2012-05-10, 20:47
Medlem
Jo,

Jag undrar om jag får in 400.000kr på ett vanligt konto i min bank, från ett annat svenskt konto.

Kommer skatteverket få reda på det? Kommer banken fråga nåt?
Hur är reglerna kring detta?
Citera
2012-05-10, 20:53
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoonWatcher
Kommer banken fråga nåt?
Hur är reglerna kring detta?
Transaktioner över 15 000 EUR eller motsvarande i annan valuta måste kunna förklaras. Om 400 000 SEK är utöver det normala för dig (vilket det är för de flesta) kommer din bank att fråga dig varifrån pengarna kommer och eventuellt kräva bevis för pengarnas urspung.

Citat:
Ursprungligen postat av MoonWatcher
Kommer skatteverket få reda på det?
Det är upp till din bank om transaktionen flaggas som suspekt och rapporteras.
Citera
2012-05-10, 22:38
Medlem
Inte riktigt samma summa men jag har då fört över vid ett tillfälle drygt 150 till mitt konto och fick då inga frågor från banken. Vore jag du skulle jag föra över dem över en utspridd tid, om du inte har brottom vill säga.
Citera
2012-05-10, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire
Inte riktigt samma summa men jag har då fört över vid ett tillfälle drygt 150 till mitt konto och fick då inga frågor från banken. Vore jag du skulle jag föra över dem över en utspridd tid, om du inte har brottom vill säga.

150 kr är ingenting!
Citera
2012-05-10, 23:24
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchackMatt
Transaktioner över 15 000 EUR eller motsvarande i annan valuta måste kunna förklaras. Om 400 000 SEK är utöver det normala för dig (vilket det är för de flesta) kommer din bank att fråga dig varifrån pengarna kommer och eventuellt kräva bevis för pengarnas urspung.

Det är upp till din bank om transaktionen flaggas som suspekt och rapporteras.

Jasså?

Har fört över summer på mina egna bankkonto i olika banker utan förfrågningar. Är väl nog mer om man flyttar dem mellan olika personer som det kan bli tal om frågor. Min pengar är resultatet av flitigt sparande och inga konstigheter. Skulle ändå ha svårt att bevisa deras ursprung.
Citera
2012-05-11, 00:00
Medlem
Voldemort2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oops12
150 kr är ingenting!

Jag tror att du begrep att det rörde sig om 150 000 kr.
Citera
2012-05-11, 05:44
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Har fört över summer på mina egna bankkonto i olika banker utan förfrågningar. Är väl nog mer om man flyttar dem mellan olika personer som det kan bli tal om frågor. Min pengar är resultatet av flitigt sparande och inga konstigheter. Skulle ändå ha svårt att bevisa deras ursprung.
Det är betydligt färre kontroller om det är överföringar mellan samma persons konton.
Citera
2012-05-11, 10:40
Medlem
Ja det gäller ju då pengar från en annan person. Två svenska konton, två olika personer.
Citera
2012-05-11, 11:50
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire
Vore jag du skulle jag föra över dem över en utspridd tid, om du inte har brottom vill säga.
Enligt EckiEcki (https://www.flashback.org/t1865686) får skatteverket årsbesked från bankerna och då borde det rimligtvis inte göra någon skillnad om man överför 150K på en gång eller delar upp det i 15 överföringar ā 10K.
Citera
2012-05-11, 13:25
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Enligt EckiEcki (https://www.flashback.org/t1865686) får skatteverket årsbesked från bankerna och då borde det rimligtvis inte göra någon skillnad om man överför 150K på en gång eller delar upp det i 15 överföringar ā 10K.
Du har helt rätt (om EckiEcki har rätt), men genom att dela upp det i flera transaktioner har man en chans (om än liten) att komma undan frågor ifrån banken.
Citera
2012-05-11, 19:32
Medlem
Diablo1118s avatar
Överföringar och sånt finns inte med på ett årsbesked från banken till skatteverket. På årsbeskedet uppges bra ränta från sparande. Ränta man betalat för lån. Sen är det också uppgifter om utdelningar och fond samt aktie händelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in