2012-05-12, 13:04
Medlem
ctheys avatar
Hej
Jag tänkte göra en ny installation av windows idag men det går helt snett.

Startar upp datorn med skivan.
följer instruktionerna och formaterar partitionen och sen vidaregår till windows installation som går felfritt.
Problemet kommer när datorn startas om och "windows förebered för start för första gången".
Den bara craschar och får blåskräm.
när den startas om igen så säger den att det inte gick att slutföra windows installation (pga craschen) och vill att jag ska göra om allt igen.

testat med att installera om på 2 olika hårddiskar får samma problem varjegång.
detta är första gången jag formaterar och installerar om windows på cirka 4 år (så är lite rostig)

windows vista 64bitars är det jag försöker installera
Citera
2012-05-12, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cthey
Hej
Jag tänkte göra en ny installation av windows idag men det går helt snett.

Startar upp datorn med skivan.
följer instruktionerna och formaterar partitionen och sen vidaregår till windows installation som går felfritt.
Problemet kommer när datorn startas om och "windows förebered för start för första gången".
Den bara craschar och får blåskräm.
när den startas om igen så säger den att det inte gick att slutföra windows installation (pga craschen) och vill att jag ska göra om allt igen.

testat med att installera om på 2 olika hårddiskar får samma problem varjegång.
detta är första gången jag formaterar och installerar om windows på cirka 4 år (så är lite rostig)

windows vista 64bitars är det jag försöker installera

vad står där för något vid blåskärm
ev testa minska ner ramminnet om du har mer än 1-2 gb

mvh
t
Citera
2012-05-12, 18:21
Medlem
ctheys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
vad står där för något vid blåskärm
ev testa minska ner ramminnet om du har mer än 1-2 gb

mvh
t

att den stängs av för att skydda datorn, ibland så ser man bluescreenen i 10-20 sek ibland bara ngn mille sekund.

jag har 2 st 2gb ram minnen, och jag har testat att ta ut 1 av dom (kört båda enskilt).
testat med att installera på 4 olika hårddiskar samt testat att boota med 2 olika grafikkort.
Körde in ena hårddisken i andra datorn och installerade windows och gick helt normalt, så testade jag att köra över hårddisken i den datorn jag tänkt ha den i men det börjar krascha igen.
det är inte alltid på samma ställe men ungefär (runt windows vista loading, precis innan man loggar in på sin användare.

testade att klämma in minnerna från andra datorn, men jag fick ingen bild :/

vad har hänt?
Citera
2012-05-12, 18:27
Medlem
Citat:
att den stängs av för att skydda datorn, ibland så ser man bluescreenen i 10-20 sek ibland bara ngn mille sekund.

jag har 2 st 2gb ram minnen, och jag har testat att ta ut 1 av dom (kört båda enskilt).
testat med att installera på 4 olika hårddiskar samt testat att boota med 2 olika grafikkort.
Körde in ena hårddisken i andra datorn och installerade windows och gick helt normalt, så testade jag att köra över hårddisken i den datorn jag tänkt ha den i men det börjar krascha igen.
det är inte alltid på samma ställe men ungefär (runt windows vista loading, precis innan man loggar in på sin användare.

testade att klämma in minnerna från andra datorn, men jag fick ingen bild :/

vad har hänt?

testa med en windows 7 installation,har du ingen w7 skiva så kan du ladda hem härifrån och bränna på en dvd
http://www.heidoc.net/joomla/technol...download-links

mvh
t
Citera
2012-05-12, 21:06
Medlem
ctheys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
testa med en windows 7 installation,har du ingen w7 skiva så kan du ladda hem härifrån och bränna på en dvd
http://www.heidoc.net/joomla/technol...download-links

mvh
t
laddat ner en och bränt ut en skiva, bootas helt korrekt men när man klickat "installera nu" så får ju upp följande fel meddelande:

Den klagar över att en nödvändig drivrutin för cd-/dvd-enheten sakanas.

googlar och hittar massa men är väl för dum för att fatta nått/för trött.
Dvd läsaren är inpluggad via SATA och vad jag förstår ska jag hitta drivrutiner till SATA controllern.

Mitt moderkort är P5N-T deluxe från asus.

testat att bränna ut ett till ex av windows 7 installationen men problemet kvarstår.
Citera
2012-05-12, 21:19
Medlem
Citat:
laddat ner en och bränt ut en skiva, bootas helt korrekt men när man klickat "installera nu" så får ju upp följande fel meddelande:

Den klagar över att en nödvändig drivrutin för cd-/dvd-enheten sakanas.

googlar och hittar massa men är väl för dum för att fatta nått/för trött.
Dvd läsaren är inpluggad via SATA och vad jag förstår ska jag hitta drivrutiner till SATA controllern.

Mitt moderkort är P5N-T deluxe från asus.

testat att bränna ut ett till ex av windows 7 installationen men problemet kvarstår.

verkar underligt normalt skall man inte behöva installera några drivrutiner till dvd-enhet.
testa byt sata uttag på moderkortet till dvd
du har inga extra usb grejor inkopplade som inte behövs för installationen?

mvh
t
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in