• 1
  • 2
2012-05-12, 12:40
Moderator
Humbugs avatar
Läser att försäljningen av brännbara skivor minskar för varje år som går.
I takt med att datautrymmet ökar och priset på externa hårddiskar minskar borde detta snart innebära döden för brännbara skivor.
Men fortfarande springer jag på filmer på torrentsiter som är uppdelade i CD1 och CD2. Det gör mig lite förvånad. Fildelarbranchen brukar alltid ligga i framkant vid utvecklingen på nätet, och man borde därför kunna se en eventuell död för CD-bränningen först hos dessa.

Finns det någon statistik på hur många som egentligen bränner sina filer på CD eller dvd nu för tiden? När brände du en skiva senast?
Citera
2012-05-12, 12:50
Medlem
Varför är du förvånad? Skivor är smidiga. De kan tas med överallt. Du kan spela din skiva på din vanliga dvd spelare på din vanliga TV. Det kan du inte med hårddiskar! Efter cd och dvd är det blueray som är framtiden. Länge lever skivorna!
Citera
2012-05-12, 12:51
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
När brände du en skiva senast?

Som en del av mitt jobb: Några gånger i månaden.
Som privatperson: Nåt år sen?
Citera
2012-05-12, 12:52
Medlem
Jag tror att när de externa hårddiskarna trallade in på marknaden så minskade antalet brända cd-skivor, folk fick helt enkelt ett lättare och smidigare lagringssätt som dessutom fungerar med de flesta nyare hemmabiosystem. Att många filmer kommer rippade som cd1 och cd2 är antagligen bara vana, jag föredrar dessa över dvd-ripparna på 4.6gb och uppåt dock - har bara en 32-tums tv så.

CD-R/RW writer and CD Combo sales largely disappeared in 2010, with inexpensive DVD writers taking their place. As a result, most users and vendors have moved to DVD writers.

Disc media declined, with the market representing 3.329 billion units in 2010. CDR disc sales continued to be below global volume of DVD discs in 2010.
DvD
Disc media sales changed by -4%, to 4.116 billion units.

Mer info här. Tänker dock inte värdera källan för dig.

Själv ska jag bränna ut ett gäng dvd-er snart, då mina 3tb sinar allt eftersom det blir fler 4,6gb filmer.
Har dock inte bränt en enda skiva på säkert två år.
Citera
2012-05-12, 13:00
Medlem
TheGamers avatar
Jag har bränt typ 4 skivor på 5 år, jag kör ALLT via externa hårddisken. Fick en 2 TB Extern HDD för 900 kr och den är jag sjukt nöjd med även om jag börjar fylla upp den. Har typ 1,5 TB och har hårddisken i 5 månader.. Jävla 100/100 internet gör mig beroende på att ladda ner filmer, musik och en massa mer

Jag rekommenderar i alla fall extern HDD då man får med så mycket mer och man slipper oroa sig att man repar skivorna
Citera
2012-05-12, 13:07
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Jag bränner lite då och då,till bilen faktiskt.
Citera
2012-05-12, 13:28
Medlem
Adr3nalines avatar
Det enda jag bränner är Wiispel och skivor jag ger bort!
Köper ca 1-200 cd och dvdskivor/år!
Citera
2012-05-12, 13:31
Medlem
LukeDangerfields avatar
Jag bränner varje månad till mitt lille skrutthelvete till biljävel!!!!
Citera
2012-05-12, 14:26
Medlem
kalkys avatar
Brukar bränna ut lite CD's då och då till bilen, det är väl det ända med skivor jag använder nu för tiden!
Citera
2012-05-12, 15:01
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeDangerfield
Jag bränner varje månad till mitt lille skrutthelvete till biljävel!!!!

Skönt att du är nöjd med kärran

Men ja, jag bränner kanske ett fåtal skivor per år till bilen med. Annars är det dött.
Citera
2012-05-12, 15:27
Medlem
Jag kör viktiga backup på DVD, USB-minnen och USB-diskar med jämna mellanrum..

Men jag är väl en paranoid jävel..

.
Citera
2012-05-12, 16:09
Medlem
Avva66s avatar
Jag bränner ytterst sällan, endast avbilder och mp3 till bilen isf.
Usbminne är min grej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in