• 1
  • 2
2012-05-08, 14:38
Medlem
ErikVinners avatar
Hej är det möjligt att ett så stort företag som Holmen tjärnar så mycket i förhållande till priset att P/E-talet är nere på 3,85 som det står på Avanza: https://www.avanza.se/aza/aktieropti...rbookId=216982

Om det är sant så ska man alltså få tillbaka det man investerade på 3,85 år om man köper aktier nu? Är det jag som förstått det hela fel eller är det vanligt i sammanhanget?

Tacksam för utförliga svar då jag är ny inom detta!
Citera
2012-05-08, 14:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Holmen fuskar lite, då de värderat upp sin skog och tagit upp det som vinst. Det verkliga P/E talet är mycket högre än det som redovisas. När det gäller Holmen ska man inte titta så mycket på P/E-tal utan mer på kurs/ eget kapital, då Holmen är ett värdecase. mvh
Citera
2012-05-08, 21:28
Medlem
ErikVinners avatar
Okej, så holmen är ungefär som investor m.fl.?
Citera
2012-05-08, 22:35
Medlem
Diskontera-ses avatar
Holmen är helt klart ett av de mest intressanta bolagen på Large Cap just nu.
Deras rapport idag gick inte av för hackor sett till dagens värdering.
Citera
2012-05-08, 22:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskontera-se
Holmen är helt klart ett av de mest intressanta bolagen på Large Cap just nu.
Deras rapport idag gick inte av för hackor sett till dagens värdering.

Håller med dig. Den kommer att gå upp mer. 3% upp idag bara är ingenting. Köp och lägg i din långa portfölj är mitt tips.
Citera
2012-05-08, 22:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikVinner

Både ja och nej.. Investor är ju iof ett investmentbolag och ganska olikt Holmen till strukturen, men P/E är inte så relevant när man ska värdera båda bolagen.
Citera
2012-05-08, 23:14
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikVinner
Fastighetsbolag är nog en bättre jämförelse.
Citera
2015-05-25, 21:41
Medlem
Holmen - HOLM A - HOLM B

Vad tycker ni om holmen B ? Jag kan tycka att den ser väldigt intressant ut i ett tekniskt perspektiv om man ska swingtrada den. Den har en fin hook samt en bra rekyl. Det ända jag skulle vilja se är ett bra vändnings formation med högre volla. Så vad säger ni? flopp eller hitt?
Citera
2015-08-28, 11:46
Medlem
Varför tror man att holmen kommer att gå upp? Historisk kursutveckling är ju värdelös för Holmen. Köper man Holmen för att gardera sig mot dåliga tider med utdelningen? Fast utdelningsökningen har ju också en helt värdelös historia...
Finns det någinting överhuvudtaget som kan kallas kvaliltet med Holmen?
Citera
2015-08-28, 15:17
Medlem
Här är varför jag trots allt har lite Holmen själv, men jag tycket det syns aldeles för lite i kursutvecklingen.
Citera
2015-11-10, 10:24
Medlem
Någon speciell anledning till att Holmen håller sig stark, eller är det bara justering mot banan-kronan?
Citera
2015-11-10, 14:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Varför tror man att holmen kommer att gå upp? Historisk kursutveckling är ju värdelös för Holmen. Köper man Holmen för att gardera sig mot dåliga tider med utdelningen? Fast utdelningsökningen har ju också en helt värdelös historia...
Finns det någinting överhuvudtaget som kan kallas kvaliltet med Holmen?

Holmen är ett underskattat bolag som ger bra och stabil utdelning och gör dess huvudägare Fredrik Lundberg stormrik, medan kidsen mer intresserar sig för aktier som fingerprint och kommer bränna sig.

En klassisk "gubbaktie" att ha som bas i en bra långsiktig portfölj.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in