• 1
  • 2
2012-05-08, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jokkish
Jag skulle kunna skriva nåt om nätverk (design, säkerhet, prestanda). Windows-administration, Linux-administration.

Du kanske kan skriva om ipv6 eller något säkerhetsprotokoll som är under utveckling. Jag har inte så bra koll på det området men jag vet att en kompis höll på med en uppsats om ipv6 och dess implemetering.
Citera
2012-05-08, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingMachine
En sak du skulle kunna studera är vad jag kallar "moderniseringsprocessen" som pågår just nu. Det jobbas väldigt flitigt på att byta ut gamla och numera arkaiska protokoll/system mot modernare som är bättre anpassat till ny teknik och användarbehov.

Till exempel har det dykt upp systemd (som udev förresten kommer att bli en del av) som ersätter de äldre init-processerna, men även Canonicals nya projekt Upstart; journal (komponent i systemd) som ersätter syslog; Wayland/Weston som ersätter X Windowing System/X.org; nya användargränssnitt så som GNOME 3 och Unity, som tycks vara Mac-inspirerade; och så vidare.

Det händer alltså oerhört mycket nytt under ytan som kommer att ge resultat i prestandan, men inte så mycket som faktiskt syns för användaren, även om det också förekommer som sagt.

Väldigt bra förslag! Ska ta en närmare titt på det under dagen!
Citera
2012-05-09, 21:27
Medlem
Jonblunds avatar
Filhanteringen har det jobbats på länge. Problem? Vad har hänt? Vad är på gång?
Citera
2012-05-09, 21:35
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Väldigt bra förslag! Ska ta en närmare titt på det under dagen!
Ny artikel som tar upp lite mer om det: http://www.h-online.com/open/feature...m-1565543.html

Kan vara värd att läsa.
Citera
2012-05-14, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Ny artikel som tar upp lite mer om det: http://www.h-online.com/open/feature...m-1565543.html

Kan vara värd att läsa.

Oh tackar! Verkar vara intressant att läsa även om man inte ska skriva en uppsats om det
Citera
2012-05-14, 17:52
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Oh tackar! Verkar vara intressant att läsa även om man inte ska skriva en uppsats om det
Jag tänkte mest att det ger lite mer perspektiv på hur systemd fungerar och hur det skiljer sig mot vanliga sysvinit. Då får du lite kött på benen och förhoppningsvis tillräckligt för att kunna bilda en åsikt om det är värt att undersöka mer om eller ej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in