2012-05-05, 23:54
Medlem
tjena jag undrar vad för slags trim jag ska ha för jag har en gammal moppe som gick knappt i 30 och jag vill ha upp den i 90 men ett cp axx jag ska göra en total renovering på mppen just nu har jag skickat in den på lagering men motor är på bänken.
jag undrar om vad ni tycker om min setup.

Cylinder Athena 70 cc Honda MT ( race cylinder ) ger ca 12hk
Förgasare Honda MT50. 24 mm mukini
Topplock Honda MT50 ( Högkomp 70 cc. 45 mm )
Reedventil trim Malossi Honda MT50 ( komplett med spacerplatta ) 4läppar
Insug Honda MT 50. 20/24 mm
Slut ljuddämpare Honda MT 50 trim.
Avgassrör trim Honda Mt 50 ( cromad modell )
Honda Luft kammare effekt box honda mt50

eller vad tycker ni jag ska ha för trim vill verkligen ha en grym moppe

och jag ska byta alla lager osv i motor om ni undra :P

många komentarer tack

mvh/ strike9797
Senast redigerad av strike9797 2012-05-06 kl. 00:07.
Citera
2012-05-06, 00:16
Medlem
Rexxys avatar
Ska du ha en grym moppe, lär dig hur man portar cylindern och bygger dig ett avstämt rör. Allt det där gör väl att den kan nå c:a 80km/h.

Portar du rätt och snickrar en rätt rör är inte 100km/h omöjligt och den kommer gå som fan!
Men du glömmer kopplingen. Den kommer med stor sannolikhet börja slira.
Citera
2012-05-06, 00:19
Medlem
hur fixar jag kopplingen då
Citera
2012-05-06, 00:23
Medlem
INTPs avatar
7-8hk är mer sannolikt än 12hk med dom grejerna. Falsk marknadsföring av dom som säljer trimbitarna...

90km/h OCH grym acceleration kommer du inte få med dom grejerna. 80-90km/h, visst, men inte något hysteriskt vasst. Ska man ha det får man precis som Rexxy sa lära sig modifiera och bygga egna trimbitar, det som finns att köpa duger inte.

Hur som helst... Vill du trimma seriöst rekommenderar jag starkt en 5-växlad växellåda, eller t.o.m. en 6-växlad (men att gå från 4 till 5 är mycket större förbättring än 5 till 6). Blir mycket lättare att kunna ligga på rätt varvtal i olika hastigheter när man har 5/6 växlar, så även om det inte ger någon effekt låter det dig utnyttja den effekt du har bättre.

Kopplingen behöver du inte bekymra dig om. Ska du köra trim likt det du beskriver eller lite bättre räcker originalkopplingen gott och väl.
Citera
2012-05-06, 00:23
Medlem
Rexxys avatar
Det bästa var om du lyckades jaga rätt på en koppling till en Honda Cr80 ifrån 79-80 (har jag för mig). Den passar bolt on på mopedmotorena.

I värsta fall, helt nya lameller, blästrade mellanskivor och hårdare kopplingsfjädrar.
Citera
2012-05-06, 00:27
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strike9797
Dom där 12 hästarna är i själva verket 12st shetlandsponny.

Citat:
Originalljuddämparen räcker annars rätt långt men för din omgivningsskull, köp inte den där billiga standardskiten som brukar säljas till mt för de är inte så effektiva, den här sägs va bättre än originaldämparen och om några dagar kör jag med sån.
http://www.racing-planet.se/reservdelar-scooter-ljuddaempare-stage6-pro-karbon-p-77382-1.html?sessID=c8118d4d54b2089988dcea0b938 bf0e9
Citat:
Spontant låter det som jamarcol och den sägs va lågvarvig och säljs i både strypt och ostrypt utförande, som Rexxy skriver så är ett bra uträknat hembyggd expansionskammare det enda rätta om du vill ha extremtrimmat.
Citat:
Länk?

eller vad tycker ni jag ska ha för trim vill verkligen ha en grym moppe

Citat:
och jag ska byta alla lager osv i motor om ni undra :P
Läge för C4 klassade ramlager?
Citat:
hur fixar jag kopplingen då
Byter mot en som har 4 eller 5 friktionslammeler, 4-skiviga sitter på honda cr80 och kommer ut såna ibland på tradera.
Citera
2012-05-06, 01:07
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Cylinder Athena 70 cc Honda MT ( race cylinder )

12 hästar låter lite överdrivet

Tänk på att du måste ha en passande kolv, för originalkolven kommer absolut inte att passa, och likaså kolvringarna

Citat:
Förgasare Honda MT50. 24 mm mukini
Topplock Honda MT50 ( Högkomp 70 cc. 45 mm )
Reedventil trim Malossi Honda MT50 ( komplett med spacerplatta ) 4läppar
Insug Honda MT 50. 20/24 mm

Hur mycket pengar har du lagt ner på det där? 7000-8000kr?
Citera
2012-05-06, 01:12
Medlem
det är med
Citera
2012-05-06, 01:13
Medlem
alla delarna finns på trimbutiken.se
Citera
2012-05-06, 01:44
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
....
Luftkammaren(boost bottle) kan du nog skippa, inte sett några konkreta uppgifter på att dom verkligen höjer effekten men ett djävla dividerande på olika forum, bl.a från personer som testat med högst subjektiva resultat och påståenden om att de kan ge lite effekt på låga varv men inget på höga varv.
Sen kan man fråga sig om metall är rätt material för boostbottle, malossi har en av gummi(?).
http://www.youtube.com/watch?v=L-lCh8CwDv4

Expansionskammaren var som jag misstänkte jamarcol, inte optimerat för fem öre till det trimmet så vill du ha ut de där lilla extra så är det hembyggt som gäller.

Tänk på att 4-läppars reed-ventil inte alltid är bästa valet, 2-läppars fiber kan fungera bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av majordoe
Tänk på att du måste ha en passande kolv, för originalkolven kommer absolut inte att passa, och likaså kolvringarna
Inget att tänka på, passande kolvar följer alltid(?) med nya cylindrar till mt, ny kolv ligger förövrigt på en femhundring.
Senast redigerad av Arne.Anka 2012-05-06 kl. 01:49.
Citera
2012-05-06, 20:25
Medlem
okej vad ska jag köpa för trimm då g mig exemperl

budget 4000-5000kr
Citera
2012-05-06, 23:32
Moderator
Arne.Ankas avatar
Vilket trim du ska ha beror på vad du vill ha ut av trimmet, vill du ha en motor som funkar bra till "bruksfordon" i stadstrafik eller är det topphastighet du vill ha ut?

Detta trim passar iallafall utmärkt för bruksfordon i stadstrafik, drar bra från 2000varv med en toppfart runt 70 ärliga på slät väg med lite hemlängtan och medvind.
Kostnad: 150kr för trimtopp från tradera, 1100kr för cylindern, 200kr för förgasarn med insug, 1000kr för 5-växelkit, resten är sånt jag fått eller köpt pga drift&underhåll.

Airsal 70cc(65.8cc ärliga)
45mm trimtopp
16.5mm förgasare med insug
2 läppars fiber-reeds
jamarcol expansionskammare med original ljuddämpare
Avstrypt makaron i luftburken
5-växelkit
14/45 drevning(12/45 org)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera