2012-05-09, 19:37
Medlem
Hallå där!

Idag när jag kände lite på min pung upptäckte jag en liten knöl? ovanför högra testikeln. Den var väldigt mjuk och ungefär lika stor som en kidneyböna. Jag har blivit lite öm i pungen efter hårt sex en 2-3 gånger också.

Någon som har en aning om vad det kan tänkas vara?
Citera
2012-05-09, 19:41
Medlem
Jag har samma sak fast typ mycket större. Den började liten men nu är den stor .
Den gör inte ont och känns bara ibland, tror det är bitestikeln(är inte säker.
Jag har länge planerat att kolla upp skiten men inte tagit mig samman
Vi kanske kan boka tid tillsammans?
Citera
2012-05-09, 19:56
Medlem
jag med.. ung lika stor som en ärta,ibland känner jag den och ibland inte.
trodde det var cancer har inte vågat prata med nån,har nojjat över detta i flera år
och den är nånstans till höger.
Citera
2012-05-09, 20:19
Medlem
haha, jaa. Inte fan har jag lust att gå och låta någon känna mig på pungen heller :/ Cancer är det ju inte vad jag förstått, det ska vara lite hårdare och sitta på testikeln. Vi chansar på att det är något harmlöst och så låter vi vara som en duktig idiot! (läst att det kan vara cysta som tydligen ska vara harmlöst)
Citera
2012-05-09, 20:56
Medlem
Adjutors avatar
Låter som Spermatocele. Googla för mer info eller pma

Citat:
Spermatocele är godartat och utgörs av en spermieinnehållande cysta som sitter nära bitestikeln. Spermatocele sitter vanligtvis vid övre delen av testikeln nära bitestikeln och ger i regel inga symtom. Det kan vara svårt att skilja den från ett vattenbråck (hydrocele).

Ultraljudsundersökning krävs ibland för att fastställa diagnosen. Kirurgisk åtgärd är endast nödvändigt om cystan blir stor och ger symtom. En annan godartad svullnad som förekommer i anslutning till testikeln, oftast på vänster sida, kallas pungåderbråck (varicocele) och utgörs av vidgade blodkärl. Pungåderbråck brukar i regel vara något större än vad du anger och försvinner när man lägger sig ner (töms på blod). Kirurgisk behandling är endast nödvändigt om bråcket blir stort och ger symtom.

För att ta reda på vad för slags förändring du har känt och för att utesluta allvarlig sjukdom vill jag rekommendera en läkarundersökning och om läkaren finner det nödvändigt en ultraljudsundersökning.

SAXAT FRÅN: http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/F...-spermatocele/
(hittade inget bättre lättförståeligt svar på svenska
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in