Citat:
Ursprungligen postat av apflickan
Min fråga är då hur du mäter intelligens; bara för att vi har högre status än alla andra betyder inte det att vi är intellektuella.
Är det medfött eller är det omröstning? Handlar det om det senare alternativet så kan man, enligt det resonemanget, påstå att vår regering är full av intelligenta människor. Dessutom skulle det per automatik betyda att folket som röstade fram dessa människor också besitter tillräcklig intelligens för att erkänna regeringens intelligens; har de tillräckligt förstånd för att erkänna deras intelligens så är de ju också intelligenta.
Nej då, det blev ett missförstånd här, status är inte synonymt med att vara intellektuell, tvärtom, de flesta som styr i nutid är anti-intellektuella fåntrattar, det är därför världen ser ut som den gör. Behovet av att vi hade status var på grund utav makten som behövs, för att vägleda dessa människor, med hjälp av makt för att visa de rätt väg för att leva. Att vi är intellektuella i illustrationen beror på andra faktorer, dels visdom (låt oss säga, överlägsen kunskap och klokhet om situationen) men intelligens också. Och jag behöver knappast skriva vilka mätinstrument man använder för att mäta intelligens.
Citat:
Du menar alltså att vi skulle uppnå en högre intelligens bland folket om vi bestämmer över dem? Om vi går efter ditt resonemang så ser jag inte problemet i deras självdestruktiva beteende, varför ska vi skydda folk som inte gynnar samhället?
Nej, du missförstod mig, vilket jag påpekade där uppe. Vidare skyddar vi de indirekt genom att skapa en förutsättning där de kan kliva ur absurdumet & även gynna samhället. Det är två faktorer som spelar in här, människan och staten.
Citat:
Om man antar i det här scenariot att pundare per automatik är mindre intelligenta, just för att de använder droger, så är ju det självdestruktiva beteendet ett resultat av deras obefintliga intelligens. Det skulle alltså snarare gynna samhället, ur ditt eget perspektiv, om vi låter dessa pundare dö ut m.h.a. sin egen självdestruktivitet.
Pundare kan vara riktigt smarta, däremot tror jag inte på att intelligens har någon vidare samband med klokhet, det är där vår överlägsna och intellektuella panel spelar in - vi kan även addera att de inte är medvetna om bieffekter av sitt beteende. Se det mer som ett cirkuläret beteende där de har tappat förståndet på grund av sitt världsbild och handlingar, och att vi kan hjälpa de att kliva ur bubblan. Det leder till många positiva mål. Vi kan också vara ense om att (tror jag) att vi har en sorts skyldighet som människa att tillvägaleda de - för positiva ändamål, båda människorna i fråga och staten. Det är just därför jag skrev 'värdigare' på slutet - eftersom det leder till bättre förutsättningar för de, och att de får den s.k förståndet tillbaka, där de kan bidra till alla aspekter i samhället. Vilket de inte skulle kunna göra när de var inkompetent belastning för sig själva och samhället på grund av livsstilen.
Citat:
Sedan förstår jag inte hur den intellektuella dimensionen skulle belastas för att dumma människor förstör sig själva; det är ju faktiskt vi som är de intelligenta i det här scenariot, vilket leder till att folkets intelligens egentligen inte spelar någon roll.
Dumma? Nja, dumma är ändå att ta i, eftersom jag har utvecklat det nu att det inte betyder att de besitter mindre intelligens (med hänsyn till mätinstrumenten), vi kan ta in klokhet i det hela och kunskap som de inte besitter ( eller faktumet att de inte kan resonera klart på grund av livsstilen). Livsstilen i sin tur leder till, lathet och mindre reason som för de bakåt, på grund av deras handlingar - vilket belastar samhället och även flertals mänskliga element. Detta kan vi förhindra för att vi kan resonera klarare än de, och har klarare syn över situationen, ty, vi är högre intellektuellt.
Så, tillbaka till sakfrågan, håller du fortfarande fast vid att människor kan leva precis som de vill, så länge det inte skadar andra? Det vore ytterligt enfaldigt om du frågar mig, om vi hittar/har en lösning som faktiskt kan skapa bättre förutsättningar för de, och vars konsekvenser blir positiva, blir hela ståndpunkten absurd.