2026-07-18, 14:15
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Du vet alltså den fulla innebörden av allvetande men har ingen egen vilja?
Nej, jag vet givetvis inte den fulla innebörden av allvetande. Jag har såklart en egen vilja, men den är begränsad.
Citera
2026-07-18, 14:57
Medlem
Att vara allvetande innebär inte nödvändigtvis att allt som händer är Guds vilja. Därför fick vi lagar som förbjuder mord, stöld etc.
Citera
2026-07-18, 15:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Nej, jag vet givetvis inte den fulla innebörden av allvetande. Jag har såklart en egen vilja, men den är begränsad.
På vilket sett är den begränsad? För att allt inte blir som du vill? För att du är omedveten om mycket?
Citera
2026-07-18, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Att vara allvetande innebär inte nödvändigtvis att allt som händer är Guds vilja. Därför fick vi lagar som förbjuder mord, stöld etc.

Tycker du på riktigt att detta efterlevs?
Vilken vecka?

Alltså är ni körda endå menar du?
Citera
2026-07-18, 19:32
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
På vilket sett är den begränsad? För att allt inte blir som du vill? För att du är omedveten om mycket?
Ja, begränsingarna är uppenbara på flera sätt även för dem som är under Guds inflytande. Det väsentliga är att ingen människa kan stå emot Guds vilja vad gäller Hans yttersta syften, de kommer alltid att ske ändå. Sedan har Gud av olika skäl tillåtit att människor kan göra en hel del onda saker, som dock i slutändan kommer att tas itu med. Kallet till att "välja att göra rätt" i Skrifterna gäller framför allt Guds folk, inte universellt.
Citera
2026-07-19, 00:03
Medlem
EnkeliSotilass avatar
Människan följer gud, tillber gud och Gud finns överallt.
Änglarna "arbetar" med energier för tron kraft.
Citera
2026-07-19, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotfrukt
Gud kan ha vetskap om att personA kommer att bli en känd artist, och dö av överdos vid 30 års ålder. PersonA kan har dock egen vilja att välja att bli snickare istället för en artist och lever ett fint Svensson liv tills han fyllt 84.

Om han dock väljer att bli artist behöver han inte dö av missbruk, han kan med hjälp av sin fria vilja komma fram till att knark är bajs. Gud har dock vetat hela tiden Vilka vägar personA kan ta, Det är dock hans fria vilja som väljer vilka.
Alltså är Gud allvetande samtidigt som människan har fri vilja.

Observera att detta svar kommer från en person som inte är spec troende.
Jag tror att gud styr alla människor. Människan tror att hen har fri vilja men gud styr allt.

Som exempel så avgjorde Gyökeres mot Polen i VM-kvalet i den 88e minuten, precis samma vikt som jag hade när jag dömdes till en riggad rättspsyksdom (vägde mig i häktet). Slumpen? Jag tror det inte.
Senast redigerad av solimann 2026-07-19 kl. 03:29.
Citera
2026-07-19, 04:22
Medlem
Citat:
Din fria vilja är begränsad i att din vilja är uttryck baserad på omständigheter skapade av andras viljor
Citera
2026-07-19, 04:26
Medlem
Citat:
Ja, begränsingarna är uppenbara på flera sätt även för dem som är under Guds inflytande. Det väsentliga är att ingen människa kan stå emot Guds vilja vad gäller Hans yttersta syften, de kommer alltid att ske ändå. Sedan har Gud av olika skäl tillåtit att människor kan göra en hel del onda saker, som dock i slutändan kommer att tas itu med. Kallet till att "välja att göra rätt" i Skrifterna gäller framför allt Guds folk, inte universellt.
Vilka olika skäl är det ?
Citera
2026-07-19, 09:36
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag tror inte att Gud manipulerar med någons vilja men att han kan styra allas väg, absolut. Hur viljan kan begränsas är väl snarare genom våra prioriteringar, hur vi fokuserar på vissa saker och inte ser vad vi borde se.
Citera
2026-07-20, 21:54
Medlem
ClownKommuns avatar
Gud ser allt samtidigt utan att begränsas av tid. Hans kunskap tvingar inte våra val. Människan hamnar i helvetet genom sin fria vilja att välja bort Honom.
Senast redigerad av ClownKommun 2026-07-20 kl. 22:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in