2012-05-12, 13:04
Medlem
ctheys avatar
Hej
Jag tnkte gra en ny installation av windows idag men det gr helt snett.

Startar upp datorn med skivan.
fljer instruktionerna och formaterar partitionen och sen vidaregr till windows installation som gr felfritt.
Problemet kommer nr datorn startas om och "windows frebered fr start fr frsta gngen".
Den bara craschar och fr blskrm.
nr den startas om igen s sger den att det inte gick att slutfra windows installation (pga craschen) och vill att jag ska gra om allt igen.

testat med att installera om p 2 olika hrddiskar fr samma problem varjegng.
detta r frsta gngen jag formaterar och installerar om windows p cirka 4 r (s r lite rostig)

windows vista 64bitars r det jag frsker installera
Citera
2012-05-12, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cthey
Hej
Jag tnkte gra en ny installation av windows idag men det gr helt snett.

Startar upp datorn med skivan.
fljer instruktionerna och formaterar partitionen och sen vidaregr till windows installation som gr felfritt.
Problemet kommer nr datorn startas om och "windows frebered fr start fr frsta gngen".
Den bara craschar och fr blskrm.
nr den startas om igen s sger den att det inte gick att slutfra windows installation (pga craschen) och vill att jag ska gra om allt igen.

testat med att installera om p 2 olika hrddiskar fr samma problem varjegng.
detta r frsta gngen jag formaterar och installerar om windows p cirka 4 r (s r lite rostig)

windows vista 64bitars r det jag frsker installera

vad str dr fr ngot vid blskrm
ev testa minska ner ramminnet om du har mer n 1-2 gb

mvh
t
Citera
2012-05-12, 18:21
Medlem
ctheys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
vad str dr fr ngot vid blskrm
ev testa minska ner ramminnet om du har mer n 1-2 gb

mvh
t

att den stngs av fr att skydda datorn, ibland s ser man bluescreenen i 10-20 sek ibland bara ngn mille sekund.

jag har 2 st 2gb ram minnen, och jag har testat att ta ut 1 av dom (krt bda enskilt).
testat med att installera p 4 olika hrddiskar samt testat att boota med 2 olika grafikkort.
Krde in ena hrddisken i andra datorn och installerade windows och gick helt normalt, s testade jag att kra ver hrddisken i den datorn jag tnkt ha den i men det brjar krascha igen.
det r inte alltid p samma stlle men ungefr (runt windows vista loading, precis innan man loggar in p sin anvndare.

testade att klmma in minnerna frn andra datorn, men jag fick ingen bild :/

vad har hnt?
Citera
2012-05-12, 18:27
Medlem
Citat:
att den stngs av fr att skydda datorn, ibland s ser man bluescreenen i 10-20 sek ibland bara ngn mille sekund.

jag har 2 st 2gb ram minnen, och jag har testat att ta ut 1 av dom (krt bda enskilt).
testat med att installera p 4 olika hrddiskar samt testat att boota med 2 olika grafikkort.
Krde in ena hrddisken i andra datorn och installerade windows och gick helt normalt, s testade jag att kra ver hrddisken i den datorn jag tnkt ha den i men det brjar krascha igen.
det r inte alltid p samma stlle men ungefr (runt windows vista loading, precis innan man loggar in p sin anvndare.

testade att klmma in minnerna frn andra datorn, men jag fick ingen bild :/

vad har hnt?

testa med en windows 7 installation,har du ingen w7 skiva s kan du ladda hem hrifrn och brnna p en dvd
http://www.heidoc.net/joomla/technol...download-links

mvh
t
Citera
2012-05-12, 21:06
Medlem
ctheys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
testa med en windows 7 installation,har du ingen w7 skiva s kan du ladda hem hrifrn och brnna p en dvd
http://www.heidoc.net/joomla/technol...download-links

mvh
t
laddat ner en och brnt ut en skiva, bootas helt korrekt men nr man klickat "installera nu" s fr ju upp fljande fel meddelande:

Den klagar ver att en ndvndig drivrutin fr cd-/dvd-enheten sakanas.

googlar och hittar massa men r vl fr dum fr att fatta ntt/fr trtt.
Dvd lsaren r inpluggad via SATA och vad jag frstr ska jag hitta drivrutiner till SATA controllern.

Mitt moderkort r P5N-T deluxe frn asus.

testat att brnna ut ett till ex av windows 7 installationen men problemet kvarstr.
Citera
2012-05-12, 21:19
Medlem
Citat:
laddat ner en och brnt ut en skiva, bootas helt korrekt men nr man klickat "installera nu" s fr ju upp fljande fel meddelande:

Den klagar ver att en ndvndig drivrutin fr cd-/dvd-enheten sakanas.

googlar och hittar massa men r vl fr dum fr att fatta ntt/fr trtt.
Dvd lsaren r inpluggad via SATA och vad jag frstr ska jag hitta drivrutiner till SATA controllern.

Mitt moderkort r P5N-T deluxe frn asus.

testat att brnna ut ett till ex av windows 7 installationen men problemet kvarstr.

verkar underligt normalt skall man inte behva installera ngra drivrutiner till dvd-enhet.
testa byt sata uttag p moderkortet till dvd
du har inga extra usb grejor inkopplade som inte behvs fr installationen?

mvh
t
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in