2012-05-06, 18:33
Medlem
Dvargperspektivs avatar
r det ngon som vet hur sej ska se ut nr den r frdiglagad?

Jag har lagat fryst sej i ugnen p 200 grader i cirka 50 minuter med matlagningsgrdde och lite grnsaker. Den r nu brunsprcklig och lite genomskinligare n vad tillagad torsk brukar vara. ven lite lsare i konsistensen. r det s den normalt ser ut tillagad?

Jag har bara vana av torsk sedan tidigare s knner mig osker p om den r tillagad eller fortfarande halvr.

Tacksam fr svar!

Edit: det gller tv sejfiler 400 gram.

Edit 2: den lsare konstistensen kan bero p att jag hade den lite lngre i ugnen n vad jag hade tnkt, d jag tnkte att de bruna delarna inte blivit tillagade och satte in den igen.
Senast redigerad av Dvargperspektiv 2012-05-06 kl. 18:53.
Citera
2012-05-06, 19:02
Medlem
Jag vet inte hur sej ska se ut, men jag brukar kra p temperaturen nr jag lagar t.ex. lax.

Sej ska vara 52 grader enligt http://www.svenskfisk.se/media/38819...gsguiden_5.pdf (se brjan av sida 2)

Edit: Temperatur kan variera beroende vad man r ute efter p samma stt som med ktt dr vissa vill ha rtt/rosa inuti medan andra vill ha den helt genomstekt.
Senast redigerad av Kilava 2012-05-06 kl. 19:16.
Citera
2012-05-06, 19:13
Medlem
Man brukar sga att fisk r frdig om den flagnar nr du delar den med en gaffel t.ex. Dvs den ska relativt ltt "falla snder".
Citera
2012-05-06, 19:18
Medlem
Dvargperspektivs avatar
Ja, den delar upp sig ltt och faller snder i mindre "skivor".

Jag har tyvrr ingen temperaturmtare, men det var en vldigt informativ sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in