Flashback bygger pepparkakshus!
2012-05-07, 18:41
Medlem
MrOaikis avatar
Säg att jag häller i ett halvt kilo te i en stor kastrull med vatten, och kokar. Och kokar. Och kokar. Tar ut bladen, klämmer ur vätska, och kvar finns nästan kolsvart te. Det kokar jag ner. Och kokar ner. Och kvar finns en extremt reducerad vätska. I den finns ju koffein. Säg att jag häller på nytt vatten, häller i nytt halvt kilo te, och återupprepar proceduren. Kvar finns ännu mer koncentrerad vätska med koffein i.

Förutsatt att man inte överstiger 250ml av denna vätska, hur påverkas man om man dricker den?
Citera
2012-05-07, 19:08
Medlem
Illamående, hjärtklappningar, skakningar och massa andra biverkningar. Koffein är inte kul att överdosera!
Citera
2012-05-07, 19:40
Medlem
Xalterads avatar
Beror ju på för det första vilken koncentration av koffeinet det är i lösningen, du säger bara max 250ml men inte hur mycket lösningen iaf teoretiskt kan innehålla.
Citera
2012-05-07, 19:41
Bannlyst
http://en.wikipedia.org/wiki/Caffein...e_intoxication

"Symtoms include restlessness, fidgeting, anxiety, excitement, insomnia, flushing of the face, increased urination, gastrointestinal disturbance, muscle twitching, a rambling flow of thought and speech, irritability, irregular or rapid heart beat, and psychomotor agitation."

"In cases of much larger overdoses, mania, depression, lapses in judgment, disorientation, disinhibition, delusions, hallucinations, or psychosis may occur, and rhabdomyolysis (breakdown of skeletal muscle tissue) can be provoked."

"lethal dose is estimated to be about 150 to 200 milligrams per kilogram of body mass or roughly 80 to 100 cups of coffee for an average adult."

Akta dig för att koka det över 150 grader då du börjar få ett större bortfall av koffein då!
Citera
2012-05-07, 19:42
Medlem
Varför just te är min fråga?
Är det inte bättre med kaffe eller något annat med högre koffein?
Citera
2012-05-08, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heyhey1
Illamående, hjärtklappningar, skakningar och massa andra biverkningar. Koffein är inte kul att överdosera!

Låt honom prova för fan...
Citera
2012-05-08, 13:25
Medlem
Som tidigare nämnt: Hjärtklappning, skakningar och illamående är vad som mest troligt kommer att bli resultatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in