2005-02-25, 11:35
Medlem
lästa för bra länge sen om ett medel som presenterades i ilstreread vetenskap som dom höll på och utforska i usa(skall enligt rykten finnas i sverige med) som gör att sömn är onödigt så läge du äter detta. pliset är att efter åt när du slutar äte det så åter går kroppen på en gång till sin vanliga dygns rytm utan att du behöver ta igen den sömn du har förlorat samt att andra buverkningar inte var märkbara. undrar nu om nån vet vad det heter och om det är möjligt att få tag i här i sverige?
Citera
2005-02-25, 11:41
Medlem
phreakdentas avatar
Låter lite för bra för att vara sant...
Citera
2005-02-25, 11:43
Medlem
-luftwaffe-s avatar
modafinil?
Citera
2005-02-25, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -luftwaffe-
modafinil?
kan ha varet det men som sagt va var länge sen så jag minns ej exsakt namnet.
Citera
2005-02-25, 12:23
Medlem
Mjölks avatar
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/...385155,00.html

tror inte att det är just det läkemedlet .. verkar som om man ska sova fast man äter det .. och att det är mer uppiggande men inte att den ersätter all sömn .. som jag förstått det ..

men jag har hört talas om den medicinen du pratar om .. har för mig att det var ngt program på tv här för ett bra tag sen .. ngt om att det kunde vara farligt om det kom ut på marknaden eftersom det kunde användas i krig och liknande där soldaterna inte behövde sova osv osv osv .. minns inte så mkt .. men kommer ihåg att det var en hel del moraliska saker som spelade in .. intressant att få veta mer om detta .. hoppas ngn har ngt vettigt att komma med ..
Citera
2005-02-25, 12:36
Medlem
tjoffemans avatar
Amfetamin är ett utmärkt och olagligt sätt att hålla sig vaken på, säkerligen mycket enklare och billigare än att jaga nån ny okänd medicin i alla fall. Men kroppen behöver sömn oavsett vilket och framförallt hjärnan. Till slut blir du ungefär som om du vore på fyllan, minnet pajjar osv..
Citera
2005-02-25, 12:48
Bannlyst
amfetamin kan missbrukas, eftersom det ger ett rus. det påverkar omdömesförmågan, och har ju avtänding som bieffekt. klart det skulle vara bättre för det stora flertalet med en medicin utan missbrukspotential som hade en "ren" och jämn verkan utan avtändningar eller eufori
Citera
2005-02-25, 15:16
Medlem
Unbalanceds avatar
Jag tycker det låter som modafinil, det ska ju bla. ges till stridspiloter osv .
Citera
2005-02-25, 15:22
Medlem
tjoffemans avatar
Man ska naturligtvis inte ta amfetamin i sådana mängder så att man blir påfjuttad. I små doser går det att vara vaken och utföra arbete hur bra som helst, men avsluta det hela så det tajmar med en ledig dag när du slutar. Och glöm inte att äta och dricka ordentligt eftersom man känner hunger och törst ganska dåligt. Jag är ingen vän av droger men jag har sett detta på mycket nära håll och det fungerar men kroppen behöver trots allt sömn för att må bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in