Resultat: Vilken webbmail-leverantör föredrar du?
Gmail
63,12%
89 röster
Live/Hotmail
28,37%
40 röster
Yahoo
8,51%
12 röster
Home/Spray.se
1,42%
2 röster
Hushmail
5,67%
8 röster
Mail.com
0%
0 röster
Annan
10,64%
15 röster
2013-04-11, 13:41
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Hotmail var det första mailkontot jag hade och använder fortfarande samma konto, 16 år senare, med samma lösenord som är ett vanligt engelskt ord på fem(!) bokstäver. Lätthackat, ja.

Sen gmail introducerades så brukade jag föredra det, men det nya gmail gillar jag inte (det där man får en liten ruta nere i högra hörnet), då föredrar jag Outlook istället (det som hotmail blev altså, inte det lösa appet).
Citera
2013-04-11, 13:43
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II
Ämnesraden är där det står "Add a subject", klicka där och skriv vad du vill.

I stor text mitt på skärmen. Tack för hjälpen.
Citera
2013-04-11, 13:44
Medlem
RockyTs avatar
Jag har haft Yahoo i 16 år, och det har fungerat klockrent utan en massa spam som andra verkar få.
Sen är det skönt att slippa ha krångliga lösenord. På detta gamla kontot använder jag 4 tecken.
Att det är anonymt är ju också bra.
Citera
2013-04-12, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockyT
Jag har haft Yahoo i 16 år, och det har fungerat klockrent utan en massa spam som andra verkar få.
Sen är det skönt att slippa ha krångliga lösenord. På detta gamla kontot använder jag 4 tecken.
Att det är anonymt är ju också bra.

Om någon skulle försöka att knäcka ditt lösenord med hjälp av ett program, så skulle det ha gått på nolltid.
4 siffror/ bokstäver >1 sek
5 runt 1 sek
6 runt 2 min
7 runt 3 timmar
8 24 dagar
9 6 år
Enligt någon sida som man kan testa lösenord på.

Jag kör med gamla trogna hotmail/outlook, men har kopplat min gmail till den, så den vidareskickar mina mail till min hotmail. Men jag använder min gmail för att skriva mail på när jag söker svar på seriösa frågor. hotmailen till ej så seriösa saker :P
Citera
2013-04-12, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radioaktivanka
Jag kör med gamla trogna hotmail/outlook, men har kopplat min gmail till den, så den vidareskickar mina mail till min hotmail. Men jag använder min gmail för att skriva mail på när jag söker svar på seriösa frågor. hotmailen till ej så seriösa saker :P
Jag har kört Gmail sedan länge, men körde innan med Hotmail - drog in för några dagar sen på mitt konto och upptäckte den nya förändringen med outlook och jag hatade det. Fyfan, så nu kör jag Gmail fullt ut!
Citera
2013-04-20, 17:22
Medlem
Mejlprats avatar
Jag skulle säga - för att svara på rubrikfrågan - att jag föredrar en blandning av e-postklienter.

Inget e-postprogram är särdeles bättre än något annat. Outlook, som inte står med i exempeluppställningen, är t.ex. lite av "både och" för att använda ett populärt begrepp. Det är tråkigt och färglöst - men samtidigt rent, tydligt, avskalat och lätt att använda, tycker jag.

Säkerheten jämförelsevis de olika klienterna emellan är jag inte helt klar över. Vad jag förstår är de ändå snarlika. En del jag snackar med menar att Hotmail (ett Microsoft-konto precis som Outlook) skulle vara lättare att kapa/hacka, men jag vet inte. Varför skulle det vara det i dag?

Vad är er uppfattning: Vilket mejlprogram är säkrast?
Citera
2013-04-20, 18:47
Medlem
Mejlprats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Gmail av den enkla anledningen att jag har ett Google-konto med mail/dokument/YouTube/G+/Picasa/Sök/Mobil osv osv. Det underlättar väldigt många saker. Sen anser jag att skräppostfiltret är avsevärt bättre än hos Hotmail. Det känns generellt mer professionellt att använda Gmail än Hotmail.
Intressant det där med att "det känns mer". Jag håller med där någonstans. Frågan är hur länge svunna tider ska förfölja namnet Hotmail? Och frågan är också om det ligger någonting i detta vad gäller om det har någon effekt hos gängse mejlmottagare på motsvarande sätt? Myndigheter etc. bör ju i vart fall inte sortera efter mejlnamnet (får man hoppas).

Citat:
Ursprungligen postat av WorldTradeCenter
Jag gillar mail.com faktiskt nu.
Hur är det i dag? Detta skrevs 2012, ser jag. Just Mail.com har ju en radda adresser, bl.a. "Europe.com".
Vet du eller någon hur den klienten skiljer sig praktiskt och säkerhetsmässigt mot de mer vanliga i Sverige?

Citat:
Ursprungligen postat av AnusSeeker
Hotmail körde man med som barn. Numera använder jag mig av Yahoo! pga den fina designen (jämför Hotmail's design med Yahoo!'s). Det som är lite mindre bra med Yahoo! är deras WYSIWYG-editor.
Smakfråga detta med formspråket. Vad är dåligt (mindre bra) med WYSIWYG-editorn?

Citat:
Ursprungligen postat av Smurf-Konto
Allas hotmail är väl nedspammade just för att man haft det så länge och därmed registrerat sig på många skitsidor.
Så är det nog. Och det påverkar väl ofrånkomligt, misstänker jag, bilden mycket av Hotmail.

Citat:
Ursprungligen postat av Smurf-Konto
När man loggar in på gmail så är det ibland så många steg för att komma fram till sin inkorg vilket är väldigt irriterande. Google verkar inte fatta att jag INTE vill registrera mitt mobilnummer där. Samt så har gmail gett flera kopplingar (t.ex. till youtube) som går en på nerverna.
Väldigt sant. Det här med Youtube får ju till följd att man mer eller mindre nästan hela tiden måste vara medveten om vilket Gmail-konto man har "på" - om man nu har flera. Telefonnummmer-uppgiften är ett otyg hos Gmail, anser jag. Okej, man kan ha hemligt nummer etc. men det är likväl ett slags steg ifrån anonymiteten i och med att man lämnar ifrån sig/lämnar ut telefonnumret - må så vara till Gmail/Google.
Citera
2013-04-20, 19:02
Medlem
Mejlprats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Jag har bara kollat in Yahoo Mail lite nu på sistone, och tycker den på många sätt påminner om Gmail, fast de nackdelar jag hittar är att det är mer reklambanners på Yahoo Mail samt då som jag redan skrivit i tråden, att yahoo.com inte låter så seriöst att ha som mail.
Det upplever jag också. Där har Microsoft en fördel, ser jag.
Citat:
När jag bytter min första original-mail som var helt nerspammad ville jag behålla Hotmail eftersom jag kände till tjänsten och var van vid den, samt inte gillar hur Googles dominans växer hela tiden. Så jag skaffade en ny, men de tog inte lång tid innan spam trillade in där.
Samma här. Jag har också en sorts låt mig kalla det ideologisk approach på detta. Gmail och därmed Google är inget jag omfamnar helt öppet, naket och okritiskt.

Citat:
Det ligger ju sanning i det du säger, folk reggade hej vilt på sin huvudmail och därför fick Hotmail mycket skit. Med Gmail har ett bättre spamfilter än vad Hotmail har. Gmail marknadsför sig lite som det och jag tycker själv även att det märks i praktiken.
Frågan är hur det här med spamfiltren ser ut i dag i en jämförelse. Tittar man på en annan klient - Comhem (med olika program såsom Microsoft t.ex.) - så har ju de ett säkerhetstillägg (eller liknande, ett tillägg till deras säkerhetspaket i bredbandsabonnemanget hur som helst) och detta har jag hört får till följden att var och vartannat inkommande mejl hamnar i spamhögen.

Citat:
Intressant nu när de börjat trilla in lite röster, Gmail dominerar bland flashbackarna, följt av Hotmail.
Ni som fortfarande kör Hotmail, är det att ni har kvar era gamla adresser och inte bytt mailadress eller föredrar ni helt enkelt Hotmail?
Intressant, ja. Något överraskande tycker jag att Gmail ligger så framme i popularitet på Flashback. Men Flashback 2012–2013 är väl inte vad dito var för ett par år sedan (lite mer outsider, indie etc.). Kanske är Flashback och röstandet här i dag just mest som Sverige i stort? Eller?
Jag har fortfarande kvar gamla Hotmailadresser (och relativt nya) och kör även med nya Outlook-Microsoft, Gmail och ett antal andra.
Det här med vanans "makt" gör nog att de flesta kör vidare med det gamla primärt, så är det väl på de flesta områden.
Senast redigerad av Mejlprat 2013-04-20 kl. 19:04.
Citera
2013-04-21, 14:28
Medlem
GMail lätt, snabbare och funkar så jävla smidigt i mobilen!
Citera
2013-04-21, 14:31
Medlem
DosSantoss avatar
Gmail, hade hotmail i flera år tills jag kom in i gymnasiet och skolmailen var integrerad med gmail. Upptäckte då att gmail fungerade smidigare, mindre buggig i webbläsaren o.s.v.

Dock så såg jag nu att hotmail har fått en ny look med Outlook (eller?) och det ser ganska bra ut. Dock så blir det lite jobbigt att byta tillbaka nu
Citera
2013-04-21, 18:47
Medlem
Mejlprats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DosSantos
Gmail, hade hotmail i flera år tills jag kom in i gymnasiet och skolmailen var integrerad med gmail. Upptäckte då att gmail fungerade smidigare, mindre buggig i webbläsaren o.s.v.

Dock så såg jag nu att hotmail har fått en ny look med Outlook (eller?) och det ser ganska bra ut. Dock så blir det lite jobbigt att byta tillbaka nu
Så är det. Det finns en tråd också: Microsoft lägger ned Hotmail (Rättare sagt, byter namn till Outlook).

Jag tror du sätter fingret på det som styr valet hos folk i gemen – just detta med "lite jobbigt att byta tillbaka nu", som du säger. Man kan ju ändå ha sitt mejlande på flera ställen (än ett). Precis som många varit inne på här på denna tråd och den andra.

Sedan undrar jag om det inte är så att e-post genom Facebook används mer (i antal, statistiskt) än man tror. Folk blir liksom bekväma med den plattform de är inne på - och interagerar därefter. En exakt mejl-användartopplista i Sverige vore kul att se, med alla mejlprogram inkluderade.
Citera
2013-04-21, 19:41
Medlem
mindgasms avatar
Gmail tycker jag fungerar bra, men även att hotmail ryckt upp sig iom outlook. Haft hotmail sedan 1998, men spam är hysteriskt på den adressen!

Vid seriösa mail har jag webbhotell med min egen info@adress.se!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in