• 1
  • 2
2012-05-06, 21:41
Medlem
Hej!

Nu tänkte jag be er här på fb om lite hjälp, det är så att jag har haft stora problem med val av ämne till examensarbete och kommer att få redovisa det till hösten. Jag hade tänkt att göra något om Linux, men kommer inte underfund med vad man egentligen kan välja. Det ska vara ett problem som inte är helt utforskat eller liknande, alltså inga produkt jämförelser eller så..

Så, vad är det som händer i Linux-världen just nu? Vad är hett och kanske inte helt utforskat?
Citera
2012-05-06, 22:56
Medlem
Luciditys avatar
En nybörjarguide kanske du kan göra? Som går igenom val av distro och terminalen och sånt.
Citera
2012-05-07, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucidity
En nybörjarguide kanske du kan göra? Som går igenom val av distro och terminalen och sånt.

Min handledare säger är att man ska inte kunna hitta svaret genom att bara göra en enkel google-sökning. Jag tror att ditt förslag redan finns tillgängligt och är därför onödigt att genomföra som examensarbete.

Men tack för förslaget, ös på med mer!
Citera
2012-05-07, 11:21
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jokkish
Hej!

Nu tänkte jag be er här på fb om lite hjälp, det är så att jag har haft stora problem med val av ämne till examensarbete och kommer att få redovisa det till hösten. Jag hade tänkt att göra något om Linux, men kommer inte underfund med vad man egentligen kan välja. Det ska vara ett problem som inte är helt utforskat eller liknande, alltså inga produkt jämförelser eller så..

Så, vad är det som händer i Linux-världen just nu? Vad är hett och kanske inte helt utforskat?
Med tanke på att det ställs vissa vetenskapliga krav på en b-uppsats duger det ju som sagt inte med nån slags "tutorial" eller liknande tyvärr.

Enklast för dej är ju troligen att göra nån form av utredning, kanske något om linuxanvändning bland statliga myndigheter och en jämförelse mellan några av dessa myndigheters användande av linux eller open source-praogramvara, varför de använder det, eller varför de väljer att inte göra det, samt kanske nån form av slutkläm om du kan utäsa någon form av tendens, typ att vissa typer av myndigheter verkar använda det mer än andra, eller nåt sånt?
Citera
2012-05-07, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Med tanke på att det ställs vissa vetenskapliga krav på en b-uppsats duger det ju som sagt inte med nån slags "tutorial" eller liknande tyvärr.

Enklast för dej är ju troligen att göra nån form av utredning, kanske något om linuxanvändning bland statliga myndigheter och en jämförelse mellan några av dessa myndigheters användande av linux eller open source-praogramvara, varför de använder det, eller varför de väljer att inte göra det, samt kanske nån form av slutkläm om du kan utäsa någon form av tendens, typ att vissa typer av myndigheter verkar använda det mer än andra, eller nåt sånt?

Detta var ett av mina första förslag men det blev tyvärr nerslaget av min handledare, han påstod att det inte faller inom området datavetenskap utan mer är en utredning som platsar bättre inom området beteendevetenskap.

Skulle jag jämföra de tekniska skillnaderna med open source vs. Windows/OSX skulle det mer bli en produktjämförelse och svaret finns redan tillgängligt utan någon speciell utredning eller experiment.

Hoppas ni förstår vilken sorts förslag jag är ute efter, det är inte lätt!

Edit: Tror ni man skulle kunna skriva en uppsats om typ det här: https://www.flashback.org/t1864616 ?
Senast redigerad av jokkish 2012-05-07 kl. 12:03.
Citera
2012-05-07, 13:58
Medlem
B uppsats är inte så stor så det är svårt att komma på saker som inte är för omfattande. Prestandajämförelser och utvärdering av orsakerna skulle kanske passa. Saker jag kommer på nu är

* Jämför gcc vs clang med avseende på optimeringar, kompileringstid, minnesförbrukning och liknande. Undersök vad tillkortakommandena orsakas av och föreslå vad som bör göras för att förbättra.

* Jämför den nya x32 ABIn med de äldra x86 och amd64. Jämför prestanda och minnesanvänding och dra slutsatser. Är x32 den bästa av båda världar?

* Jämför den enorma mängd virtualiseringslösningar som finns. Eller undersök hur långt linux namespaces/containers är kommet. Vad är gjort och vad fattas för att få vattentät separation av userspace? Hur ska det implementeras?

* Du kan sammanställa statistik från all den datan som går att få ur repositories och liknande. Det går att scripta ganska enkelt. Hur många aktiva utvecklare (commitat under senaste 6 mån) finns det för linux kerneln och hur har det värdet förändrats över tiden? Hur snabbt har kernels storlek mätt i rader av kod vuxit i förhållande till antalet utvecklare? Hur många userspace interfaces finns det och hur snabbt ökar antalet? Har administrationsbördan för utvecklarna ökat eller minskat?

* Du kan använda clangs static code analyser för att mäta kodkvalitet (antal varningar) och göra statistik av det. Med ett automatiserat build system like gentoos kan du med lite script skapa statistik för att paket i hela paketsystemet. Vilka paket har minst och flest warnings per line? Skiljer det sig mellan små, medelstora och stora projekt? Skiljer det sig mellan olika licenser som gnu och bsd? Vilka varningar är vanligast, vilken konsekvens har de och hur bör de undvikas?

* Något jag satt och lekte med för ett tag sedan var att luska ut vilken cache replacement policy olika hårddisktillverkade använder. Gör ett script som genererar olika läsmönster och som sedan mäter återkomsttiden för att avgöra om ett visst block är i diskcache eller inte. Dra slutsatser från det.
Citera
2012-05-07, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akina
B uppsats är inte så stor så det är svårt att komma på saker som inte är för omfattande. Prestandajämförelser och utvärdering av orsakerna skulle kanske passa. Saker jag kommer på nu är

Tack för ett gäng bra förslag som satte igång min motivation! Men det känns som att du är inne på mycket programmering och utveckling av Linux. Jag hade helst sett någonting som inte inkluderade programmering och så lite scripting som möjligt.

Ös på med förslag!
Citera
2012-05-07, 14:25
Moderator
Protons avatar
Citat:
Tack för ett gäng bra förslag som satte igång min motivation! Men det känns som att du är inne på mycket programmering och utveckling av Linux. Jag hade helst sett någonting som inte inkluderade programmering och så lite scripting som möjligt.

Ös på med förslag!
Får jag fråga hur du ska kunna skriva en b-uppsats i datavetenskap utan att komma in på de områdena, speciellt eftersom mitt förslag var för lite datavetenskap?
Citera
2012-05-07, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Får jag fråga hur du ska kunna skriva en b-uppsats i datavetenskap utan att komma in på de områdena, speciellt eftersom mitt förslag var för lite datavetenskap?

Jag skulle kunna göra ofantligt många saker och det vet jag, men har ju fan inte hittat nåt som passar mig. Jag skulle kunna skriva nåt om nätverk (design, säkerhet, prestanda). Windows-administration, Linux-administration.

Jag är intresserad av Linux som operativsystem men är ingen mästare på att utveckla. Det jag är intresserad är av om man kan jämföra tekniker utan att behöva skapa ny kod. Något som var ett intressant förslag var att undersöka de virtualiseringstekniker som finns på en djupare nivå men det känns som ett väldigt stort arbete för en b-uppsats.

Jag känner mig tom.
Citera
2012-05-07, 17:16
Medlem
Zoms avatar
Rubrik förtydligad.

/mod
Citera
2012-05-07, 19:29
Medlem
Bent Metals avatar
Gör en uppsats om olika virtualiseringslösningar och varför virtualisering blir allt större och större?
Citera
2012-05-07, 21:05
Medlem
FlyingMachines avatar
Citat:
Hej!

En sak du skulle kunna studera är vad jag kallar "moderniseringsprocessen" som pågår just nu. Det jobbas väldigt flitigt på att byta ut gamla och numera arkaiska protokoll/system mot modernare som är bättre anpassat till ny teknik och användarbehov.

Till exempel har det dykt upp systemd (som udev förresten kommer att bli en del av) som ersätter de äldre init-processerna, men även Canonicals nya projekt Upstart; journal (komponent i systemd) som ersätter syslog; Wayland/Weston som ersätter X Windowing System/X.org; nya användargränssnitt så som GNOME 3 och Unity, som tycks vara Mac-inspirerade; och så vidare.

Det händer alltså oerhört mycket nytt under ytan som kommer att ge resultat i prestandan, men inte så mycket som faktiskt syns för användaren, även om det också förekommer som sagt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in