2012-05-08, 16:29
Medlem
Som sagt.. är det någon som har erfarenhet av att använda mobilens internet som ända internet till dator?

Jag har XP och funderar på om det skulle vara en idé att slå ihop mobilabonemang och internetabonemang. Jag ringer inte så mycket (100-200 kr kontantkort) och mitt mobila bredband betalar jag 200kr/mån för. Jag skulle vilja betala 300kr/mån för allt och kunna surfa och ringa lite för det och samtidigt få en androidmobil på köpet (kanske inte den bästa men en som är OK). Vet inte om min dator har trådlöst nätvärk så det är USB-kopling som gäller i så fall.

Vad jag förstått så är det android 2.2 som gäller om man ska kunna surfa via mobilen genom USB-kabeln.

Fråga 1... Funkar lösningen OK (rent praktiskt)?

2. fungerar det med xp (en lite äldre version) att köra via USB?

3. är det stabilt?
Citera
2012-05-08, 16:37
Medlem
deaners avatar
Jag använder wifi hotspot på min LG Optimus 2x till min MBP och det funkar galant, förstår inte de som använder en sticka när de har en smartphone. Visserligen drar det batteri, men jag har en mobilladdare hemma och en till på jobbet. Torrents maxar jag som mest 450kb/s men i längden lönar det sig inte att tanka mycket då man har en gräns på 5 GB, sen sänks hastigheten och då går det segt.
Citera
2012-05-08, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deaner
Jag använder wifi hotspot på min LG Optimus 2x till min MBP och det funkar galant, förstår inte de som använder en sticka när de har en smartphone. Visserligen drar det batteri, men jag har en mobilladdare hemma och en till på jobbet. Torrents maxar jag som mest 450kb/s men i längden lönar det sig inte att tanka mycket då man har en gräns på 5 GB, sen sänks hastigheten och då går det segt.

Finns det någon begränsning hur man använder sitt internet eller är det bara att "tuta och köra" (som vanligt mobilt bredband med dongel?)

Vad behöver du göra för att koppla upp dig? Behöver du starta nåt program på mobilen eller datorn?

Är det nån som vet om det går köra via USB på XP?
Citera
2012-05-08, 17:32
Medlem
DAL1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym55
Finns det någon begränsning hur man använder sitt internet eller är det bara att "tuta och köra" (som vanligt mobilt bredband med dongel?)

Vad behöver du göra för att koppla upp dig? Behöver du starta nåt program på mobilen eller datorn?

Är det nån som vet om det går köra via USB på XP?
Det finns oftast någon form av begränsning, men det beror på operatör, abonemang och den totala datamängden. Jag har tex 0.5 GB, sedan sänks min hastighet.

Det finns inbyggt program i telefonen som sköter allt sådant. Tex på min galaxy Note finns det alternativet under "Trådlöst".

Vet inte om det fungerar på XP, men jag skulle kunna tänka mig att det det gör det. Inget jag är säker dock på...
Citera
2012-05-08, 17:33
Medlem
Jag använde min telefon som enda internetkälla ett tag. Jag hade Telenor som har helt fri surf. Jag körde både via WiFi från telefonen (drar dock en sjuhelvetes massa batteri!) samt körde in USB:n. När jag körde WiFi drog det som sagt massa batteri och batteriet klarade det inte riktigt bra under en längre tid, jag märkte att batterikapaciteten blev sämre och jag fick sedan köpa nytt batteri. Ska du bara ha det till en dator rekommenderar jag därför oftast att köra via kabel.

Finns det inte till din version av Android finns en app som heter EasyTether som ska funka till tidigare versioner. Den körde jag med fram tills jag uppdaterade Android och inte behövde den längre. Har för mig att den kostade 10 dollar eller något.

Jag använde mig av en Sony Ericson Xperia X10i om det har någon större betydelse.

Edit: Hur det funkar med XP vet jag inte, googla upp EasyTether och kolla vad de säger om det!
Citera
2012-05-08, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JAQ
Jag använde min telefon som enda internetkälla ett tag. Jag hade Telenor som har helt fri surf. Jag körde både via WiFi från telefonen (drar dock en sjuhelvetes massa batteri!) samt körde in USB:n. När jag körde WiFi drog det som sagt massa batteri och batteriet klarade det inte riktigt bra under en längre tid, jag märkte att batterikapaciteten blev sämre och jag fick sedan köpa nytt batteri. Ska du bara ha det till en dator rekommenderar jag därför oftast att köra via kabel.

Finns det inte till din version av Android finns en app som heter EasyTether som ska funka till tidigare versioner. Den körde jag med fram tills jag uppdaterade Android och inte behövde den längre. Har för mig att den kostade 10 dollar eller något.

Jag använde mig av en Sony Ericson Xperia X10i om det har någon större betydelse.

Edit: Hur det funkar med XP vet jag inte, googla upp EasyTether och kolla vad de säger om det!

Tack för alla svar!

Jag googlade på EasyTether och installerade det och det startade (jag har ingen androidmobil här just nu så jag kan inte testa men det ser ut att fungera. Så det blir nog inga problem (Jag laddade ner XP versionen så det ska funka).

Jag får bara kolla hur mycket GigaBite man kan surfar på innan dom stryper hastigheten.

Det blir lite pill att koppla in varje gång jag vill ut på nätet men i bästa fall så laddas mobilen samtidigt. (kommer nog köra på kabel)

Telenor verkar vara bäst just nu om man vill använda internet....
Citera
2012-05-08, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym55
Tack för alla svar!

Jag googlade på EasyTether och installerade det och det startade (jag har ingen androidmobil här just nu så jag kan inte testa men det ser ut att fungera. Så det blir nog inga problem (Jag laddade ner XP versionen så det ska funka).

Jag får bara kolla hur mycket GigaBite man kan surfar på innan dom stryper hastigheten.

Det blir lite pill att koppla in varje gång jag vill ut på nätet men i bästa fall så laddas mobilen samtidigt. (kommer nog köra på kabel)

Telenor verkar vara bäst just nu om man vill använda internet....
Telenor är den operatör som är mest frikostig med GB, dock får jag inte ut mer än 1Mbit/s i växjö på min desire, men det beror nog på min telefon. Drog 1GB på en dag när jag var på annan ort med datorn så operatörerna som begränsar vid 0,5 GB/månad är nog inte aktuellt för dig såvida du inte kan tänka dig att betala för extra paket.
Citera
2012-05-09, 00:05
Medlem
bl-gr-ns avatar
Använde EasyTether ganska mycket 2010 med en SE X10Mini och WinXP.
Det man behövde göra var att installera en App i mobilen och ett program/drivrutin i datorn samt ställa om USBn i mobilen till Felsöknings/Felsäkert läge (Minns inte riktigt ) i Androids inställningar.
Mobilen anslöt utan fördröjning datorn till internet och med hög hastighet.

Även vanliga SE mobiler fungerar utmärkt som 3G/HDSPA modem kopplade med USB-sladd eller BT.

Smidigast av allt jag prövat, är dock Desire HDn och Android 2.2 och senare. Med hjälp av datorn och mobilens Wifi (inbyggt eller USB adapter). Med all Bloat-ware var en app installerad för att dela mobilens internet trådlöst med andra mobiler och datorer

I Android eller Sense (Troligare i Android med ett HTC Sense skal)
1. Slå på Wifi och starta internetdelnings appen (antingen bland andra appar eller i systeminställningarna)
2. Välja ett eget Nätverksnamn(SSID)
3. Välja ett lösenord för Internet delningen.
4. Ange hur många som max får ansluta samtidigt till mobilen (bra säkerhet grej).

I datorn Linux(Div. Ubuntu distar), WinXP eller Win7
1. Slå på Wlan/Wifi adaptern
2. Vänta medan datorns trådlösa hittar mobilens
3. Ange lösenordet för internet delningen (punkt4 i Android/Sense)
4. Surfa!!

Lösenord och inställningar sparas så efter en första inställning så funkar det automatiskt tills man ändrar något.

PS. När jag haft problem med att nå ut på internet, har det varit för att jag haft internet avstängt i mobilen för att spara på batteriet
Citera
2012-05-10, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Smidigast av allt jag prövat, är dock Desire HDn och Android 2.2 och senare. Med hjälp av datorn och mobilens Wifi (inbyggt eller USB adapter). Med all Bloat-ware var en app installerad för att dela mobilens internet trådlöst med andra mobiler och datorer

Där håller jag dock inte helt med. Jag har haft möjligheten att köra wifi men när jag bara behövt internet till en enstaka dator har det fortfarande oftare varit aktuellt att koppla in. Varför? Batteriförbrukningen är brutal och det verkar slita hårt på batteriet.

Dock är det en behaglig variant om man ska köra till fler datorer eller vill slippa sladden, men som vardagsinternet tyckte jag att det blev drygt.
Citera
2012-05-10, 14:56
Medlem
bl-gr-ns avatar
@JAQ
Kan hålla med om att batterier dräneras snabbt men de tillfällena då datorn kopplas via mobilens Internet, föredrar jag iaf wifi före USB-sladd.

Oftast duger Desire HDns skärm för surf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in