2012-05-09, 22:17
Medlem
Hejsan, ännu en tråd om kontantinsatser. Vill köpa en lägenhet av en släkting privat. Får då lån på banken till 85% av värdet på bostaden. Släktingen är villig att sälja bostaden under marknadsvärdet, dvs; marknadsvärde - kontantinsats. Vilket resulterar i att huset blir belånat till 85% av "marknadsvärdet" men till 100% på faktiska köpesbeloppet. Detta kommer ju säkerligen banken protestera mot. Hur mycket lägger sig banken i att kontantinsatsen faktiskt är betald?
Hur komma runt det smidigast? Betala fullt marknadsvärde och få kontantinsatsen tillbaka som gåva av släktingen?
Citera
2012-05-09, 22:23
Medlem
Denoms avatar
Fast då blir det väl reavinstskatt hur som helst?
Citera
2012-05-09, 22:27
Medlem
Det skattemässiga är jag inte så insatt i och det är ju mer hans problem än mitt. Bara undrar lite över alternativen, vad man kan göra osv. Hur mycket bryr sig banken om att kontantinsatsen är betald eller inte, betalar man till dom eller till köparen direkt? Kan han bara säga "dom pengarna har jag fått" och ingen bryr sig mer?
Citera
2012-05-10, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vargkatt
Det skattemässiga är jag inte så insatt i och det är ju mer hans problem än mitt. Bara undrar lite över alternativen, vad man kan göra osv. Hur mycket bryr sig banken om att kontantinsatsen är betald eller inte, betalar man till dom eller till köparen direkt? Kan han bara säga "dom pengarna har jag fått" och ingen bryr sig mer?

Har du en aktuell värdering på lägenheten? Det normala är att man betalar kontantinsatsen (eller i alla fall överenskommen handpenning) till mäklaren. Sedan betalar banken ut överenskommen köpeskilling till säljaren vid tillträde.

Ex:
På papperet skriver ni att köpeskilling är 1 000 000:-
15% kontantinsats blir 150 000:- (hur ni löser detta är upp till er två, men banken vill förmodligen se ett kvitto på att säljaren har kvitterat insatsen, kanske kan lösa detta genom att säljaren efterskänker den eller lånar ut dem till dig och avskriver lånet)
Du lånar 850 000:- på banken

Säljaren får då betala reavinstskatt baserat på 1 000 000:-

Det smidigaste om du har en välordnad ekonomi och bra relation med banken är nog att ta upp frågan med dem (och då hjälper en aktuell värdering gjord av en mäklare). Då kanske banken lånar ut 85% av marknadsvärdet trots att köpeskillingen blir lägre. Då slipper din släkting dessutom betala reavinstskatt på gåvan till dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in