2012-05-11, 21:07
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Jag ska köpa ny bil Nånting med krut i. Funderar på bland annat BMW 335i. Då det är en bakhjulsdriven bil tänkte jag fråga er som har eller har haft en bakhjulsfriven bil, gärna med många hästar, hur funkar det att köra på vintern egentligen? Är det hopplöst? Brukar ni t.om ställa av er bil på vintern å köra nåt annat tills våren? Jag tänker inte köpa nån säsongsbil, den ska köras året om. Borde jag satsa på fyrhjulsdrift istället?
Citera
2012-05-11, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Jag ska köpa ny bil Nånting med krut i. Funderar på bland annat BMW 335i. Då det är en bakhjulsdriven bil tänkte jag fråga er som har eller har haft en bakhjulsfriven bil, gärna med många hästar, hur funkar det att köra på vintern egentligen? Är det hopplöst? Brukar ni t.om ställa av er bil på vintern å köra nåt annat tills våren? Jag tänker inte köpa nån säsongsbil, den ska köras året om. Borde jag satsa på fyrhjulsdrift istället?

Bakhjulsdriven bil är ju det bästa som finns på vinter. Förstår inte va du pratar om
Citera
2012-05-11, 21:18
Medlem
FetFulElaks avatar
Bakhjulsdrift är säkrare än framhjulsdrift på vintern, det vet du? Detta beror på att bakhjulsdrivna bilar släpper i baken i kurvor, så du glider med baken först in i mötande trafik.... framhjulsdrift går rakt fram i kurvor = du frontar. Välj själv vilket du vill göra.
Citera
2012-05-11, 21:21
Medlem
sommarlovs avatar
Fram eller bak, vilket som bör du testa hur bilen uppförs sig i halka.
På en tom parkeringsplats ska du gasa och svänga häftigt, både med och utan gas.
Lär dig hur olika bilarna reagerar!
Du kommer ha stor glädje av den kunskapen, den dagen det släpper på riktigt...
Citera
2012-05-11, 21:22
Medlem
cschrilles avatar
Bakhjulsdrift är det enda som gäller på vintern, ut och sladda är ju skitskoj!

Nyare bakhjulsdrivna bilar t.ex 335i går att köra säkert med på vintern, och går även att sladda med om så önskas.
Citera
2012-05-11, 21:25
Medlem
Du spinner lätt men hur mkt hästar syftar du på ? hade en volvo 740 med v8 på 350 hk när man var 18 så ja man spinner lätt ...även på asfalt

Bakhjulsdrift på sommaren o början på vintern och 4wd när det är snorhalt mkt snö
Citera
2012-05-11, 21:25
Medlem
Bdks avatar
Antar dom blivit bättre sen e36 då var den vansinnigt roligt att sladda runt med , men var tvungen att ha i 200kg sand i bagaget när man ville köra säkert i sin gamla 328
Citera
2012-05-11, 21:33
Medlem
ganglere2s avatar
All tvåhjulsdrift är värdelöst på vintern vad än en del stollar i tråden påstår.
En fyrhjulsdriven är bättre på alla sätt. Slirar mindre, drar släp utan bekymmer, tar sig fram även om det är rätt mycket snö på vägen o.s.v. Jag skulle iaf inte tveka.
Citera
2012-05-11, 21:39
Medlem
Johan_08s avatar
4wd är ju bästa.

Men välja mellan fram/bak på vintern är ju lätt, bakhjulsdrift är så mycket lättare att hantera vid sladd än vid fram.

Har en nyare bil, framhjulsdrift - Gillar inte denna överhuvudtaget på vintern, vid sladd så kan den sticka rakt åt helvete och hinner inte riktigt agera innan man ligger i diket.
Sen har jag en äldre bil med bakhjulsdrift, hur underbar som helst på vintern - Man kan hantera den.

Ut på en parkering och lär dig känna efter lite hur man ska hantera bilen vid sladd.
Citera
2012-05-11, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
All tvåhjulsdrift är värdelöst på vintern vad än en del stollar i tråden påstår.
En fyrhjulsdriven är bättre på alla sätt. Slirar mindre, drar släp utan bekymmer, tar sig fram även om det är rätt mycket snö på vägen o.s.v. Jag skulle iaf inte tveka.

Okrj men då är jag nyfiken på vad du skulle ta om valet stod mellan framhjulsdrivet och bakhjulsdrivet? Fyrhjulsdrift är dyrt :/
Citera
2012-05-11, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
4wd är ju bästa.

Men välja mellan fram/bak på vintern är ju lätt, bakhjulsdrift är så mycket lättare att hantera vid sladd än vid fram.

Har en nyare bil, framhjulsdrift - Gillar inte denna överhuvudtaget på vintern, vid sladd så kan den sticka rakt åt helvete och hinner inte riktigt agera innan man ligger i diket.
Sen har jag en äldre bil med bakhjulsdrift, hur underbar som helst på vintern - Man kan hantera den.

Ut på en parkering och lär dig känna efter lite hur man ska hantera bilen vid sladd.

Antar att ESP hjälper mycket. Men om man inte har det på sin bil, skulle det vara svårt att hantera en bakhjulsdriven bil i halka om man inte är en grymt bra förare?
Citera
2012-05-11, 21:55
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Okrj men då är jag nyfiken på vad du skulle ta om valet stod mellan framhjulsdrivet och bakhjulsdrivet? Fyrhjulsdrift är dyrt :/

Har kört båda och de har också båda sina för och nackdelar.
En bakhjulsdriven drar släp bättre. En framhjulsdriven med släp fastnar man lätt med även om den har bra däck.
En framhjulsdriven går rakare eller vad jag ska säga om man kör på en isig väg eller i snöslask. Bakhjulsdrivna har det problemet att bakändan kastas fram och tillbaka i sidled på sådant underlag. Hoppas du förstår vad jag menar, det är lite svårförklarat.

Vilket jag skulle ta om jag var tvungen att välja mellan de två är osäkert. Kanske tillfälligheter får avgöra. Har haft en bakhjuls, nu är min ena bil en framhjulsdriven så det blir nog mitt svar. Fast fyrhjuls slår båda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in