Citat:
Ursprungligen postat av Dubbelfel
Kalla får göra precis vad hon vill, alla åtgärder som innebär att hon blir en bättre skidåkare applåderas. Jag ville bara veta varför hon bytte klubb, för en sak är säker: Det berodde INTE på att hon i och med klubbytet får "flera duktiga klubbkamrater att sparra mot".
Jag vet inte vad för artikel du läst, men i alla jag sett har hon räknat upp tre anledningar: mer tid med sin personliga tränare, bättre träningskamrater och ökade resurser inom laget.
Att Piteå Elit har mer resurser vid nationella tävlingar står väl ganska klart, vilket ger bättre möjligheter i bland annat SM. Att hon får mer tid med sin personliga tränare verkar också sannolikt, vilket förstås Kalla själv kan bedöma värdet av bättre än jag. Från vad jag förstått av intervjuer från tiden då han var förbundskapten för landslaget så verkar han varit betydelsefull för Kalla. Två mycket goda anledningar.
Vad det gäller träningskamrater så kan säkert Pajala vara hygglig att träna sprint med och Eriksson har hyfsade framtidsutsikter. Med tanke på den nivå Kalla ligger på bör dock inte träning med Piteås åkare leda till underverk. Det är däremot väldigt vanligt att man ger lite beröm till sina nya lagkamrater när man kommer till en ny klubb. Nu verkar det dock som att du valde att ignorera de två starkare argumenten för klubbytet för att istället racka ner på ett argument som delvis kan förklaras av ren artighet.