Ber om ursäkt för det sena svaret. Fick dyka ner i en stor mängd information för att kunna ge dig ett svar. Eller åtminstone försök till svar eftersom min kunskaper på området är bristfälliga, milt sagt.
Citat:
Ursprungligen postat av ”Dikaios”
Allt matfett består i huvudsak av triglycerider, såväl animaliskt som vegtabiliskt.
Har förstått det nu och tack för informationen

Och som det ser ut så håller jag mig till Triglycerider med enkelomättade och fleromättade fettsyror. Avokado, fisk, nötter, olivolja, grönsaker.
Den aktuella kosten ger mig dokumenterade låga kolesterolvärden och triglyceridvärden. Jag är väldigt smal. Om detta har någon relevans är svårt att säga däremot. Jag har inga blodprover från tiden då jag åt sopor och även på den tiden var jag lika smalt byggd. Kan lika gärna bero genetiska förutsättningar som t.ex. hög metabolism.
Kokosolja har jag börjat använda och även kokosflingor i min mat och det fungerar bra. Vad gäller oljan så är den visserligen mättad men det sägs också att :
Citat:
”Exempelvis kokosoljan*påstås*ha flera nyttiga egenskaper som gjort den populär igen. Detta anses beror på att*kokosolja främst*består av de korta kemiska bindningarna av mättat fett som anses vara en nyttigare typ av mättat fett”
http://www.halsosidorna.se/Fett.htm#...ttade%20fetter
Mer om Triglycerider (delar med mig av mina fusklappar) :
Citat:
”Triglyserider
Triglyserider är*molekyler som består av alkoholen glycerol och 3 fettsyror. Beroende på molekylsammansättning så*delas fettsyrorna in i mättade fetter, enkelomättade fetter samt fleromättade fetter.*De flesta fettsyror kan kroppen även bilda från kolhydrater och proteiner. Två fettsyror är livsviktiga (essentiella) och måste intas med kosten. Det är de fleromättade fettsyrorna Omega-3 och Omega-6. För mer information om*olika fettsyror, se Typer av*fettsyror. För information om fördelning av olika fetter i vanliga oljor och livsmedel, se Fettsyror i livsmedel.
Kroppsfett består till största del av triglycerider som är en blandning av mättade, enkelmättade och*fleromättade*fettsyror. När kroppen behöver ta energi från kroppsfettet bildas så kallade ketoner som kan användas i stället för glukos som bränsle. Detta sker när det inte finns tillräckligt mycket kolhydrater som kan användas som glukos eller när glykogenförrådet börjar ta slut. För mer info se energibehov samt*hormonet glukagon.”
Citat:
”Mättade fettsyror*anses öka kolesterolhalten (både det goda HDL-kolesterolet och det onda LDL-kolesterolet)i blodet om de intas i större mängd. Detta*anses kunna*leda till hjärt- och kärlsjukdomar på sikt samt vid större intag*samt även*minska insulinkänsligheten vilket på sikt kan leda till övervikt och även diabetes typ 2, se insulin.*”
http://www.halsosidorna.se/Fett.htm#...ttade%20fetter
Citat:
”Dietary sources
Animal fats are complex mixtures of triglycerides, with lesser amounts of phospholipids and cholesterol. As a consequence, all foods containing animal fat contain cholesterol to varying extents.[13] Major dietary sources of cholesterol include cheese, egg yolks, beef, pork, poultry, fish, and shrimp.[14] Human breast milk also contains significant quantities of cholesterol.[15]
Total fat intake also plays a role in blood cholesterol levels. This effect is thought to come about by changes in the quantity of cholesterol and lipoproteins that are synthesized by the body. In particular, saturated, monounsaturated and polyunsaturated fats have been shown to increase HDL-based cholesterol levels, with saturated fats also increasing LDL-based cholesterol levels.[22] Trans fats have been shown to reduce levels of HDL whilst increasing levels of LDL.[23] ”
Citat:
”Where Do Cholesterol and Triglycerides Come From?
There are two sources for cholesterol and triglycerides: dietary sources, and "endogenous" sources (that is, manufactured within the body).
Dietary cholesterol and triglycerides mainly come from eating meats and dairy products. These dietary lipids are absorbed through your gut,and then are delivered through the bloodstream to your liver, where they are processed.
One of the main jobs of the liver is to make sure all the tissues of your body receive the cholesterol and triglycerides they need to function. Generally, for about 8 hours after a meal, your liver takes up dietary cholesterol and triglycerides from the bloodstream. During times when dietary lipids are not available, your liver produces cholesterol and triglycerides itself. About 75% of the cholesterol in your body is manufactured by the liver.
Your liver then places the cholesterol and triglycerides, along with special proteins, into tiny sphere-shaped packages called lipoproteins, which are released into the circulation. Cholesterol and triglycerides are removed from the lipoproteins and incorporated into your body's cells, wherever they are needed.
http://heartdisease.about.com/od/cho...lycerides.htm”
Citat:
”What's the difference between triglycerides and cholesterol?
Triglycerides and cholesterol are separate types of lipids that circulate in your blood. Triglycerides store unused calories and provide your body with energy, and cholesterol is used to build cells and certain hormones. Because triglycerides and cholesterol can't dissolve in blood, they circulate throughout your body with the help of proteins that transport the lipids (lipoproteins). ”
http://www.mayoclinic.com/health/triglycerides/CL00015
Citat:
Ursprungligen postat av ”Dikaios”
Det som skiljer olika triglycerider åt är de tre fettsyramolekylerna som ingår. Fettsyror med korta kolkedjor och flera dubbelbindningar ger ett mer lättflytande fett. Kolesterol och fosfolipider tillsammans med övriga fettlösliga ämnen (inklusive fettlösliga vitaminer) utgör en mindre del av matfettet. Levern bilder också triglycerider när det finns ett energiöverskott i kroppen av andra orsaker t.ex. kolhydrater eller alkohol. Levern kan också bilda eget kolesterol. Fett som transporteras i blodbanan gör det i form av små "paket" (s.k. lipoproteiner) med bl.a. kolesterol, triglycerider och apo-lipoprotein. Överskottet på triglycerider lagras i huvudsak i fettvävnaden i kroppen. Utsöndringen av fett via talgkörtlar regleras framförallt av hormoner och inte mängden triglycerider i kroppen eller födan.
Ja när det kommer till att verkligen förstå biosyntesens alla delar är det för mig en svår nöt att knäcka och det trots att så ofantligt mycket redan är dokumenterat. Det hårda arbetet är gjort och ändå begriper jag så lite!
Men det medvetna kostvalet jag gör är samtidigt fortfarande något som fungerar utmärkt för mig och spelar inte ut det faktum att jag inte längre besväras av seborriskt ekesem.
Det är ändå intressant att det finns sidor som säger följande och för det mesta är detta det som jag äter väldigt lite av, trots att det inte har med seborriska exemet att göra. Det har bara fallit sig så till stor del genom kostexperiment men även hälsosidor har inspirerat mig i min strävan efter bättre välmående. Tycker mig sig stora likheter i den här listan mot vad som generellt rekommenderas på hälsosidor men där hälsosidorna inte direkt nämner Triglyceriderna. Oftast är (de snabba) kolhydraterna (som ger mycket LDL-kolesterol) boven i dessa produkter.
Citat:
”Here is a list of foods that are high in triglycerides. They should be restricted and, ideally, eliminated from a healthy diet:
Alcohol: Beer, wine, hard liquor and liqueurs.
Saturated fats: Fats solid at room temperature, including animal fats, lard, butter and shortening. Also, fried foods, whole milk, whole milk dairy products, cheese, cream cheese, high-fat meats and fast foods.
Trans fats: Hydrogenated fats found in margarine, vegetable shortening, fried foods, fast foods and most commercial snack foods such as pastries, cakes, pies, crackers, etc.
Sugar: Concentrated sweets such as sugar, honey, molasses, jams, jellies and candy. Desserts such as pies, cakes, cookies, candy, doughnuts, ice cream, frozen yogurt and sweetened gelatin.
Beverages: Fruit juices, fruit drinks, fruit punches, regular sodas, smoothies, sports drinks and sweetened coffee drinks.
Other foods: Sweetened cereals, flavored yogurts and sports or energy bars
Starch: Concentrated starchy foods -- Bagels, pasta, rice, potatoes, large rolls, pizza, pretzels, popcorn, chips, many fat-free foods and ready-to-eat cereals. Choose small portions of these due to their high carbohydrate density. Use whole grains and legumes (starchy beans) in preference to refined starches.
http://www.high-triglycerides.com/he...-triglycerides
http://www.chesiel.com/food-and-nutr...rides-854.html
http://www.kostdoktorn.se/kolesterol/
Du nämner att det inte behöver vara triglyceriderna direkt utan hormonrelaterat och det kanske är så. Har du några förslag?
Kolesterol är fett men också steroid/sterol och kan då tänkas spela en indirekt roll för hormonerna (i det här fallet talar vi om det kolesterol som kommer från föda och alltså inte är det som bildats i levern). Kolhydrater sägs höja kolesterolet och därigenom kanske man skulle kunna se en koppling. Men frågan är vilka specifika hormoner aktiveras. Kortisol och Aldosteron, Testosteron, Dihydrotestosterone and Androstenedione, Östrogen och Progesteron nämns ofta och då är det en ny djungel av informatiom att ta sig igenom.
fortsättning följer på "wall of text"...