2012-05-07, 19:34
Medlem
Efter att jag förminskat en bild exporterar jag den till skrivbordet. Därifrån hämtar jag tillbaks den till LR för att skärpa upp den. Och sedan publicerar jag den på nätet.

Den här långa och omständliga proceduren börjar jag tröttna på nu. Så jag undrar om det finns någon möjlighet att förminska bilden i LR och därefter skärpa upp den i LR innan jag exporterar den? Dvs utan att gå den galna omvägen att först exportera den till skrivbordet innan jag hämtar tillbaks den för att skärpa upp den.
Citera
2012-05-07, 20:44
Medlem
BorgeHs avatar
Jag fotograferar i raw, läser in bilden i Lightroom. Därefter behandlar jag den; färgbalans, skärpa, brus.

Om jag vill exportera den gör jag det sedan. Då går det ange storlek och typ (jpg) i rutan för export.

Har dock varit med om att det inte går att förminska bilden hur mycket som helst. Mina raw-filer ligger kring 18 MB. Att förminska med bibehållen kvalité är svårt. Oftast blir jpg-filerna 400k och större.
Citera
2012-05-07, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Jag fotograferar i raw, läser in bilden i Lightroom. Därefter behandlar jag den; färgbalans, skärpa, brus.

Om jag vill exportera den gör jag det sedan. Då går det ange storlek och typ (jpg) i rutan för export.

Har dock varit med om att det inte går att förminska bilden hur mycket som helst. Mina raw-filer ligger kring 18 MB. Att förminska med bibehållen kvalité är svårt. Oftast blir jpg-filerna 400k och större.

Jag gör precis som du. Men jag var visst för otydlig i min fråga. Alltså, när jag behandlat bilden i LR, så anger jag storlek i rutan för export och allt det där. Och då förminskas bilden. MEN.... när man förminskar en bild försvinner en hel del skärpa och man behöver skärpa upp den igen innan man publicerar den förminskade bilden på nätet. Och det är då problemet uppstår. Min fråga blir då, måste jag göra som jag alltid gjort, dvs exportera bilden till skrivbordet och sen ladda upp den igen i LR för att ytterligare skärpa upp den? Jag undrar alltså varför i hela världen det inte går att göra allt detta i LR innan jag slutligen exporterar bilden?
Citera
2012-05-08, 08:34
Medlem
Paijters avatar
I Canons DPP är det precis samma förfarande. Tiff till rätt storlek och därefter uppskärpning och ut som JPG. I RawTherapee däremot tycker jag mig få ett bra resultat även om även det programmet skärper innan det minskar ned bilden.
Citera
2012-05-10, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av please
Så jag undrar om det finns någon möjlighet att förminska bilden i LR och därefter skärpa upp den i LR innan jag exporterar den? Dvs utan att gå den galna omvägen att först exportera den till skrivbordet innan jag hämtar tillbaks den för att skärpa upp den.

Det finns ju inställningar för skärpa vid export; låg, standard och hög. Funkar inte nån av dem som önskat?

Skärmdump från LR4's exportdialog (ser likadan ut i LR3)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in