• 1
  • 2
2012-05-11, 17:48
Medlem
Gh0stNGtrEseriUss avatar
Ett tag sedan gjorde jag en tråd för att få Flashbacks tankar om vad resultatet skulle bli om man led av deperission och fick alkohol i sig. Återvänder nu för att jag hade tänkt att stoppa i mig en snus på kvällarna då jag mår som sämst då jag hört att man ska må bättre av nikotinet i sig. Vad tror ni om detta?
Citera
2012-05-11, 17:51
Medlem
Hafflafloss avatar
En fin snus gör mig alltid glad
Citera
2012-05-11, 17:57
Medlem
hippiehatarns avatar
Min personliga åsikt är att allt blir på något sätt bättre med en prilla inne. Musiken låter bättre, ölen smakar godare etc.
Citera
2012-05-11, 18:08
Medlem
NordiskVarulvs avatar
För en gångs skull känner jag mig som en elitsoldat i ämnet. Har snusat sedan 8-9:e klass och är idag 24 år gammal. "Lider" själv av depprision, panik-syndrom, sömnsvårigheter etc. Drar i mig dubbla lös vid var tillfälle, en dosa om dagen sedan 16 års ålder.

Nikotin behöver inte alls öka välbefinnandet över huvudtaget, det få gånger jag känner av nikotinrus så varar det endast ett par-tre minuter, nikotinrus = 1-2 ggr månaden.

För mig håller snus, såklart, abstinensen av just nikotin borta, samt gör mig påtagligt mindre rastlös.
Men det är inte på någotvis avslappnande för någon som inte är nikotinberoende, nikotin påfrestar hjärtats verksamhet mycket, min vilopuls ligger på mellan 85-100 då jag snusar, utan snus 54-60 slag per minut.

Om du vill slappna av skit i snus helt och hållet. Ta en Whiskey-skvätt eller läs en bok. Snus är verkligen något som man aldrig ska börja med, den gör en verkligen till en mindre människa.

För avslappning, sök musik som du kan slappna av till, tänd rökelser, drick honungsté och som sagt läs n bpok som passar dig. Nikotin är långt mer effektivt (förödande) än vad det ger sken av. Tänker själv sluta snart för 5,11 gången. Svårt när man inte har motivation.

Summa ála kademumma eller hur det stavas, ge fan i nikotin.

Tjofräs
Citera
2012-05-11, 18:26
Medlem
Zoms avatar
Rubrik korrigerad och tråd flyttad till rätt underforum.

Psykologi och psykiatri → Psykiska problem

/mod
Citera
2012-05-11, 18:28
Medlem
Zomrazils avatar
Kan bara svara för mig själv. Men när det var som värst, och jag var inlagd på psyk och det ena med det andra var det enda som kunde hålla mig på rätt köl att gå ut och röka och lyssna på svinhög musik.

Dock var jag rökare sen innan, men jag anser absolut att nikotinet lugnar. Det kan givetvis bero på att det stillar mitt behov av nikotin, och är lugnande pga det.
Citera
2012-05-11, 18:47
Medlem
Tror knappast det gjorts några vetenskapliga undersökningar på det men att nikotin hjälper mot depressiva tendenser är faktiskt något jag själv har haft som teori ett bra tag. Anledning:
SSRI-preparat mot depressioner arbetar med att stabilisera kroppens nivåer av signalsubstansen Serotonin - alltså ett ämne som "kopplar samman" nerver då de ska kommunicera.
Nikotin använder sig av samma receptorer som serotonin i kroppen och det är det som gör att man "känner av" nikotinet på det sättet man gör (extremt enkelt sammanfattat).
Oavsett vilken kopplingen mellan serotonin och nikotin faktiskt är, så går det inte att förneka att det finns NÅN slags koppling.

Tror inte det är någon slump att jag slutade röka efter 15 års bolmande, under samma period som jag temporärt gick på SSRI-preparat efter att ha gått in i väggen och var sjukskriven.
OBS - är nu, flera år senare fortfarande rökfri och har inte haft SSRI på många många år.
Citera
2012-05-11, 19:14
Medlem
lithionits avatar
ja nikotin är antidepressivt och ökar koncentration och välbefinnande. För stunden.

Men när du väl är beroende är det ett helvete att sluta, har försökt snusa 5 gånger och när man har abstinensen mår man skit; mycket mer deprimerad, stora koncentrationssvårigheter, apati, på konstant dåligt humör och allmänt uppgiven.
Man får mer ångest av snus blir mer sympatikus påslag. Men den positiva delen av det är att det gör att man blir mer fokuserade. Cigg är mer lugnande än snus, men mycket värre ur hälsoperspektivet.

Vissa kan tom. bli suicidala om de slutar med nikotin. Så det är definitivt inte en sådär jättebra lösning på depression och ångest.
Citera
2012-05-11, 19:14
Medlem
Jag tycker absolut det hjälper att röka. Det lugnar ner mig.
Citera
2012-05-12, 00:07
Medlem
Gh0stNGtrEseriUss avatar
Provat idag och första intrycket var snarare mer negativt men det är säkerligen eftersom det är första gången jag snusar. Blev väldigt snabbt yr och illamående men jag antar att det går hand i hand med att börja. DOCK är jag inte intresserad av att bli beroende bara att ha något att lugna ner mig med eftersom varken terapi eller alkohol verkar fungera.

Lite OT men hur pass mycket ska man behöva snusa innan man blir beroende? Tänkte stoppa i mig någon prilla varje kväll i säg en månad, stor risk?
Citera
2012-05-12, 02:10
Medlem
scarsdontdisappears avatar
Det bästa som finns när man har ångest är ju att gå ut och ta en cigg. Jag blir iallafall mer avslappnad.
Citera
2012-05-12, 06:42
Medlem
christerys avatar
Tja, ett bloss eller en pris när jag ändå är vaken sitter väl inte fel. Men att snusa nattetid kan ha vissa återverkningar på kuddens färg har jag upptäckt när jag ramlat hem och i säng, lite fortare än jag normalt gör då kvällsbestyren såsom tandborstning osv helt sonika skippades.

Huruvida det påverkar depressionen eller bara allmäntillståndet för stunden kan jag dock inte svara på. Då jag alltid när tillfälle ges både snusar och röker. Jag har sådeles inget att jämföra med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in