Det är ju jävligt märkligt skrivet: "444 kronor
varav 11379 kr extra från garantifond". Vadå varav? Hur kan 444 kronor någonsin
bestå av 11379 kronor? Det finns ingen logik i att skriva så. Återigen språkfel från Svenska Spels sida.
Jag tolkar det som att du har vunnit 444 kronor och inte kommer att få ett öre mer än så. Din radinsats var 1 krona och oddset blev 444. Vinsten blir därmed 444 kronor.
Vad 11379 kommer ifrån förstår jag faktiskt inte, och det finns heller ingen information om någon garantifond när det gäller bomben, åtminstone inte där denna information borde finnas, nämligen här:
https://svenskaspel.se/?pageid=/spor...en/information
Garantifonden finns för att Svenska Spel ska kunna betala ut garantivinsten, som i ditt fall är radinsatsen (1 krona) gånger oddset (som du inte visste på förhand). Om oddset hade blivit 1 000 000 (en miljon) och bara en spelare hade vunnit så måste han ju kunna få sin vinst även om alla som spelat på det objektet (samma bomb) tillsammans inte har satsat en miljon kronor. Garantifonden är alltså en buffert som säkerställer att vinnaren alltid skall kunna få sina pengar, oavsett vilket slutgiltigt odds det blir.
Jag förstår dock inte varför det står sådär. Du kan aldrig vinna mer än radinsatsen gånger oddset.