• 2
  • 3
2018-01-30, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Dom släppte sin årsrapport idag som var lite sämre än förväntat. I skrivande stund har den sjunkit -7.31% och i kronor blir det 31.80 kr/aktie. Jag har Holmen B och har sett den sjunka succesivt hela dagen och hoppas att det stoppar snart alt vänder upp relativt fort om några veckor.

https://www.svd.se/samre-kvartal-an-...-aktien-tappar

Ajdå. Har också en del i Holmen. Får ta och läsa det där. Tackar!
Citera
2018-01-30, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Dom släppte sin årsrapport idag som var lite sämre än förväntat. I skrivande stund har den sjunkit -7.31% och i kronor blir det 31.80 kr/aktie. Jag har Holmen B och har sett den sjunka succesivt hela dagen och hoppas att det stoppar snart alt vänder upp relativt fort om några veckor.

https://www.svd.se/samre-kvartal-an-...-aktien-tappar

Utan att ha djupdykt i siffrorna/rapporten så ser det surt ut över hela linjen vilket förvånar rent spontant.

Däremot så känns aktien fortfarande relativt dyr efter ett fall på nästan 10%.

Skog har varit i ropet rätt länge och det räcker med några enstaka besvikelser för att aktien ska komma tillbaka till köpvärda nivåer för den långsiktige som uppskattar värde.
Citera
2018-01-31, 16:10
Medlem
Gubbmagens avatar
Holmen B studsar uppåt idag efter gårdagens ras iom rapporten. I skrivande stund upp 4.4% eller upp 17.60:-/aktie vilket är bra. Jag har gillat den här aktien i många år.
Citera
2019-10-23, 20:01
Medlem
Prayuths avatar
Holmen har gått riktigt bra i år. Akiten var nere under 200 för ett antal månader sedan. Jag tänkte köpa men tvekade. Nu är den uppe i över 260 och har fått en ny riktkurs på 300.
Citera
2019-10-24, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
Holmen har gått riktigt bra i år. Akiten var nere under 200 för ett antal månader sedan. Jag tänkte köpa men tvekade. Nu är den uppe i över 260 och har fått en ny riktkurs på 300.

Nere runt 170kr tom och till skillnad från 220-240kr så kändes det åtminstone som ett rimligt pris om man vill ligga på rätt sida av den långsiktiga prissättningen?

Nu har mycket gått aktiens väg, återköpsprogram, stundande uppvärdering av skogen och ett rent allmänt miljöfokus som säger blä till plast och hurra till pappersvarianter.
Fö står man som tillverkare till askar i färskfiber-kartong som innehåller Apples åtråvärda produkter.

Tittar man på bolaget så är det ju en stabil gubb-verksamhet, frågan är om aktiepriset kanske sprungit iväg lite väl mycket i år för gubb-aktiemässig är rörelsen definitivt inte.
Citera
2019-10-25, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth

Jag köpte en del kring 190-200 kr. Det är jag glad för idag
Citera
2019-10-25, 16:13
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minime-
Jag köpte en del kring 190-200 kr. Det är jag glad för idag
Jag valde mellan stora och Holmen i början av året. Valde stora, vilket så klart var fel val av de två så här i efterhand.
Citera
2020-06-04, 19:30
Medlem
-Tycker Holmen B på kurs 302 Skr ser fullvrderade ut nu.stärkt krona vs. dollar och slopad utdelning samt lite för snabbt lyft ger en kurs ner mot 265 Skr inom 5 veckor.
Citera
2025-04-01, 14:32
Medlem
Adelsdams avatar
Holmen klippte kupongen idag och jag passade på att köpa en rejäl knippe aktier nu när priset har kommit ned en del.
Citera
2025-10-10, 16:35
Medlem
Adelsdams avatar
Hur ska man tänka här? Holmen är ned rejält i år och fortsätter sjunka. Mondi PLC vinstvarnade nyligen vilket hela sektorn att rasa. Är det värt att fortsätta småköpa och snitta ned sig, eller finns det bättre alternativ med ungefär samma riskprofil? Någon gång kommer det vända men det verkar dröja.
Citera
2025-10-11, 11:39
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Hur ska man tänka här? Holmen är ned rejält i år och fortsätter sjunka. Mondi PLC vinstvarnade nyligen vilket hela sektorn att rasa. Är det värt att fortsätta småköpa och snitta ned sig, eller finns det bättre alternativ med ungefär samma riskprofil? Någon gång kommer det vända men det verkar dröja.

Gäller hela skogssektorn. Jag ägde både Holmen och SCA under våren och försommaren, men de gick bara ner så jag sålde dem med förlust. Gick in igen i sektorn för nån månad sen, nu i Stora Enso, med samma resultat.

Nu går jag i samma tankar som du, ska jag köpa småposter och snitta ner GAV:et (jag har en rätt liten post), eller sälja och inte gå in igen förrän jag ser en tydlig och varaktig uppgång? Med facit i hand borde jag som mest ha köpt en bevakningspost för att ha koll på utvecklingen.

Att försöka pricka en botten är ju som vanligt lönlöst, och när skogssektorn får fart igen så finns det rimligtvis mycket uppgång att hämta och det lär inte ske på en dag.
Citera
2025-10-11, 22:55
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Gäller hela skogssektorn. Jag ägde både Holmen och SCA under våren och försommaren, men de gick bara ner så jag sålde dem med förlust. Gick in igen i sektorn för nån månad sen, nu i Stora Enso, med samma resultat.

Nu går jag i samma tankar som du, ska jag köpa småposter och snitta ner GAV:et (jag har en rätt liten post), eller sälja och inte gå in igen förrän jag ser en tydlig och varaktig uppgång? Med facit i hand borde jag som mest ha köpt en bevakningspost för att ha koll på utvecklingen.

Att försöka pricka en botten är ju som vanligt lönlöst, och när skogssektorn får fart igen så finns det rimligtvis mycket uppgång att hämta och det lär inte ske på en dag.

Man måste nog se på sina aktier i skogsbolag som träd i en skog. De växer långsamt men stabilt över tid trots sporadiska stormar och bränder. Holmen har flera ben att stå på men påverkas såklart av den svaga konjunkturen. Förhoppningsvis kommer det anvädas mer trä i olika byggprojekt i framtiden.

Holmen släpper rapport om två veckor så man får hoppas på en förbättring. Det vore iallafall bra om nedgången planade ut.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in