Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-05-08, 11:50
Medlem
Kallekanons avatar
Jag har under en tid gått och tänkt på att väldigt många personer som jag frågar någonting börjar med att säga "nej" och sen säger resten av meningen. Detta sker oftast vid frågor, t.ex:

- Hej vad gör du?
- Nej jag sitter bara och pluggar

- Hej vad händer ikväll då?
- Nej jag tror bara det blir att sitta hemma och ta det lugnt

Är det någon mer än jag som tänkt på detta och har ett svar om varför vi ofta börjar en mening med att neka?
Det kanske är så att det bara är folk jag umgås som gör detta men det vore också intressant att veta!
Jag får för mig att det är ett sett att berätta att man endast gör något alldagligt, något som kanske inte är så viktigt, kan det kanske stämma?
Försökte söka efter en tråd som behandlat samma ämne men hittade ingen, finns det så får någon vänligen länka.
Citera
2012-05-08, 12:38
Medlem
nex112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekanon
Jag har under en tid gått och tänkt på att väldigt många personer som jag frågar någonting börjar med att säga "nej" och sen säger resten av meningen. Detta sker oftast vid frågor, t.ex:

- Hej vad gör du?
- Nej jag sitter bara och pluggar

- Hej vad händer ikväll då?
- Nej jag tror bara det blir att sitta hemma och ta det lugnt

Är det någon mer än jag som tänkt på detta och har ett svar om varför vi ofta börjar en mening med att neka?
Det kanske är så att det bara är folk jag umgås som gör detta men det vore också intressant att veta!
Jag får för mig att det är ett sett att berätta att man endast gör något alldagligt, något som kanske inte är så viktigt, kan det kanske stämma?
Försökte söka efter en tråd som behandlat samma ämne men hittade ingen, finns det så får någon vänligen länka.
Satt också och funderade på detta för nån månad sen. Tror det är mycket som du säger att man inte vill lägga för mycket tyngd på meningen.
T.ex: Gör man något oviktigt kan man säga
"Nej jag gör inget särskillt, sitter och spelar dator bara"

Gör man något viktigt säger man ju inte:
"Nej det brinner på spisen så jag står och släcker elden"
Citera
2012-05-08, 12:39
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Jag tycker det är korkat och obildat. Likaså det hjärnbefriade...nej men va hette re....

Inte minst idrottsmän utmärker sig...

- Hur är formen just nu?

- Nej...men den är väl OK
Citera
2012-05-08, 12:49
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Inte precis samma situation kanske, men i alla fall att inleda ett yttrande med "nej": https://www.flashback.org/t260342
Citera
2012-05-08, 12:56
Medlem
gumses avatar
En variant är meningar som börjar på "Ja..Nej" , det är, såvitt jag har kunnat studera det, alltid inledning på en fras som indikerar uppbrott. "Ja..Nej, nu är det dags att gå hem" osv..
Citera
2012-05-08, 12:57
Medlem
smides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jag tycker det är korkat och obildat. Likaså det hjärnbefriade...nej men va hette re....

Inte minst idrottsmän utmärker sig...

- Hur är formen just nu?

- Nej...men den är väl OK

Speciellt hockeyspelare. Där är fenomenet snarare en regel än ett undantag!
Citera
2012-05-08, 13:07
Medlem
LightClouds avatar
Bara jag som får en känsla av att det är pessimism som undermedvetet orsakar detta fenomen?

Samma med typexemplet "Halvfull mugg" eller "Halvtom mugg". Någon som förstår vad jag syftar på?
Citera
2012-05-08, 13:16
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LightCloud
Bara jag som får en känsla av att det är pessimism som undermedvetet orsakar detta fenomen?

Samma med typexemplet "Halvfull mugg" eller "Halvtom mugg". Någon som förstår vad jag syftar på?

I tråden...

https://www.flashback.org/t260342p2

antyder Pojken med guldbyxorna att det skulle kunna vara ett utslag av ödmjukhet. Visst kan det vara så men personligen tror jag att det handlar om ett mode och att man inte inser att det hela är ganska märkligt. Många idrottsmän är dessutom inte speciellt begåvade i något avseende.
Citera
2012-05-08, 13:23
Medlem
LightClouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
I tråden...

https://www.flashback.org/t260342p2

antyder Pojken med guldbyxorna att det skulle kunna vara ett utslag av ödmjukhet. Visst kan det vara så men personligen tror jag att det handlar om ett mode och att man inte inser att det hela är ganska märkligt. Många idrottsmän är dessutom inte speciellt begåvade i något avseende.

Ligger säkerligen något i det både han och du säger.

Intressant i alla fall!
Citera
2012-05-08, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smide
Speciellt hockeyspelare. Där är fenomenet snarare en regel än ett undantag!

Just vad gäller idrottsintervjuer undrar jag om det inte skulle kunna ha att göra med att sportjournalister inte sällan ställer väldigt ledande frågor. Det inledande nejet blir då ett sätt att avfärda journalistens antydan till svar, varefter man giver sin egen syn på saken. Utan nej kan det annars tolkas som att man instämmer i de i frågan inbakade påståendena.

- Men är det inte så att X, som er viktigaste spelare, var oerhört betydelsefull i matchens avgörande skede?
- Nej, men X är ju en fantastisk lirare, va, och han var verkligen bra idag.
Citera
2012-05-08, 15:04
Medlem
defenstreras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nex112
Gör man något viktigt säger man ju inte:
"Nej det brinner på spisen så jag står och släcker elden"

Har faktiskt också tänkt på detta, ganska intressant. Brukar själv inleda vissa meningar med Nej, och när jag väl tänker efter har jag ingen aning om varför
Citera
2012-05-08, 15:31
Medlem
smides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Just vad gäller idrottsintervjuer undrar jag om det inte skulle kunna ha att göra med att sportjournalister inte sällan ställer väldigt ledande frågor. Det inledande nejet blir då ett sätt att avfärda journalistens antydan till svar, varefter man giver sin egen syn på saken. Utan nej kan det annars tolkas som att man instämmer i de i frågan inbakade påståendena.

- Men är det inte så att X, som er viktigaste spelare, var oerhört betydelsefull i matchens avgörande skede?
- Nej, men X är ju en fantastisk lirare, va, och han var verkligen bra idag.

Intressant teori, men ibland är deras utdragna nej så otroligt malplacerade.
Exempelvis :
Intervjuaren : -Hur känns det nu såhär halvvägs in i matchen, är det fullt ös som gäller nu?
Den svettige hockeyspelaren : -Näää, bara att köra på och ge 110 procent resten av matchen, det är fullt ös som gäller, va!

Som om det där nejet i inledningen vore något inövat som kommer automatiskt, oavsett vad intervjuaren säger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in