2012-05-12, 14:40
Medlem
SeMeNoMores avatar
Här kommer ett förslag från idésprutan SeMeNoMore som lyder;

Istället för att ha Bensodiazepiner och GHB och liknande preparat i Övrigt så borde man inte ha en del som heter "sedativa"? Då dessa droger klassas som sedativa så som t.ex. kokain, amfetamin och MDMA klassas som centralstimulantia. Även alkohol är en sedativ drog och jag har aldrig begripit varför alkohol inte hittas i "droger".

Den skulle kunna heta "Sedativa och Alkohol" eller något i den stilen.

Wikipedia om Sedativa
Citat:
Centraldepressiva preparat har en hämmande inverkan på det centrala nervsystemet och kan upplevas euforiskt men har annars en lugnande och dövande, sederande, effekt samtidigt som de negativt påverkar medvetandegrad och impulskontroll. Absolut vanligast är alkohol men till kategorin brukar man snarare vanligtvis räkna olika bensodiazepiner och barbiturater. Även GHB kan tillföras denna grupp.

En nackdel kan vara att det inte är en bred kunskap om vad sedativa är men det borde inte vara omöjligt om ens svårt att få grepp om detta. Givetvis skulle Alkohol helst ha ett eget "underforum".

//SeMeNoMore
Citera
2012-05-12, 14:50
Medlem
ojskis avatar
Alkohol är väl en kategori i sig, tvivlar på att finsmakarna här inne som nästan enbart hänger i alkoholforumet skulle trivas om det kommer en massa pundare som vill diskutera benso i deras forum...

Men varför man inte skulle ha sedativa droger, exklusive alkohol, i en kategori ser jag inte.
Citera
2012-05-12, 14:53
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojski
Alkohol är väl en kategori i sig, tvivlar på att finsmakarna här inne som nästan enbart hänger i alkoholforumet skulle trivas om det kommer en massa pundare som vill diskutera benso i deras forum...
Just därför skulle det vara en underkategori där det bara är Alkoholtrådar.
Citera
2012-05-12, 14:57
Medlem
Kashis avatar
Alkohol låg under Droger förut vill jag minnas.

Bensodiazepiner ligger ej i Övriga utan har sin egna del. Men den skulle ju kunna ligga som underforum i Sedativa
Senast redigerad av Kashi 2012-05-12 kl. 15:00.
Citera
2012-05-12, 15:00
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kashi
Alkohol låg under Droger förut vill jag minnas.

Bensodiazepiner ligger ej i Övrigt utan har sin egna del.

Jag kommer inte ihåg att alkohol har legat i droger. Å andra sidan kommer jag inte ihåg mycket alls.

Jag vet också att benzo har sin egen forumsdel. Den ska in i sedativa är tanken.
Citera
2012-05-12, 15:02
Medlem
Kashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
Jag kommer inte ihåg att alkohol har legat i droger. Å andra sidan kommer jag inte ihåg mycket alls.

Jag vet också att benzo har sin egen forumsdel. Den ska in i sedativa är tanken.

En tråd om det här.
https://www.flashback.org/t401214

Ja precis det låter rimligt, Sedativa där trådar kring t.e.x GHB ligger plus Benso underforum
Citera
2012-05-12, 15:06
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kashi
En tråd om det här.
https://www.flashback.org/t401214
Ja det minns jag ingenting om. Men att h*n skulle känna sig smutsig förstår jag inte, det är en drog precis som alla andra.
Citera
2012-05-12, 15:30
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Tycker det låter som en bra idé.

Dessutom, att behålla Alkohol och Dryck under Mat-forumet, och samtidigt lägga till en Alkohol under sedativa tycker jag är en bra idé. I Mat-forumet kan då diskussioner om fina viner, whisky och annat äga rum, medan man i det sedativa alkoholforumet kan diskutera alkohol som en drog. Då borde alla bli nöjda?
Citera
2012-05-12, 23:23
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pennypacker
Tycker det låter som en bra idé.

Dessutom, att behålla Alkohol och Dryck under Mat-forumet, och samtidigt lägga till en Alkohol under sedativa tycker jag är en bra idé. I Mat-forumet kan då diskussioner om fina viner, whisky och annat äga rum, medan man i det sedativa alkoholforumet kan diskutera alkohol som en drog. Då borde alla bli nöjda?
Mycket bra tänk!
Citera
2012-05-12, 23:48
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
Mycket bra tänk!

Det tycker jag också! Blev själv förvånad första gången jag upptäckte att alkohol inte kunde diskuteras under droger.
Citera
2012-05-13, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pennypacker
Det tycker jag också! Blev själv förvånad första gången jag upptäckte att alkohol inte kunde diskuteras under droger.

Något som är märkligt när jag tänker efter är att alkohol-problem passar in under drogrehablitering, men inget drogforum, Misstänker också att alkoholism inte passar in i alkoholforumet, där alkohol diskuteras?

Hmm.. När jag tänker på det är det faktiskt rätt snurrigt.
Citera
2012-05-13, 00:48
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Något som är märkligt när jag tänker efter är att alkohol-problem passar in under drogrehablitering, men inget drogforum, Misstänker också att alkoholism inte passar in i alkoholforumet, där alkohol diskuteras?

Hmm.. När jag tänker på det är det faktiskt rätt snurrigt.

Ja, vart ska alkoholisterna vända sig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in