2012-05-11, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
All tvåhjulsdrift är värdelöst på vintern vad än en del stollar i tråden påstår.
En fyrhjulsdriven är bättre på alla sätt. Slirar mindre, drar släp utan bekymmer, tar sig fram även om det är rätt mycket snö på vägen o.s.v. Jag skulle iaf inte tveka.

Jättebra att du rättar oss. Nu skulle killen eventuellt köpa en BMW 335i. Tyvärr är den inte fyrhjulsdriven.
Och att fyrhjulsdrift funkar bättre på vintern var nog ingen som visste.
Citera
2012-05-11, 21:57
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Har kört båda och de har också båda sina för och nackdelar.
En bakhjulsdriven drar släp bättre. En framhjulsdriven med släp fastnar man lätt med även om den har bra däck.
En framhjulsdriven går rakare eller vad jag ska säga om man kör på en isig väg eller i snöslask. Bakhjulsdrivna har det problemet att bakändan kastas fram och tillbaka i sidled på sådant underlag. Hoppas du förstår vad jag menar, det är lite svårförklarat.

Vilket jag skulle ta om jag var tvungen att välja mellan de två är osäkert. Kanske tillfälligheter får avgöra. Har haft en bakhjuls, nu är min ena bil en framhjulsdriven så det blir nog mitt svar. Fast fyrhjuls slår båda.

Det verkar iaf inte som att man är idiot om man köper en bakhjulsdriven bil i syfte att köra året om. Det fungerar iaf
Citera
2012-05-11, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Depprikula
Bakhjulsdriven bil är ju det bästa som finns på vinter. Förstår inte va du pratar om

Anledningen att jag startade tråden är att jag har hört att folk har fått sladd med sina bakhjulsdrivna bilar på motorvägar med halt väglag och att dom flesta bilar idag är framhjulsdrivna är till viss del en säkerhetsfråga.
Citera
2012-05-11, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Bakhjulsdrift är säkrare än framhjulsdrift på vintern, det vet du? Detta beror på att bakhjulsdrivna bilar släpper i baken i kurvor, så du glider med baken först in i mötande trafik.... framhjulsdrift går rakt fram i kurvor = du frontar. Välj själv vilket du vill göra.

Det kan jag tänka mig stämmer ja. Men om du har en bil med många hästar och man råkar gasa på lite väl mycket i en kurva, är inte risken extra stor att man får sladd då, om man jämför med en framhjulsdriven bil med likvärdig motor (även om det som sagt kan få värre konsekvenser om det är framvagnen som släpper).
Citera
2012-05-11, 22:06
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Det verkar iaf inte som att man är idiot om man köper en bakhjulsdriven bil i syfte att köra året om. Det fungerar iaf

Jodå, det går alldeles utmärkt. Jag har gjort det i flera år. Fast spara ihop till en fyrhjulsdriven är en bra ide. Alla är inte så dyra. Tror att alla Subaru har fyrhjulsdrift. Toyota, Skoda o.s.v. Bmw också tror jag.
Citera
2012-05-11, 22:06
Medlem
Citat:
Antar att ESP hjälper mycket. Men om man inte har det på sin bil, skulle det vara svårt att hantera en bakhjulsdriven bil i halka om man inte är en grymt bra förare?

Vilken bil pratar du om. Det är lite skillnad på egenskaperna på t ex en Charger, Opel kadett och en Volvo 940.
Generellt brukar Volvo och Bmw vara ganska överstyrda, och tål inte så mycket vinkel innan de går över och "snurrar". Speciellt kombi och touring.
Opel och Ford är ofta lättare bak och ganska understyrda förutom Omega och Mondeo som är någonting mitt emellan. Det beror nog på att de har lång hjulbas. Väldigt lättkörda, men tar stor plats på bredden.

Ett tips kan vara att göra en av/på knapp för ABS och antisladd. Helt omöjligt att leka med ABS inkopplad.
Citera
2012-05-11, 22:07
Medlem
Citat:
Det stämmer bra att det fungerar. Men det är osäkrare än framhjulsdrift och 4wd. Det är dock inte värre än att man klarar det om man lär sig hur bilen beter sig, och givetvis har bra vinterdäck.

Jag misstänker att bilen du funderar på, har någon slags ESP. Det hjälper en del. Fast naturlagarna gäller fortfarande, så det är i alla fall försiktig körning som gäller i halka.
Citera
2012-05-11, 22:12
Medlem
kiwigurkas avatar
Bakhjulsdrivet funkar i Skåne men bor du i Norrland så är det mindre bra. På vintern kommer du lätt köra fast och det tar någon sekund extra att rulla igång vilket är ett problem i korsningar med mycket trafik. Då lär du ha i några rejält tunga sandsäckar i bak för att det ska funka men BMW är ju fina bilar annars.
Citera
2012-05-11, 22:13
Medlem
ylletrasas avatar
nämen alltså. .... jag har haft både framhjulsdrivet. 4 hjulsdrivet. och bakhjuls drivet.
vad jag kan säga är: 4 hjulsdrift är bäst. du kommer fram överallt. får ingen sladd. du kör säkert!
framhjulsdrivet e totalt värdelöst! OCH livsfarligt! kommer aldrig mer ha det!
nu kör jag bakhjulsdrivet. ÄLSKAR det! du har bättre kontroll på bilen då, förutsatt att du lär dig din bil. hur den funkar i sladdar.
min åsikt är att framhjulsdrivet är en trafikfara.
Citera
2012-05-11, 22:13
Medlem
Citat:
Jodå, det går alldeles utmärkt. Jag har gjort det i flera år. Fast spara ihop till en fyrhjulsdriven är en bra ide. Alla är inte så dyra. Tror att alla Subaru har fyrhjulsdrift. Toyota, Skoda o.s.v. Bmw också tror jag.

Skulle gärna ha en subaru sti. Men dom ser så löjliga ut med sina luftfickor på huven och enorma vingar
Citera
2012-05-11, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Depprikula
Vilken bil pratar du om. Det är lite skillnad på egenskaperna på t ex en Charger, Opel kadett och en Volvo 940.
Generellt brukar Volvo och Bmw vara ganska överstyrda, och tål inte så mycket vinkel innan de går över och "snurrar". Speciellt kombi och touring.
Opel och Ford är ofta lättare bak och ganska understyrda förutom Omega och Mondeo som är någonting mitt emellan. Det beror nog på att de har lång hjulbas. Väldigt lättkörda, men tar stor plats på bredden.

Ett tips kan vara att göra en av/på knapp för ABS och antisladd. Helt omöjligt att leka med ABS inkopplad.

Som sagt BMWn är det som gäller i nuläget. Sedan eller coupe. Ingen touring. Antar att dom har en av/på knapp för antisladd men inte för abs?
Citera
2012-05-11, 22:17
Medlem
Citat:
Anledningen att jag startade tråden är att jag har hört att folk har fått sladd med sina bakhjulsdrivna bilar på motorvägar med halt väglag och att dom flesta bilar idag är framhjulsdrivna är till viss del en säkerhetsfråga.

Är du intresserad av bilkörning så är bakhjulsdrivet roligare än fram. Det är mycket svårare att vänsterbromsa och man måste köra relativt fort för att det ska vara roligt med framhjulsdrift.
Är du inte intresserad är nog framhjulsdrivet mer praktiskt.

Framhjulsdrift tog över för att det var billigare
Dagens bakhjulsdrivna, alltså Bmw och Merca har ju alltid antisladd så att ställa upp på motorvägen är mindre risk.
Sedan så är sladd på motorväg inget man FÅR. Det är något man själv orsakar.
Senast redigerad av Depprikula 2012-05-11 kl. 22:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in