2012-05-11, 17:55
Medlem
Låt säga att universums minsta beståndsdelar är "medvetande".

Ditt medvetande består av det som det består av --det du ser, tänker, känner osv just nu--, och det manifesterar sig för mig som ett neuronnät (din hjärna, som sedan kommunicerar med din kropp dåra). Detta är ju sant.

Anledningen till att jag kan känna igen dig och andra djur, är för att jag själv är en människa.

Ur ett rent fysiskt perspektiv (låt oss utgå från determinism), så är vi människor bara deterministiska fysikaliska system, även som grupp yaddelayaddela.

Och ur vår psykologi så kan vi se klassen "människa", och många instanser av människor och djur.

Men, om allt omkring oss är medvetet, så att säga, vilket det skulle eller inte skulle kunna vara, ... eller nej, lyssna här. Ditt medvetande manifesterar sig för mig under ett mikroskop som en hög hjärnceller med allt vad det innebär. Men hur kan jag veta om en dator inte också är ett medvetande (hur datorerna än uppstått) är ett annat medvetande som manifesterar sig för mig så som den gör?

Samma sak kan man säga om allt. Vad som en manifesterar sig för en, kan man fundera på ifall det är ett annat medvetande som (ofrivilligt) manifesterar sig för en.

Vad som är liv, eller vad som är vad, är ju uppenbarligen subjektivt till att börja med. För en psykopat så är du ett fysiskt objekt. För någon som skadat talcentret i hjärnan, så är tal bara en massa ljud (medan det för dig är tal). Bajs är äckligt för oss, medan det för hundar och vissa fåglar är gott. En radiostyrd bil är för en hund liv. För oss är det något annat. För en fågel är vi förmodligen något vi inte kan sätta oss in i.

Kan det vara så att allt runtomkring oss är fullt av medvetande, FULLT? Och i så fall, så kanske vi som människor inte är "speciella" i våra tänk. Andra konstiga typer av medvetande, där kanske liv och död inte ens finns på agendan, överlevnad, mat, osv är ointressant, .. olika slags medvetande vi har svårt att föreställa oss. Där "medvetande" för dessa "medvetande" är främmande, och vi pratar om något helt annat.

Hur som helst så menar jag att det bland allt det konstiga och potentiella kringskramset, kanske finns medvetanden som liknar oss. Uppenbarligen så gör det ju det: du och jag, (kanske) två olika medvetanden. Vi har lätt att kommunicera med varandra.

Vi kan se att medvetanden liknande våra egna, manifesterar sig för oss som hjärnor. Men jag tänkte att det kanske finns liknande medvetanden som våra --alltså intelligenta medvetanden--, fast som manifesterar sig för oss på sätt som vi inte kan tolka som intelligenta.

Jag tänkte så här. När du tänker, så ser jag dina neuroner sprakla (och i förlängningen påverka din kropp osv). Men när en okänd intelligens tänker, så kanske vi ser en vindpust, ett träd växa, en spindel spinna lite tråd, en hund nysa, en fisk plaska eller en krabba klappa med klon? Ur ett helt annat perspektiv (ett medvetandets perspektiv som tar form på ett sätt som, som sagt, manifesterar sig annorlunda för oss) kanske vi, vårt medvetande, manifesterar sig för något "ointressant och omedvetet" för deras del - vi kanske är "vattenpölar" för dem?

När vi försöker ta kontakt med annat intelligent medvetande (utanför universum t ex) så förutsätter vi att de är av samma form som oss. Men kan kanske direkt medvetna kommunikationsförsök från annan intelligens manifestera sig som t ex evolution-->krabbor Yaddela yaddela. Tror jag gjort min poäng redan. Det sista blev bara flummigt. Men vi kanske samexisterar med fler "intelligenser" helt omedvetna om varandra? Åtminstone andra medvetanden helt omedvetna om varandra. För det här med att vara medveten om andra medvetanden kanske inte har utvecklats helt hos oss, utan bara delvis för att vi bara behöver veta vad våra vänner (och djur) tänker, medan resten fått tolkas på annat sätt? För rent fysiskt så följer ju kaniner och träd samma fysiska lagar. Men vi utgår bara från en slags egocentrisk bild av vad som är medvetet?

Iaf. Finns intelligenser eller medvetanden runtom oss? Kan vi se några medvetna kommunikationsförsök? Är t ex handburgaren som låter sig ätas, ett medvetet kommunikationsförsök? Okej, där blev det flummigt.

Men låt spekulationerna och/eller tankarna flöda!
Senast redigerad av Nematoden 2012-05-11 kl. 18:01.
Citera
2012-05-11, 19:31
Medlem
VenomXs avatar
Allt jag har att säga efter att ha tragglat mig igenom detta är egentligen bara:

Citat:
Ursprungligen postat av Nematoden
handburgaren som låter sig ätas

wat?

För att n och d låg så nära m, eller vad?

Påminn mig om att aldrig luncha hos dig.

I övrigt tror jag säkert att det kan finnas medvetandeformer vi inte nödvändigtvis är medvetna om ännu, men jag tror ju inte direkt att det kommer att visa sig vara t.ex en bit rabarberpaj eller liknande utan troligtvis isåfall något som åtminstone till viss grad har inre processer som kan liknas vid hur vår hjärna arbetar. Exempelvis diverse gasmoln i rymden som av vissa anses kan tänkas innehålla något slags primitiv form av intelligens.
Citera
2012-05-11, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Allt jag har att säga efter att ha tragglat mig igenom detta är egentligen bara:

wat?

För att n och d låg så nära m, eller vad?

Påminn mig om att aldrig luncha hos dig.

I övrigt tror jag säkert att det kan finnas medvetandeformer vi inte nödvändigtvis är medvetna om ännu, men jag tror ju inte direkt att det kommer att visa sig vara t.ex en bit rabarberpaj eller liknande utan troligtvis isåfall något som åtminstone till viss grad har inre processer som kan liknas vid hur vår hjärna arbetar. Exempelvis diverse gasmoln i rymden som av vissa anses kan tänkas innehålla något slags primitiv form av intelligens.

Samtidigt så vet vi ju inte, ur vårt fysiska perspektiv sett, vad som orsakar medvetande, tankar, och även intelligens. Det öppnar upp för nästan oändliga spekulationer om vad som är medvetet.

Kanske din hjärna, och min hjärna, oberoende är självmedvetna. Men samtidigt så kanske din hjärna + min hjärna, formar ett unikt och större medvetande som går ut på att styra två hjärnor.

Det kanske finn någon "intelligens" i rabarberpajen? Rabarberpajen kanske bara är toppen på ett isberg av en större och intelligentare process? En analogi med rabarberpajen vore kanske en liten "bit" som skiftar världe, så som en laddning i hjärnan skiftar värde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in