2012-05-06, 18:21
Medlem
Dubbelfels avatar
Charlotte Kalla lämnar moderklubben Tärendö och börjar tävla för Piteå Elit. Varför då, kan man undra.

"I Piteå Elit får jag flera duktiga klubbkamrater att sparra mot" säger Kalla i ett pressmeddelande.

Där ser man. Måste vara otroligt givande för en värdsklassåkare som Kalla att få sparra mot storfräsare som Emma Sjölander och Jennie Öberg. De andra två lagkamraterna är Mia Eriksson och Magdalena Pajala.

Hur ofta kommer Kalla att träna ihop med Piteåkarna? Inte särskilt ofta. Charlotte Kalla bor i Östersund, Sjölander och Pajala i Piteå, Mia Eriksson i Umeå. Ingen av Kallas klubbkamrater tillhör A-landslaget. Antag att de trots allt stöter ihop en eller ett par gånger under säsongen - hur mycket får Charlotte Kalla ut av att sparra mot Emma Sjölander och Jennie Öberg?

Fick Kalla så mycket betalt av Piteå Elit att hon var beredd att ta den goodwill-förlust det innebär att överge moderföreningen hemma i Tärendö?
Senast redigerad av Dubbelfel 2012-05-06 kl. 18:25.
Citera
2012-05-06, 18:39
Medlem
NickRoyales avatar
En världsklassåkare som har stuckit till sin lilla modersklubb till 24 års ålder byter till klubb, det låter rätt naturligt. Oavsett om det är för att hon får bättre träningskamrater, mer tid med sin personliga tränare, att de har större resurser i klubben eller för att hon tjänar mer pengar så gör hon helt rätt. Hon förtjänar allt. Endast jante-svenskar blir upprörda av att det skulle vara någon sorts goodwill-förlust.

Citat:
Piteå Elit har flera landslagsåkare, inte minst på damsidan, och där finns även Kallas personlige tränare Magnus Ingesson som sportchef.

– Tärendö finns i både själ och hjärta. Men i Piteå Elit får jag flera duktiga klubbkamrater att sparra mot på gemensamma läger och en grym serviceapparat under SM-tävlingar och andra nationella tävlingar," säger Kalla.

Med Magnus som ledare i klubben vinner jag värdefull tid med honom på läger och tävlingar. Det betyder mycket för mig nu när Magnus inte längre finns med runt landslagets organisation."
Citera
2012-05-06, 20:20
Medlem
Dubbelfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickRoyale
En världsklassåkare som har stuckit till sin lilla modersklubb till 24 års ålder byter till klubb, det låter rätt naturligt. Oavsett om det är för att hon får bättre träningskamrater, mer tid med sin personliga tränare, att de har större resurser i klubben eller för att hon tjänar mer pengar så gör hon helt rätt. Hon förtjänar allt. Endast jante-svenskar blir upprörda av att det skulle vara någon sorts goodwill-förlust.
Kalla får göra precis vad hon vill, alla åtgärder som innebär att hon blir en bättre skidåkare applåderas. Jag ville bara veta varför hon bytte klubb, för en sak är säker: Det berodde INTE på att hon i och med klubbytet får "flera duktiga klubbkamrater att sparra mot".
Citera
2012-05-06, 20:51
Medlem
NickRoyales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbelfel
Kalla får göra precis vad hon vill, alla åtgärder som innebär att hon blir en bättre skidåkare applåderas. Jag ville bara veta varför hon bytte klubb, för en sak är säker: Det berodde INTE på att hon i och med klubbytet får "flera duktiga klubbkamrater att sparra mot".

Jag vet inte vad för artikel du läst, men i alla jag sett har hon räknat upp tre anledningar: mer tid med sin personliga tränare, bättre träningskamrater och ökade resurser inom laget.

Att Piteå Elit har mer resurser vid nationella tävlingar står väl ganska klart, vilket ger bättre möjligheter i bland annat SM. Att hon får mer tid med sin personliga tränare verkar också sannolikt, vilket förstås Kalla själv kan bedöma värdet av bättre än jag. Från vad jag förstått av intervjuer från tiden då han var förbundskapten för landslaget så verkar han varit betydelsefull för Kalla. Två mycket goda anledningar.

Vad det gäller träningskamrater så kan säkert Pajala vara hygglig att träna sprint med och Eriksson har hyfsade framtidsutsikter. Med tanke på den nivå Kalla ligger på bör dock inte träning med Piteås åkare leda till underverk. Det är däremot väldigt vanligt att man ger lite beröm till sina nya lagkamrater när man kommer till en ny klubb. Nu verkar det dock som att du valde att ignorera de två starkare argumenten för klubbytet för att istället racka ner på ett argument som delvis kan förklaras av ren artighet.
Citera
2012-05-06, 20:58
Medlem
josh.reachers avatar
Citat:
Charlotte Kalla bor i Östersund

Charlotte Kalla bor i Sundsvall.

Om man läser hennes pressmeddelande så blir det ganska klart varför hon väljer att byta klubb.

"Jag vill optimera min satsning och vet att Piteå Elit har de resurser som krävs för att jag ska kunna utvecklas vidare som längdåkare," säger den svenska skiddrottningen i ett pressmeddelande.
Citera
2012-05-06, 21:06
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Jämfört med Tärendös övriga åkare är väl nog endå Pitåes damer bättre sparrare?
Citera
2012-05-06, 21:28
Medlem
Dubbelfels avatar
Jag lutar mig mot min gode vän som för flera år sedan var uppe och nosade på en A-landslagsplats och som sa att det inte spelar särskilt stor roll vilken nationell klubb man tävlar för när man tillhör den yppersta internationella eliten. Då har man en landslagsorganisation runtomkring sig som räcker långt.
Citera
2012-05-06, 21:36
Medlem
NickRoyales avatar
Citat:
Jag lutar mig mot min gode vän som för flera år sedan var uppe och nosade på en A-landslagsplats och som sa att det inte spelar särskilt stor roll vilken nationell klubb man tävlar för när man tillhör den yppersta internationella eliten. Då har man en landslagsorganisation runtomkring sig som räcker långt.

Och denna någon hade också sin personliga tränare verksam i en annan klubb?
Citera
2012-05-06, 21:54
Medlem
ZRydens avatar
Ser inget konstigt med det här. Det är elitidrott. Däremot tycker jag det är lite synd med dessa byten för statusen på SM-stafetten. Färre lag som kan konkurrera. Fast å andra sidan gör skidförbundet ett mycket gott jobb på att radera prestigen där genom märkliga prioriteringar...

Det kanske inte blir enorm skillnad för henne men det visar iaf att hon inte lämnar något åt slumpen.
Blir det ekonomiskt gynnsammare för henne så är det klart att man förstår henne också. Är inte direkt fotboll det handlar pengarmässigt.

Gissar att hon kanske stannat om inte Mia Eriksson också lämnat Tärendö förra säsongen. De hade ett riktigt skapligt stafettlag.

Angående sparringen så innebär det iaf bättre sparring än tidigare även om det inte är den bästa sparringen. Då skulle hon träna med Björgen och Johaug.

Som parantes och motsats så har vi ju Emil Jönsson som är kvar i sin pytteklubb Årsunda. Och även Maria Rydqvist gick tillbaka till sin dito när hon kom med i landslaget.
Senast redigerad av ZRyden 2012-05-06 kl. 21:56.
Citera
2012-05-08, 08:23
Medlem
mrows avatar
Citat:
"Jag ska aldrig någonsin lämna IFK Tärendö"
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.as...icleID=3599695
Hon har ju klubbkänsla som Zlatan, talar först ut om sin kärlek till klubben men så fort det går lite trögt så lämnar hon och skyller på uteblivna satsningar
Citera
2012-05-08, 11:46
Medlem
NickRoyales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrow
Hon har ju klubbkänsla som Zlatan, talar först ut om sin kärlek till klubben men så fort det går lite trögt så lämnar hon och skyller på uteblivna satsningar

Artikeln är över fyra år gammal. Kalla byter klubb för första gången i sitt liv, det måste innebära att hon skyller att det går trögt på klubben och att hon har en usel klubbkänsla.
Citera
2012-05-08, 17:21
Medlem
mrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickRoyale
Artikeln är över fyra år gammal. Kalla byter klubb för första gången i sitt liv, det måste innebära att hon skyller att det går trögt på klubben och att hon har en usel klubbkänsla.
så är det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in