2012-05-06, 18:33
Medlem
Dvargperspektivs avatar
Är det någon som vet hur sej ska se ut när den är färdiglagad?

Jag har lagat fryst sej i ugnen på 200 grader i cirka 50 minuter med matlagningsgrädde och lite grönsaker. Den är nu brunspräcklig och lite genomskinligare än vad tillagad torsk brukar vara. Även lite lösare i konsistensen. Är det så den normalt ser ut tillagad?

Jag har bara vana av torsk sedan tidigare så känner mig osäker på om den är tillagad eller fortfarande halvrå.

Tacksam för svar!

Edit: det gäller två sejfiléer á 400 gram.

Edit 2: den lösare konstistensen kan bero på att jag hade den lite längre i ugnen än vad jag hade tänkt, då jag tänkte att de bruna delarna inte blivit tillagade och satte in den igen.
Senast redigerad av Dvargperspektiv 2012-05-06 kl. 18:53.
Citera
2012-05-06, 19:02
Medlem
Jag vet inte hur sej ska se ut, men jag brukar köra på temperaturen när jag lagar t.ex. lax.

Sej ska vara 52 grader enligt http://www.svenskfisk.se/media/38819...gsguiden_5.pdf (se början av sida 2)

Edit: Temperatur kan variera beroende vad man är ute efter på samma sätt som med kött där vissa vill ha rött/rosa inuti medan andra vill ha den helt genomstekt.
Senast redigerad av Kilava 2012-05-06 kl. 19:16.
Citera
2012-05-06, 19:13
Medlem
Man brukar säga att fisk är färdig om den flagnar när du delar den med en gaffel t.ex. Dvs den ska relativt lätt "falla sönder".
Citera
2012-05-06, 19:18
Medlem
Dvargperspektivs avatar
Ja, den delar upp sig lätt och faller sönder i mindre "skivor".

Jag har tyvärr ingen temperaturmätare, men det var en väldigt informativ sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in