Citat:
Ursprungligen postat av Vargkatt
Det skattemässiga är jag inte så insatt i och det är ju mer hans problem än mitt. Bara undrar lite över alternativen, vad man kan göra osv. Hur mycket bryr sig banken om att kontantinsatsen är betald eller inte, betalar man till dom eller till köparen direkt? Kan han bara säga "dom pengarna har jag fått" och ingen bryr sig mer?
Har du en aktuell värdering på lägenheten? Det normala är att man betalar kontantinsatsen (eller i alla fall överenskommen handpenning) till mäklaren. Sedan betalar banken ut överenskommen köpeskilling till säljaren vid tillträde.
Ex:
På papperet skriver ni att köpeskilling är 1 000 000:-
15% kontantinsats blir 150 000:- (hur ni löser detta är upp till er två, men banken vill förmodligen se ett kvitto på att säljaren har kvitterat insatsen, kanske kan lösa detta genom att säljaren efterskänker den eller lånar ut dem till dig och avskriver lånet)
Du lånar 850 000:- på banken
Säljaren får då betala reavinstskatt baserat på 1 000 000:-
Det smidigaste om du har en välordnad ekonomi och bra relation med banken är nog att ta upp frågan med dem (och då hjälper en aktuell värdering gjord av en mäklare). Då kanske banken lånar ut 85% av marknadsvärdet trots att köpeskillingen blir lägre. Då slipper din släkting dessutom betala reavinstskatt på gåvan till dig.