• 1
  • 2
2005-02-23, 17:43
Medlem
bad_hunds avatar
det finns alltid de som är resistanta mot stark mat men jag antar att man blir så genom att äta det kontinnueligt.
hur gör man i sådana fall det.
skulle vara kul att kunna äta en vindaloo utan att få smärtor
Citera
2005-02-23, 17:46
Medlem
jols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bad_hund
det finns alltid de som är resistanta mot stark mat men jag antar att man blir så genom att äta det kontinnueligt.
Många snusare jag känner tycker att de inte känner av stark mat som de gjorde innan de började.
Tycker du att det låter för drastiskt så ät gradvis starkare och starkare mat så vänjer sig kroppen.
Citera
2005-02-23, 21:14
Medlem
bad_hunds avatar
ja jag tänker inte gå så långt att jag börjar dödsknarka snus för att kunna äta stark mat, då är jag hellre lite man och tar det starka
Citera
2005-02-23, 21:22
Medlem
Man vänjer sig...

Grinade när min sambo lade lite svartpeppar på äggen för många år sedan...
Nu har jag vant mig med chilipeppar t.o.m men om det känns för starkt så drick inte vatten utan ät sallad eller bröd.
Citera
2005-02-23, 22:04
Medlem
Rauzes avatar
Citat:
ja jag tänker inte gå så långt att jag börjar dödsknarka snus för att kunna äta stark mat, då är jag hellre lite man och tar det starka
Hur fan knarkar man snus?
Citera
2005-02-23, 22:07
Medlem
pentrys avatar
Enda som gäller är att äta stark mat på regelbunden basis. Ät fefferino som snacks, fjanta inte på med tabascon och chili i matlagningen, utveckla förkärlek till rå lök och ja, börja snusa. Äter ofta stark mat samt snusar konstant samt dricker mycket kaffe. Har ytterst sällan haft magproblem och dylikt. Beror väl på från person till person antar jag....
Citera
2005-02-23, 22:10
Medlem
OliTs avatar
Ät stark mat, du kommer att vänja dig. Använd mjölk, yoghurt, grädde, créme fraishé eller liknande för att bli av med hettan i munnen. Capsaicin, ämnet som ger chilin styrka är alkohollösligt, men för att igentligen lösa det krävs väldigt koncentrerad alkohol. Mjölkfett kapslar in ämnet så att du inte tar skada av hettan.
Citera
2005-02-23, 22:38
Medlem
TomiXs avatar
För mig kom det naturligt. Käkade alltid stark mat innan men gör det inte så mycket nu längre. Men jag har inga problem med att ta mig en portion med starka nudlar nuförtiden heller .

Starka nudlar= 1x påsa Eldorado Nudlar med PiriPiri, Cayenne, Thai Red Curry och Citronpeppar(även påsen med kryddor som följer med slinker ned i grytan) .
Citera
2005-02-23, 23:18
Medlem
bad_hunds avatar
altså det är inte så att jag inte brukar äta stark mat, men jag undrar var gränsen går.
vissa maträtter bränner ju när man får ut andra vägen, och hur ska man kunna äta sånna och njuta skulle gärana kunna äta vindaloo utan att på kekkels
Citera
2005-02-23, 23:41
Medlem
Madchilds avatar
Citat:

Antagligen gäller det väl att härda som folk redan påpekat, men under måltiden ska du inte sitta och dricka mellan varje tugga, då sköljer du av smaklökarna och du är tillbaka där du började. Käka istället bröd eller rent ris, vilket lindrar utan att skölja lökarna.
Citera
2005-02-23, 23:48
Bannlyst
Mitt problem är att jag blir så risig i magen när jag käkat het mat. Och mot det har jag inte hittat några botemedel än så länge. Vill kunna dra på med piri-piri utan att spraylackera toan och ha fnasig fisring i en halv vecka efteråt...
Citera
2005-02-23, 23:59
Medlem
Anemis avatar
När jag första gången smakade på chilikryddade rätter blev jag fast direkt, men det tog tre-fyra år förrän jag, som nu, klarade av att äta dem utan att börja svettas och hålla på.

Som folk här säger, det enda som hjälper är att hela tiden äta stark mat, och det borde väl inte vara ett problem för det är ju så fantastiskt gott.

Jag rekommenderar Harissa, här är ett gott recept:
http://www.recipesource.com/side-dis...0/rec0079.html
Harissa är väldigt gott, och kan köpas på burk i invandrarbutiker för en billig peng. Harissa har dessutom den fördelen att den fäller barn och åldringar på tio meters håll, om man inte sedan födseln har levt uteslutande på jalapeños.
Då menar jag den burkharissa som jag har smakat på, där har tunisierna verkligen överträffat sig själva. Receptet verkar inte vara så jävla starkt.

Tabasco på allting, vitlöksvarianten rekommenderas. Svagare, men god. Om du är rik, åk till den ö där Tabascon produceras på semester. Först då inser man hur ofattbart mycket jobb det ligger bakom den lilla flottiga flaskan i pizzeriorna. Tabasco finns i en massa olika varianter, och de säljer olika BBQ-och andra såser som är baserade på den speciella chiliväxt de använder.

Här kan du kolla in scoville-skalan:
http://www.gourmetsleuth.com/chiliscale.htm
...som alltså är en skala som definierar "styrka". Jag har hört rykten om att någon idiot säljer REN capsaicin, vilket alltså är ofattbara 16 000 000 på scovilleskalan. En sådan burk kunde man göra mycket roligt med. Länk, någon?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in