Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Jag fotograferar i raw, läser in bilden i Lightroom. Därefter behandlar jag den; färgbalans, skärpa, brus.
Om jag vill exportera den gör jag det sedan. Då går det ange storlek och typ (jpg) i rutan för export.
Har dock varit med om att det inte går att förminska bilden hur mycket som helst. Mina raw-filer ligger kring 18 MB. Att förminska med bibehållen kvalité är svårt. Oftast blir jpg-filerna 400k och större.
Jag gör precis som du. Men jag var visst för otydlig i min fråga. Alltså, när jag behandlat bilden i LR, så anger jag storlek i rutan för export och allt det där. Och då förminskas bilden. MEN.... när man förminskar en bild försvinner en hel del skärpa och man behöver skärpa upp den igen innan man publicerar den förminskade bilden på nätet. Och det är då problemet uppstår. Min fråga blir då, måste jag göra som jag alltid gjort, dvs exportera bilden till skrivbordet och sen ladda upp den igen i LR för att ytterligare skärpa upp den? Jag undrar alltså varför i hela världen det inte går att göra allt detta i LR innan jag slutligen exporterar bilden?