Citat:
Ursprungligen postat av jokkish
Hej!
Nu tänkte jag be er här på fb om lite hjälp, det är så att jag har haft stora problem med val av ämne till examensarbete och kommer att få redovisa det till hösten. Jag hade tänkt att göra något om Linux, men kommer inte underfund med vad man egentligen kan välja. Det ska vara ett problem som inte är helt utforskat eller liknande, alltså inga produkt jämförelser eller så..
Så, vad är det som händer i Linux-världen just nu? Vad är hett och kanske inte helt utforskat?
En sak du skulle kunna studera är vad jag kallar "moderniseringsprocessen" som pågår just nu. Det jobbas väldigt flitigt på att byta ut gamla och numera arkaiska protokoll/system mot modernare som är bättre anpassat till ny teknik och användarbehov.
Till exempel har det dykt upp systemd (som udev förresten kommer att bli en del av) som ersätter de äldre init-processerna, men även Canonicals nya projekt Upstart; journal (komponent i systemd) som ersätter syslog; Wayland/Weston som ersätter X Windowing System/X.org; nya användargränssnitt så som GNOME 3 och Unity, som tycks vara Mac-inspirerade; och så vidare.
Det händer alltså oerhört mycket nytt under ytan som kommer att ge resultat i prestandan, men inte så mycket som faktiskt syns för användaren, även om det också förekommer som sagt.