• 1
  • 2
2005-02-25, 12:28
Medlem
jag har ingen inkomst i Sverige, arbetar i utlandet. Är skriven pà en adress i Sverige. Betalar mina räkningar som jag har i Sverige pà ca 7000:-/màn genom att föra över pengar fràn mitt konto i utlandet till mitt svenska i Nordea.

Hur ser detta ut hos skattemyndigheten, när jag inte har nàgon inkomst men betalar räkningar varje mànad?

Kommer dom att bli misstänksamma när dom ser detta, eller är det för lite pengar för att det ska vara intressant?
Citera
2005-02-25, 13:18
Medlem
tjoffemans avatar
Du kommer att få otrevlig post av skatteverket innan april är tillända (om du har gjort så här under 2004) med frågan om var du får pengarna ifrån eftersom du är skriven i Sverige men inte betalar nån skatt här. Banken lämnar saldobesked till skatteverket en gång per år. Se till att du har någon bra förklaring annars kommer dom att terra dig i åratal. Tro mig, jag vet av egen erfarenhet.
Citera
2005-02-25, 13:51
Medlem
MataGringoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjoffeman
Du kommer att få otrevlig post av skatteverket innan april är tillända (om du har gjort så här under 2004) med frågan om var du får pengarna ifrån eftersom du är skriven i Sverige men inte betalar nån skatt här. Banken lämnar saldobesked till skatteverket en gång per år. Se till att du har någon bra förklaring annars kommer dom att terra dig i åratal. Tro mig, jag vet av egen erfarenhet.

Vad kan en bra förklaring vara?
gàva fràn utlandsboende förälder? kan det funka?

Tacksam för tips!!
Citera
2005-02-25, 14:06
Medlem
tjoffemans avatar
Ja, arvs-och gåvoskatten blev väl avskaffad vid årsskiftet om jag inte har fel så det kan nog funka. Men ring anonymt till skatteverket och fråga om du behöver skatta för gåvorna för säkerhets skull men jag tror faktiskt inte att det finns någon beloppsgräns faktiskt.
Citera
2005-02-25, 14:08
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maupa
jag har ingen inkomst i Sverige, arbetar i utlandet. Är skriven pà en adress i Sverige. Betalar mina räkningar som jag har i Sverige pà ca 7000:-/màn genom att föra över pengar fràn mitt konto i utlandet till mitt svenska i Nordea.

Hur ser detta ut hos skattemyndigheten, när jag inte har nàgon inkomst men betalar räkningar varje mànad?

Kommer dom att bli misstänksamma när dom ser detta, eller är det för lite pengar för att det ska vara intressant?

Innebär utlandet Norden så kan du glömma det.
Citera
2005-02-25, 14:09
Medlem
MataGringoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverent Mishap
Innebär utlandet Norden så kan du glömma det.

Men om det är utanför norden dà?
Citera
2005-02-25, 14:19
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataGringos
Men om det är utanför norden dà?

Ahh, ursäkta den korta tonen, jag blev avbruten. Det beror på lite grann hur lång tid du spenderar utomlands och lite till. Jag får återkomma till detta under helgen när jag har mer tid. All info finns annars på www.skatteverket.se men jag återkommer!
Citera
2005-02-25, 18:08
Medlem
Raveheads avatar
Jag tror inte alls att det beror på hur länge du är utomlands eller något annat. Om det finns "permanenta anknytningar" till Sverige (att du är skriven här är definitivt en sådan) SKA du skatta i Sverige. Punkt slut. Sorry!
Citera
2005-02-25, 20:13
Medlem
spazzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravehead
Jag tror inte alls att det beror på hur länge du är utomlands eller något annat. Om det finns "permanenta anknytningar" till Sverige (att du är skriven här är definitivt en sådan) SKA du skatta i Sverige. Punkt slut. Sorry!

Jag är skriven i sverige men arbetar utomlands.. betalar också skatt utomlands.
Tror att man inte behöver skatta 2 ggr inom EU. Betalar du skatt på pengar du tjänar i tyskland tex ska du nog inte behöva betala skatt igen i sverige.
Citera
2005-02-26, 00:05
Medlem
Hittade denna broschyr på skatteverket

http://www.skatteverket.se/broschyrer/339/33910.pdf

Är detta något jag kan använda mig av i mitt fall?

Verkar lite rörig, någon som kan förklara va dom menar?
Citera
2005-02-27, 17:46
Medlem
Raveheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spazzie
Jag är skriven i sverige men arbetar utomlands.. betalar också skatt utomlands.
Tror att man inte behöver skatta 2 ggr inom EU. Betalar du skatt på pengar du tjänar i tyskland tex ska du nog inte behöva betala skatt igen i sverige.

Såvitt jag vet, innebär lagstiftningen inom EU att man aldrig behöver betala skatt 2 ggr på samma inkomst, men att man är huvudsakligen skattskyldig i sitt hemland. Du betalar skatt i landet som du tjänar pengarna (Tyskland) i första hand. Sedan tror jag att du ska deklarera i Sverige, och göra avdrag för den skatt du redan har betalat i Tyskland. Mao betalar du skatt i Sverige på din inkomst, men får göra avdrag för redan betald skatt i utlandet. Du deklarerar dubbelt, men betalar inte dubbelt.
Citera
2005-02-27, 19:03
Medlem
ratboness avatar
har bott utomlands men varit skriven i sverige i ca 4 år.. inget speciellt har hänt förutom att jag blivit "nolltaxerare" så min "kreditvärdighet" är piss och tack som fan csn för betalningsanmärkningar när eftersändingen ej funkade...

säg att du åker hem till sverige regelbundet om dom skulle börja jiddra
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in