• 1
  • 2
2012-05-11, 03:49
Medlem
FBMinchias avatar
Till och från har jag grymma ledsmärtor i knäna, under utredning men troligen artros.
Jag vet att man med fördel kan blanda ibumetin med paracetamol mot smärtor, men har hört att diklofenak är nästan samma som ibumetin, fast det inte har någon effekt om man blandar med paracetamol.

Nu är det så att jag tror smärttillstånd kan bete sig olika hos olika individer och kanske till och med medicin kan funka lite olika.
Min fråga nu om jag blandar ibumetin med diklofenak, som båda är inflammationsdämpande:
Blir effekten bättre, sämre eller oförändrad?
Är det skadligt eller oskadligt? Gärna svar från någon som testat eller vet exakt hur de funkar.
Citera
2012-05-11, 03:56
Medlem
Ingen förbättrad effekt, ta paracetamol med diklofenak istället.
Enligt min erfarenhet och läkare.
Citera
2012-05-11, 04:17
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LingonGrovan
Ingen förbättrad effekt, ta paracetamol med diklofenak istället.
Enligt min erfarenhet och läkare.
Tack som fan.
Tolkar det som att du dels provat och dels hört det av läkare, inte att du är läkare. Rätta mig annars.
Då det vid sällsynta stunder kan bli olidligt ska jag alltså blanda två vanliga alvedon med en 50 mg diklofenak. Synd att jag var rudis på alvedon just nu då.
Citera
2012-05-11, 10:15
Medlem
Preputiets avatar
Nej du ska absolut inte kombinera olika NSAID preparat, dvs Diklofenak, Ipren, Orudis med varandra. Alvedon däremot fungerar alldeles utmärkt med dessa preparat men mesa inte med dosen, du kan ta upp till 8 tabl. Alvedon om dagen.
Citera
2012-05-11, 10:23
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Preputiet
Nej du ska absolut inte kombinera olika NSAID preparat, dvs Diklofenak, Ipren, Orudis med varandra. Alvedon däremot fungerar alldeles utmärkt med dessa preparat men mesa inte med dosen, du kan ta upp till 8 tabl. Alvedon om dagen.
Ok, men finns det någon förklaring varför? Utebliven effekt eller skadligt? Eller både och?

Nästa fråga handlar om det här med paracetamol. Allmänt känt är ju att man bör ta två vanliga i stöten för att få bättre effekt, men blir det inte ännu bättre om man tar tre då?
Citera
2012-05-11, 10:33
Medlem
Preputiets avatar
Ibumetin och Diklofenak är båda NSAID preparat (dvs nästan samma preparat) och man ska inte överskrida rekommenderad dos. Du löper större risk för att drabbas av biverkningar. Framförallt från mag/tarm kanalen. Du blir mer lättblödande och NSAID preparat påverkar magsyran. Även unga människor får ibland magsår av dessa preparat särskilt dom som ätit medicinerna under längre tid.

Du ska heller inte ta mer än två alvedon åt gången. Däremot finns det låntidsverkande Alvedon extend som man kan få på recept.
Senast redigerad av Preputiet 2012-05-11 kl. 10:35.
Citera
2012-05-11, 11:16
Medlem
Voltaren (Diklofenak) och alvedon (paracematol) är självklart en bättre blandning mot just ledsmärtor, Be även din läkare ordinera högre dos med voltaren, så att du får ut en bättre effekt. Jag vet att man kan äta mer voltaren än vad som skrivs på själva paketet, men jag understryker, rådgör med din läkare före du börjar äta mer voltaren än vad som angivits i bipacksedeln.
Citera
2012-05-11, 11:30
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drainerx
Voltaren (Diklofenak) och alvedon (paracematol) är självklart en bättre blandning mot just ledsmärtor, Be även din läkare ordinera högre dos med voltaren, så att du får ut en bättre effekt. Jag vet att man kan äta mer voltaren än vad som skrivs på själva paketet, men jag understryker, rådgör med din läkare före du börjar äta mer voltaren än vad som angivits i bipacksedeln.
Jag har redan starkare diklofenak utskrivet.
Citera
2012-05-11, 11:34
Medlem
WeraHBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Till och från har jag grymma ledsmärtor i knäna, under utredning men troligen artros.
Jag vet att man med fördel kan blanda ibumetin med paracetamol mot smärtor, men har hört att diklofenak är nästan samma som ibumetin, fast det inte har någon effekt om man blandar med paracetamol.

Nu är det så att jag tror smärttillstånd kan bete sig olika hos olika individer och kanske till och med medicin kan funka lite olika.
Min fråga nu om jag blandar ibumetin med diklofenak, som båda är inflammationsdämpande:
Blir effekten bättre, sämre eller oförändrad?
Är det skadligt eller oskadligt? Gärna svar från någon som testat eller vet exakt hur de funkar.

Kommer inte göra någon större skillnad om du blandar de två tabletterna. Själv skulle jag jämföra diklofenak med voltaren mer än ibumetin.
Citera
2012-05-11, 11:34
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Preputiet
Ibumetin och Diklofenak är båda NSAID preparat (dvs nästan samma preparat) och man ska inte överskrida rekommenderad dos. Du löper större risk för att drabbas av biverkningar. Framförallt från mag/tarm kanalen. Du blir mer lättblödande och NSAID preparat påverkar magsyran. Även unga människor får ibland magsår av dessa preparat särskilt dom som ätit medicinerna under längre tid.

Du ska heller inte ta mer än två alvedon åt gången. Däremot finns det låntidsverkande Alvedon extend som man kan få på recept.
Jag vet vad man ska och inte ska, men nu ville jag veta lite om vad effekterna blir om man börjar överskrida. Har aldrig haft några biverkningar heller av det som diskuteras i tråden.
Är det inte skillnad på mig (kille) som väger 95 kg och en kvinna på 50?
Citera
2012-05-11, 11:35
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeraHB
Kommer inte göra någon större skillnad om du blandar de två tabletterna. Själv skulle jag jämföra diklofenak med voltaren mer än ibumetin.
Diklofenak är same shit, different name.
Edit: Som Voltaren vill säga.
Citera
2012-05-11, 11:51
Medlem
WeraHBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Diklofenak är same shit, different name.
Edit: Som Voltaren vill säga.

Innehåller samma sak, men jag tog för givet att ts hade fått receptbelagd diklofenak, alltså starkare. Och att voltaren sedan kunde ersätta när de receptbelagda tableterna är slut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in