• 1
  • 2
2012-05-12, 18:30
Medlem
Tjena. har precis installerat ubuntu till laptopen men problemet är att skärmen till laptopen är helt svart. när jag kopplar datorn till en extern skärm så fungerar det perfekt men vill ju helst kunna använda datorn som bärbar. någon som vet hur man löser det?

På launcher placements står det all displays men det visas bara på den externa ändå.
Citera
2012-05-12, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vargarna
Tjena. har precis installerat ubuntu till laptopen men problemet är att skärmen till laptopen är helt svart. när jag kopplar datorn till en extern skärm så fungerar det perfekt men vill ju helst kunna använda datorn som bärbar. någon som vet hur man löser det?

På launcher placements står det all displays men det visas bara på den externa ändå.

Det är alltid problem med ubuntu och nya datorer (särskilt laptops). Vänta några månader så finns det säkert stöd för de drivrutiner som krävs. Kom dock ihåg - Allt som är gratis är inte gott!
Citera
2012-05-12, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatIsThis
Det är alltid problem med ubuntu och nya datorer (särskilt laptops). Vänta några månader så finns det säkert stöd för de drivrutiner som krävs. Kom dock ihåg - Allt som är gratis är inte gott!

Vet inte vad som defineras med "nya" men datorn är cirka ett år gammal. Det kan inte finnas några drivrutiner att ladda ner då?
Citera
2012-05-12, 18:50
Medlem
Citat:
Vet inte vad som defineras med "nya" men datorn är cirka ett år gammal. Det kan inte finnas några drivrutiner att ladda ner då?

Om du har den senaste disten och det ändå inte fungerar automatiskt kan du nog räkna med att ditt grafikkort aldrig kommer att stödjas. Har du månne ATI?

Det är möjligt att du kan ladda ner drivrutiner direkt från ATI(?) hemsida, men räkna med mycket pill...

Jag rekommenderar att köra OS X i framtiden.
Citera
2012-05-12, 18:57
Medlem
Citat:
Om du har den senaste disten och det ändå inte fungerar automatiskt kan du nog räkna med att ditt grafikkort aldrig kommer att stödjas. Har du månne ATI?

Det funkar ju med vga kabel, kan det då vara grafikkortet det är fel med?

Grafikkortet jag har heter intel gma 4500M btw
Citera
2012-05-12, 19:03
Medlem
Citat:
Det funkar ju med vga kabel, kan det då vara grafikkortet det är fel med?

Grafikkortet jag har heter intel gma 4500M btw

Sant! - Missade det. Grafikkortet fungerar mao.

Någon mer kunnig får ta över härifrån...
(Det är dock inte ovanligt att viss hårdvara(din skärm), ssk i laptops, inte fungerar med linux)
Citera
2012-05-12, 19:34
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:

Det är möjligt att du kan ladda ner drivrutiner direkt från ATI(?) hemsida, men räkna med mycket pill...

Jag rekommenderar att köra OS X i framtiden.

Jag kör Xubuntu på en laptop med ett ATI-kort och nu för tiden finns det faktiskt proprietära drivrutiner till ATI också. Nu är visserligen min dator mer än ett år men drivrutiner finns det. Funkar det dessutom med en extern skärm så är det inte fel på vare sig drivrutiner eller kortet i sig.
Citera
2012-05-12, 20:00
Medlem
hashs avatar
Ett mycket vanligt fel för Ubuntu är att disten detekterar ofta fel upplösning för din skärm.
Ubuntu försöker ofta starta upp med en upplösning som inte din drivrutin/skärm stödjer.
Se över vilken drivrutin som körs och vilken skärmupplösning som detekteras.
Citera
2012-05-12, 21:08
Medlem
sommarlovs avatar
Sådär har det varit på min laptop sedan Ubuntu 9.04...

Installera Ubuntu med extern skärm, eftersom den interna svartnar halvvägs in i installtionen...
Sedan kör man en sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
Efter omstart fungerar allt igen.

Lite störigt att det felet har funnits kvar så länge,
Men till Linux försvar så fungerar Windows också illa på denna dator.
Windows-driversen släcker skärmen vid start, så man inte ska se felen som renderas på skärmen...

sommarlov@flashback:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: ATI Technologies Inc RS480 Host Bridge (rev 10)
00:01.0 PCI bridge: ATI Technologies Inc RS480 PCI Bridge
00:04.0 PCI bridge: ATI Technologies Inc RS480 PCI Bridge
00:05.0 PCI bridge: ATI Technologies Inc RS480 PCI Bridge
00:12.0 IDE interface: ATI Technologies Inc IXP SB400 Serial ATA Controller (rev 80)
00:13.0 USB Controller: ATI Technologies Inc IXP SB400 USB Host Controller (rev 80)
00:13.1 USB Controller: ATI Technologies Inc IXP SB400 USB Host Controller (rev 80)
00:13.2 USB Controller: ATI Technologies Inc IXP SB400 USB2 Host Controller (rev 80)
00:14.0 SMBus: ATI Technologies Inc IXP SB400 SMBus Controller (rev 83)
00:14.1 IDE interface: ATI Technologies Inc IXP SB400 IDE Controller (rev 80)
00:14.2 Audio device: ATI Technologies Inc IXP SB4x0 High Definition Audio Controller (rev 01)
00:14.3 ISA bridge: ATI Technologies Inc IXP SB400 PCI-ISA Bridge (rev 80)
00:14.4 PCI bridge: ATI Technologies Inc IXP SB400 PCI-PCI Bridge (rev 80)
00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] hyperTransport Technology Configuration
00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Address Map
00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] DRAM Controller
00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Miscellaneous Control
01:05.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RS482 [Radeon Xpress 200M]

Ett under att Linux fungerar så pass bra som det gör på denna total AMD/ATI dator!
Citera
2012-05-14, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Sedan kör man en sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

Vad är det för något och hur hittar jag det?
Citera
2012-05-14, 11:12
Medlem
hashs avatar
Citat:
Vad är det för något och hur hittar jag det?

"sudo apt-get update" och "sudo apt-get -u upgrade" är kommandon du uppdaterar ditt system med från ett terminalfönster eller liknande.
Citera
2012-05-14, 14:26
Medlem
Är väldigt ny på det här med ubuntu och linux överhuvudtaget.
Någon generös själ som kan guida mig eller länka en guide om hur man gör, skulle uppskattas oerhört mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in