2012-05-07, 16:58
Medlem
Hej jag läste runt på internet och fann att mjälleksem ,vilket jag har, orsakas av en svamp inne i kroppen? Men miin läkare säger att det INTE orsakas av svamp, har han rätt?

Men jag tänker prova något svampdödande preparat i tablettform i alla fall för inget annat funkar? Har någon provat liknande preparat, vad heter det? Vilka är de eventuella biverkningarna? Skulle vara MYCKET tacksam för svar
Citera
2012-05-07, 17:50
Medlem
swaydizzles avatar
Alternativ medicin -> Medicin och hälsa

MVH //mod
Citera
2012-05-07, 19:38
Medlem
Dikaioss avatar
Att det finns en hudsvamp (s.k. dermatofyt) inblandad i mjälleksem (s.k. seborroiskt eksem) är känt. Svampen Malassezia furfur lever av det fett som våra talgkörtlar producerar. Behandlingen av mjälleksem kan också innefatta men består inte enbart av svampdödande medel (antimykotika).

Att man drabbas av mjälleksem beror emellertid inte i första hand på att man blir "smittad" av svampen utan på att man är en mottaglig individ med en predisposition för att härbärgera och rikligt utfodra dessa små organismer. Man kan således inte räkna med att bli frisk efter en behandling.
Citera
2012-05-07, 22:23
Medlem
in-vino-veritass avatar
Också; tablettbehandling är inte att rekommendera. För det första tror jag inte det skulle fungera eftersom den eventuella svampen finns ytligt i hårbotten där blodförsörjningen är dålig, dessutom har antimykotika generellt ofta mycket biverkningar.

Köp mjällschampoo på apoteket, de innehåller riktade antimykotiska ämnen. Köp INTE Head&Shoulders eller annat mjällschampoo i mataffären eftersom dess verksamma ämne är zinkpyrition som står vitt och brett på en jävla massa mikroorganismer vilket inte är bra för miljön.
Citera
2012-05-14, 09:56
Medlem
Hej där! Mycket riktigt så pekar informationen på att det är en svamp och att den lever på fett och stör den normala hudcellsförnyelsen då den växer för fort.

Jag tänker försöka hjälpa alla som har seborriskt eksem (mjällexem) nu. Jag kan inte lova att det här fungerar för alla utan kommer presentera en lösning som fungerar för mig och har fungerat i 6-7 år.
Man botas inte, eftersom svampen finns kvar, men man kan kontrollera sjukdomen på så sätt att man blir helt fri från besvären.

Jag citerar något jag skrev i min blogg redan 2009, men eftersom ingen läser den så tänkte jag att jag för informationen ut till er som har problem:

Citat:
Mejeriprodukter & mitt adjö till seborriskt eksem

För några år sedan hade jag den inpräntade synen att mejeriprodukter alltid var bra för mig. Det hade jag lärt mig i skolan, i matsalen. Det man glömde lära mig var att många människor i världen, majoriteten rent av vill jag minnas, inte tål mjölk särskilt bra efter en viss ålder.

Jag är nog ett offer för den svenska mjölkpropagandan som levt vidare utan att bli ifrågasatt.

Vad jag med detta vill berätta är att jag vid 18-20 års ålder utvecklade ett eksem i ansikte och hårbotten och med det följde flera års behandling med olika cortisontyper och receptbelagda svampdödande schampon ( Ficortril, Daktacort, Fundan, Fungoral bl.a. ). De hjälpte naturligtvis en tid men som med mycket annat behandlar man inte grundorsaken och problemen återkommer alltid.

Jag dricker inte mjölk och äter inte hushållsostar sedan flera år tillbaka (inte heller choklad, glass eller annat som innehåller mjölk) . Då och då slinker en brie av varierande kvalitet ner men mjällen och små vätskande hettande, brännande sår på t.ex. huden i ansiktet, hårfästet, hårbotten, ögonbrynen dyker alltid upp, som ett brev på posten eller hur man nu säger. Såren torkar senare ut, flagnar och läker ut om jag undviker mejeriprodukterna. Alltid samma process och det märkliga är att jag inte har någon diagnostiserad intolerans. Jag funderar däremot på att ta en titt på hur det ser ut med komjölksprotein och om jag eventuellt reagerar på detta. Fast samtidigt vet jag att jag även reagerar på getost, men något mindre känns det som… ja… man behöver läsa på mer som vanligt för att förstå…

Lång tid tog det för mig att komma fram till det här och nu vill jag dela med mig av det som för mig blivit klarare. Det kanske kan hjälpa någon att spara både på pengar och hälsa.

Idag är jag fri från mjäll, eksem och använder inga produkter eller läkemedel för att lindra besvären.

Exempel på mat jag måste undvika helt. Det tar 3 veckor för huden att återhämta sig, ha tålamod. Det tar bara en dag eller så lite som ett par timmar för eksemet att bryta ut om jag dricker ett glas mjölk eller äter 2 dl créme fraiche:

Mjölk
Filmjölk
Ostar av alla typer. Även getost.
Crème fraiche (även laktosfri ger eksem)
Keso
Mjölkchoklad
Glass
Röror/sallader (potatissallader, räkröror, rödbetssallader)
Såser
Dressing
Grädde (alltså måste jag tacka nej till semlor, tårtor e.t.c. )

Alkoholhaltiga drycker ger mig faktiskt liknande besvär, speciellt öl. Det undviker jag därför också. Undrar vad den gemensamma nämnaren är.

Annat helvete mejeriprodukter ställer till med:

- Magbesvär/Diarré/ kraftig sådan ibland och människor tappar vikt. http://www.svd.se/opinion/synpunkt/u...re_2635629.svd

- Acne (säger vissa) http://ezinearticles.com/?Milk-Revea...cne&id=1394711

Laktosintolerans http://sv.wikipedia.org/wiki/Laktosintolerans

Till denna information kan tilläggas att jag även märkt att honung ger dessa besvär. Senast - ekologisk honung. Ekologisk produkter gör ingen skillnad i det här fallet. Inte heller laktosfria.

Jag har även nyligen försökt mig på att förstå processen bakom detta och den informationen har jag samlat på min Talk sida på Wikipedia.org. http://en.wikipedia.org/wiki/User:Robert.O.SWE

Vad jag kom fram till efter lite läsning på Wikipedia är följande:

Citat:
I have some questions in my head still:

1. What is the common denominator between alcohol and dairy products?

2. Could cow milk protein/fat/sugar be reason to abnormal Malassezia yeast response?

Update: Information found link here pointing to possibly the fat being the issue as it lives of that, however my guess is that it's not that simple that fats taken through food immediately become the fats the fungus could live off as we can gain in fat through consuming carbohydrates.

But this was interesting:

"Sebum excreted by the sebaceous gland is primarily composed of tryglicerides, wax esters, and squalene."

"The milk fat consists mainly of triglycerides, approximately 98%"

"Alcohol has a number of effects on triglyceride levels. Alcohol is a major source of excess calories which get turned into fat, so the triglyceride levels in the blood increase." - Which would answer question 1? Alcohol raises triglycerides levels. Milk contains mainly triglycerides. Right?

I'm no biochemist. I just find this connection interesting and will not pretend I understand this information fully.

Den slutsats jag dragit just nu av information jag tagit till mig är att genom att inte konsumera föda som innehåller höga nivåer av triglycerider (mjölkfetter är till 98% triglycerider) och alkohol (alkohol gör att levern producerar mer triglycerider) så kan man ta full kontroll över sin hälsa, och vad det innebär är att man tar ifrån svampen dess föda. Fettet.
Det finns information där ute på nätet som t.o.m. pekar på att triglycerider och högt kolesterol är tätt sammanknutet och orsaken till många av våra moderna folksjukdomar, inte bara mjälleksem.

Säg mig hur det går för er om ni provar.

En sak värt att tänka på är att man kanske skall trappa ner på konsumtionen av mejeriprodukter istället för att sluta tvärt. Jag är inte utbildad läkare men är medveten om att stora kostomställningar kan stressa kroppen. Tänk på det.
Senast redigerad av fluxc 2012-05-14 kl. 10:08.
Citera
2012-05-14, 19:53
Medlem
Dikaioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluxc
Den slutsats jag dragit just nu av information jag tagit till mig är att genom att inte konsumera föda som innehåller höga nivåer av triglycerider (mjölkfetter är till 98% triglycerider) och alkohol (alkohol gör att levern producerar mer triglycerider) så kan man ta full kontroll över sin hälsa, och vad det innebär är att man tar ifrån svampen dess föda. Fettet.
Det finns information där ute på nätet som t.o.m. pekar på att triglycerider och högt kolesterol är tätt sammanknutet och orsaken till många av våra moderna folksjukdomar, inte bara mjälleksem.

Allt matfett består i huvudsak av triglycerider, såväl animaliskt som vegtabiliskt. Det som skiljer olika triglycerider åt är de tre fettsyramolekylerna som ingår. Fettsyror med korta kolkedjor och flera dubbelbindningar ger ett mer lättflytande fett. Kolesterol och fosfolipider tillsammans med övriga fettlösliga ämnen (inklusive fettlösliga vitaminer) utgör en mindre del av matfettet. Levern bilder också triglycerider när det finns ett energiöverskott i kroppen av andra orsaker t.ex. kolhydrater eller alkohol. Levern kan också bilda eget kolesterol. Fett som transporteras i blodbanan gör det i form av små "paket" (s.k. lipoproteiner) med bl.a. kolesterol, triglycerider och apo-lipoprotein. Överskottet på triglycerider lagras i huvudsak i fettvävnaden i kroppen. Utsöndringen av fett via talgkörtlar regleras framförallt av hormoner och inte mängden triglycerider i kroppen eller födan.

Vad gäller mängden och kvaliteten på fett i födan pågår det mycket forskning kring vilka konskevenser det egentligen har för hälsan och än är inte sista ordet sagt. Det finns emellertid många andra faktorer som kan ha en betydligt större roll för hur blodfetterna ser ut och det verkar vara dessa som framförallt påverkar risken för t.ex. hjärt–kärlsjukdomar. Dina erfarenheter av olika livsmedels inverkan på din hy kan nog inte generaliseras till att gälla de flesta människor även om det kanske är så för dig
Senast redigerad av Dikaios 2012-05-14 kl. 19:54. Anledning: Stavfel
Citera
2012-05-15, 16:34
Medlem
Ber om ursäkt för det sena svaret. Fick dyka ner i en stor mängd information för att kunna ge dig ett svar. Eller åtminstone försök till svar eftersom min kunskaper på området är bristfälliga, milt sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av ”Dikaios”
Allt matfett består i huvudsak av triglycerider, såväl animaliskt som vegtabiliskt.
Har förstått det nu och tack för informationen Och som det ser ut så håller jag mig till Triglycerider med enkelomättade och fleromättade fettsyror. Avokado, fisk, nötter, olivolja, grönsaker.

Den aktuella kosten ger mig dokumenterade låga kolesterolvärden och triglyceridvärden. Jag är väldigt smal. Om detta har någon relevans är svårt att säga däremot. Jag har inga blodprover från tiden då jag åt sopor och även på den tiden var jag lika smalt byggd. Kan lika gärna bero genetiska förutsättningar som t.ex. hög metabolism.

Kokosolja har jag börjat använda och även kokosflingor i min mat och det fungerar bra. Vad gäller oljan så är den visserligen mättad men det sägs också att :
Citat:
”Exempelvis kokosoljan*påstås*ha flera nyttiga egenskaper som gjort den populär igen. Detta anses beror på att*kokosolja främst*består av de korta kemiska bindningarna av mättat fett som anses vara en nyttigare typ av mättat fett”
http://www.halsosidorna.se/Fett.htm#...ttade%20fetter

Mer om Triglycerider (delar med mig av mina fusklappar) :
Citat:
”Triglyserider
Triglyserider är*molekyler som består av alkoholen glycerol och 3 fettsyror. Beroende på molekylsammansättning så*delas fettsyrorna in i mättade fetter, enkelomättade fetter samt fleromättade fetter.*De flesta fettsyror kan kroppen även bilda från kolhydrater och proteiner. Två fettsyror är livsviktiga (essentiella) och måste intas med kosten. Det är de fleromättade fettsyrorna Omega-3 och Omega-6. För mer information om*olika fettsyror, se Typer av*fettsyror. För information om fördelning av olika fetter i vanliga oljor och livsmedel, se Fettsyror i livsmedel.

Kroppsfett består till största del av triglycerider som är en blandning av mättade, enkelmättade och*fleromättade*fettsyror. När kroppen behöver ta energi från kroppsfettet bildas så kallade ketoner som kan användas i stället för glukos som bränsle. Detta sker när det inte finns tillräckligt mycket kolhydrater som kan användas som glukos eller när glykogenförrådet börjar ta slut. För mer info se energibehov samt*hormonet glukagon.”

Citat:
”Mättade fettsyror*anses öka kolesterolhalten (både det goda HDL-kolesterolet och det onda LDL-kolesterolet)i blodet om de intas i större mängd. Detta*anses kunna*leda till hjärt- och kärlsjukdomar på sikt samt vid större intag*samt även*minska insulinkänsligheten vilket på sikt kan leda till övervikt och även diabetes typ 2, se insulin.*”
http://www.halsosidorna.se/Fett.htm#...ttade%20fetter

Citat:
”Dietary sources
Animal fats are complex mixtures of triglycerides, with lesser amounts of phospholipids and cholesterol. As a consequence, all foods containing animal fat contain cholesterol to varying extents.[13] Major dietary sources of cholesterol include cheese, egg yolks, beef, pork, poultry, fish, and shrimp.[14] Human breast milk also contains significant quantities of cholesterol.[15]

Total fat intake also plays a role in blood cholesterol levels. This effect is thought to come about by changes in the quantity of cholesterol and lipoproteins that are synthesized by the body. In particular, saturated, monounsaturated and polyunsaturated fats have been shown to increase HDL-based cholesterol levels, with saturated fats also increasing LDL-based cholesterol levels.[22] Trans fats have been shown to reduce levels of HDL whilst increasing levels of LDL.[23] ”

Citat:
”Where Do Cholesterol and Triglycerides Come From?
There are two sources for cholesterol and triglycerides: dietary sources, and "endogenous" sources (that is, manufactured within the body).
Dietary cholesterol and triglycerides mainly come from eating meats and dairy products. These dietary lipids are absorbed through your gut,and then are delivered through the bloodstream to your liver, where they are processed.
One of the main jobs of the liver is to make sure all the tissues of your body receive the cholesterol and triglycerides they need to function. Generally, for about 8 hours after a meal, your liver takes up dietary cholesterol and triglycerides from the bloodstream. During times when dietary lipids are not available, your liver produces cholesterol and triglycerides itself. About 75% of the cholesterol in your body is manufactured by the liver.
Your liver then places the cholesterol and triglycerides, along with special proteins, into tiny sphere-shaped packages called lipoproteins, which are released into the circulation. Cholesterol and triglycerides are removed from the lipoproteins and incorporated into your body's cells, wherever they are needed.
http://heartdisease.about.com/od/cho...lycerides.htm”

Citat:
”What's the difference between triglycerides and cholesterol?
Triglycerides and cholesterol are separate types of lipids that circulate in your blood. Triglycerides store unused calories and provide your body with energy, and cholesterol is used to build cells and certain hormones. Because triglycerides and cholesterol can't dissolve in blood, they circulate throughout your body with the help of proteins that transport the lipids (lipoproteins). ”
http://www.mayoclinic.com/health/triglycerides/CL00015

Citat:
Det som skiljer olika triglycerider åt är de tre fettsyramolekylerna som ingår. Fettsyror med korta kolkedjor och flera dubbelbindningar ger ett mer lättflytande fett. Kolesterol och fosfolipider tillsammans med övriga fettlösliga ämnen (inklusive fettlösliga vitaminer) utgör en mindre del av matfettet. Levern bilder också triglycerider när det finns ett energiöverskott i kroppen av andra orsaker t.ex. kolhydrater eller alkohol. Levern kan också bilda eget kolesterol. Fett som transporteras i blodbanan gör det i form av små "paket" (s.k. lipoproteiner) med bl.a. kolesterol, triglycerider och apo-lipoprotein. Överskottet på triglycerider lagras i huvudsak i fettvävnaden i kroppen. Utsöndringen av fett via talgkörtlar regleras framförallt av hormoner och inte mängden triglycerider i kroppen eller födan.
Ja när det kommer till att verkligen förstå biosyntesens alla delar är det för mig en svår nöt att knäcka och det trots att så ofantligt mycket redan är dokumenterat. Det hårda arbetet är gjort och ändå begriper jag så lite!
Men det medvetna kostvalet jag gör är samtidigt fortfarande något som fungerar utmärkt för mig och spelar inte ut det faktum att jag inte längre besväras av seborriskt ekesem.

Det är ändå intressant att det finns sidor som säger följande och för det mesta är detta det som jag äter väldigt lite av, trots att det inte har med seborriska exemet att göra. Det har bara fallit sig så till stor del genom kostexperiment men även hälsosidor har inspirerat mig i min strävan efter bättre välmående. Tycker mig sig stora likheter i den här listan mot vad som generellt rekommenderas på hälsosidor men där hälsosidorna inte direkt nämner Triglyceriderna. Oftast är (de snabba) kolhydraterna (som ger mycket LDL-kolesterol) boven i dessa produkter.

Citat:
”Here is a list of foods that are high in triglycerides. They should be restricted and, ideally, eliminated from a healthy diet:
Alcohol: Beer, wine, hard liquor and liqueurs.
Saturated fats: Fats solid at room temperature, including animal fats, lard, butter and shortening. Also, fried foods, whole milk, whole milk dairy products, cheese, cream cheese, high-fat meats and fast foods.
Trans fats: Hydrogenated fats found in margarine, vegetable shortening, fried foods, fast foods and most commercial snack foods such as pastries, cakes, pies, crackers, etc.
Sugar: Concentrated sweets such as sugar, honey, molasses, jams, jellies and candy. Desserts such as pies, cakes, cookies, candy, doughnuts, ice cream, frozen yogurt and sweetened gelatin.
Beverages: Fruit juices, fruit drinks, fruit punches, regular sodas, smoothies, sports drinks and sweetened coffee drinks.
Other foods: Sweetened cereals, flavored yogurts and sports or energy bars
Starch: Concentrated starchy foods -- Bagels, pasta, rice, potatoes, large rolls, pizza, pretzels, popcorn, chips, many fat-free foods and ready-to-eat cereals. Choose small portions of these due to their high carbohydrate density. Use whole grains and legumes (starchy beans) in preference to refined starches.

http://www.high-triglycerides.com/he...-triglycerides
http://www.chesiel.com/food-and-nutr...rides-854.html
http://www.kostdoktorn.se/kolesterol/

Du nämner att det inte behöver vara triglyceriderna direkt utan hormonrelaterat och det kanske är så. Har du några förslag?

Kolesterol är fett men också steroid/sterol och kan då tänkas spela en indirekt roll för hormonerna (i det här fallet talar vi om det kolesterol som kommer från föda och alltså inte är det som bildats i levern). Kolhydrater sägs höja kolesterolet och därigenom kanske man skulle kunna se en koppling. Men frågan är vilka specifika hormoner aktiveras. Kortisol och Aldosteron, Testosteron, Dihydrotestosterone and Androstenedione, Östrogen och Progesteron nämns ofta och då är det en ny djungel av informatiom att ta sig igenom.

fortsättning följer på "wall of text"...
Senast redigerad av fluxc 2012-05-15 kl. 16:39.
Citera
2012-05-15, 16:37
Medlem
Testosteron sägs stimulera produktionen av sebum.

Småkällor till information (mer påståenden än källor. Finns ingen utförlig information som stödjer det på länkarna):
Citat:
”Androgen hormone, which usually secretes more during teenage years, stimulates sebaceous glands. Some diseases can also do it. ”
http://www.chacha.com/question/what-...tion-of-sebum:

Citat:
”The sebaceous gland is stimulated due to some steroids conversion into dihydrotestosterone. This may cause serious acne on the face, neck, chest, back and shoulders. ”
http://en.wikipedia.org/wiki/Sebaceous_gland

Men förstår inte riktigt om detta har med naturliga steroider att göra eller om det berör det många kroppsbyggaren använder. Oklart i källan.

Intressant är att flera sidor säger att vi inte behöver tillföra våra kroppar kolesterol eftersom kroppen klarar av att tillverka detta själv. Och att om man via kosten tillför kolhydrater regleras kolesterolet neråt under perioden man tillför nytt via föda för att sedan återgå till normalnivå när man slutar konsumera kolhydrater (i en frisk kropp får man antaga). Det hade jag ingen aning om.
Citat:
”However, most ingested cholesterol is esterified and esterified cholesterol is poorly absorbed. The body also compensates for any absorption of additional cholesterol by reducing cholesterol synthesis.[5]. For these reasons, cholesterol intake in food has little, if any, effect on total body cholesterol content or concentrations of cholesterol in the blood.

Cholesterol is recycled. It is excreted by the liver via the bile into the digestive tract, in a non-esterified form. Typically about 50% of the excreted cholesterol is reabsorbed by the small bowel back into the bloodstream. ”

http://en.wikipedia.org/wiki/Cholesterol

Insulin är ett annat hormon som aktiveras med blodsockerhöjning... men jag kan inte komma fram till något konkret.

Citat:
”Insulin signalerar till kroppens muskler och fettvävnad att ta upp socker (glukos) från blodet. Insulin motverkar även nedbrytning av glykogen och nybildning av glukos (glukoneogenes) i levern. Insulin har även effekter på kroppens metabolism av fettsyror genom att öka aktiviteten av enzymet lipoproteinlipas i skelettmuskulatur, vilket leder till att triglycerider tas upp från blodet. ”

http://sv.wikipedia.org/wiki/Insulin

Citat:
Reducing triglyceride levels
Diets high in carbohydrates, with carbohydrates accounting for more than 60% of the total energy intake, can increase triglyceride levels.[3] Of note is how the correlation is stronger for those with higher BMI (28+) and insulin resistance (more common among overweight and obese) is a primary suspect cause of this phenomenon of carbohydrate-induced hypertriglyceridemia.[4]
There is evidence that carbohydrate consumption causing a high glycemic index can cause insulin overproduction and increase triglyceride levels in women.[5]
Adverse changes associated with carbohydrate intake, including triglyceride levels, are stronger risk factors for heart disease in women than in men.[6]
Triglyceride levels are also reduced by exercise and by consuming omega-3 fatty acids from fish, flax seed oil, and other sources. See potential health benefits of Omega-3.
Carnitine has the ability to lower blood triglyceride levels.[7] In some cases, fibrates have been used to bring down triglycerides substantially.[8]
Heavy use of alcohol can elevate triglycerides levels.[9]
Fish oil has been found to decrease triglycerides.[10]
http://en.wikipedia.org/wiki/Triglyceride

Citat:
Vad gäller mängden och kvaliteten på fett i födan pågår det mycket forskning kring vilka konskevenser det egentligen har för hälsan och än är inte sista ordet sagt. Det finns emellertid många andra faktorer som kan ha en betydligt större roll för hur blodfetterna ser ut och det verkar vara dessa som framförallt påverkar risken för t.ex. hjärt–kärlsjukdomar. Dina erfarenheter av olika livsmedels inverkan på din hy kan nog inte generaliseras till att gälla de flesta människor även om det kanske är så för dig
Inlägget är såklart menat att vara ett alternativ för de som vill prova. Jag säger själv att jag utgår ifrån egna erfarenheter och att människor gärna får berätta för mig och metoden hjälper dem eller inte.

Att säga nej till mejeriprodukter, honung och alkohol (men ibland tillåta sig själv med vetskap om konsekvenserna) är långt bättre än att välja ett liv med kortisoner och onödiga utgifter. Inget svårt val för mig i.a.f.
Citera
2012-06-09, 00:14
Medlem
Jag har låtit bli att äta mejeriprodukter i en eller två veckor och har inte känt någon större märkbar skillnad men ska fortsätta. Jag känner fortfarande av kliandet och irritationen av hårbotten. Det är värre än själva fjällningen. Vid vissa tillfällen vaknar jag upp på natten och märker att jag omedvetet river och klöser på skalpen. Jag använder fungeral, betnovat och mjällschampo(från apoteket) för att lindra besvären men det är inte tillräckligt. Och som jag uppfattat det finns inga andra preparat (utom salicylsyreolja) som kan hjälpa till?

Ett annat problem är även håravfallet jag fått uppleva på min högra sida (ifrån örat och upp till pannan). Hårlinjen har backat och efterlämnat kritvita spår som går ner till pannan. Ovanför högra örat är håret tunnare jämfört med håret på vänstra sidan. När jag träffade hudläkaren sa han att håret kommer växa tillbaka men jag är skeptiskt eftersom det blivit mer märkbart sen jag varit där. Så vet någon om det kommer växa tillbaka eller kommer jag bli som twoface i batman? En sida normal den andra hårlös?
Citera
2012-06-10, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MindreDjur
Jag har låtit bli att äta mejeriprodukter i en eller två veckor och har inte känt någon större märkbar skillnad men ska fortsätta. Jag känner fortfarande av kliandet och irritationen av hårbotten. Det är värre än själva fjällningen. Vid vissa tillfällen vaknar jag upp på natten och märker att jag omedvetet river och klöser på skalpen. Jag använder fungeral, betnovat och mjällschampo(från apoteket) för att lindra besvären men det är inte tillräckligt. Och som jag uppfattat det finns inga andra preparat (utom salicylsyreolja) som kan hjälpa till?

Ett annat problem är även håravfallet jag fått uppleva på min högra sida (ifrån örat och upp till pannan). Hårlinjen har backat och efterlämnat kritvita spår som går ner till pannan. Ovanför högra örat är håret tunnare jämfört med håret på vänstra sidan. När jag träffade hudläkaren sa han att håret kommer växa tillbaka men jag är skeptiskt eftersom det blivit mer märkbart sen jag varit där. Så vet någon om det kommer växa tillbaka eller kommer jag bli som twoface i batman? En sida normal den andra hårlös?
Hejsan dr MindreDjur. Det är synd att du inte har upplevt förbättring. Klia kan det visserligen också göra under läkningsprocessen.
Tänk på att det till stor det är mejeriprodukter som orsakar problem men honung och alkohol är också faktorer.

Sedan vill jag fråga om du säker på att du gjort dig av med all mjölk ur din kost, även
- Leverpastej
- kex/kakor
- proteindrinkar (vassle är ju protein som finns i mjölk och skulle kunna ställa till besvär)
- Energi-bars kan innehålla mjölk eller honung kanske t.o.m.
- potatissallader, räkröror?
- Färdiga soppor?
- Potatismos?
- Micromatsrätter? (läs ingrediensinfo)

Inget sådant?

Angående din andra fråga.
Jag vet inte om håret kommer tillbaks på dessa ställen som är värst drabbade. Så länge huden är normal till strukturen (trots att den är täckt av eksem) och inte består av ren ärrvävnad borde håret komma tillbaka är min gissning.
Mina besvär var oerhört jobbiga men mindre omfattande än det du beskriver, så jag vet faktiskt inte.
Senast redigerad av fluxc 2012-06-10 kl. 19:19.
Citera
2013-02-17, 20:54
Medlem
Hej!

Är ny här men har själv stora problem med seborroiskt eksem i ansiktet. Ville bara höra hur de går för er om ni hittat någon bra behandling eller kost som ni tycker hjälper er? Själv tänkte jag pröva på mig att undvika mejeriprodukter nu. Trodde jag gjorde detta tidigare men tränar ganska mycket och har druckit väldigt mycket proteindrinkar vilket innehåller vassleprotein som också finns i mjölk. Blir ett slut på detta nu i alla fall! Har nu bestämt mig för att pröva aminosyror istället då jag fortfarande vill ha något innan och efter träning för att få bättre effekt.
Citera
2014-03-15, 09:15
Medlem
henki420s avatar
Mina besvär brukar vara värst på vintern. Sedan september 2013 äter jag en strikt LCHF-kost och har smort in de ofta drabbade områdena med kokosolja. Rodnaden har inte synts till sedan dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in