2012-06-20, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och varför skrev du då att "arvssynden inte existerar"?

Måste man tillhöra en församling för att få säga att arvssynden inte existerar?

Citat:
Har vi utrett att arvssynden inte existerar för att du kort säger att den inte existerar? Spännande.

Det vet du väl vid det här laget att om jag säger att någonting är på ett visst sätt då är det så. Punkt slut!

Citat:
Spela inte dum, din fåniga lilla pajas. Du vet precis vad jag talar om. Men eftersom du tycker om att fåna dig så får jag klistra in det igen.:

Dina löjliga ad hominem-argument vinner du inga poäng på. Det roligaste som finns är att se hur ilskan tilltar hos ateister som inte kan få rätt hur mycket logik de än använder. Synd bara att man inte kan se hur röda de blir i ansiktet samtidigt.

Citat:
DETTA ska du kommentera.

Tror du att du är den enda som kan klippa och klistra? Jag har redan svarat på dina frågor. Här följer ett kollage:

Citat:
Enligt dig ligger det till på följande vis:
1. gud skapade den moraliska ondskan för att det var tvunget för att kunna skapa fri vilja, eftersom fri vilja inte kan existera utan just moralisk ondska
2. Du säger att det inte finns moralisk ondska i himlen

Här har vi en potentiell motsägelse, det är med andra ord enligt dig omöjligt för både ondska och fri vilja att existera samtidigt i himlen.

Ändå säger du att:
3. Det mycket väl kan finnas fri vilja i himlen

Detta, min lilla vän, kallas för att måla in sig i ett hörn. När man har gjort det kan man åtminstone vara klok nog att stå still.

Citat:
Ursprungligen postat av providence
Jag har aldrig skrivit att det är omöjligt för både ondska och fri vilja att existera samtidigt i himlen. Jag skrev att det är omöjligt för den fria viljan att existera utan moralisk ondska på JORDEN. Återigen, vi har inte slagit fast att fri vilja existerar i himlen och därför är det onödigt att spekulera om vilka spelregler som gäller där.

Citat:
"Oh no he didnt...oh yes he did. Jag har misstänkt att du skulle skriva det ganska länge nu, men trodde faktiskt inte att du var så korkad.

Lyssna nu. Själva grundpremissen för varför gud skapade ondskan enligt dig var ju just för att den var nödvändig för den fria viljan. Om gud kan skapa himlen med fria vilja utan ondska, så kan han skapa jorden med fri vilja utan ondska. Han är ju för bövelen allsmäktig!

Annars kokar ditt argument ner till:
"gud skapade ondska på jorden för att få fri vilja till jorden, eftersom han skapade jorden så den kräver ondska för att få fri vilja"

A.K.A Cirkelargument. "

Citat:
Har du misstänkt att jag skulle skriva det ganska länge nu?? Var har du varit? Inte i den här tråden i alla fall. Om du hade varit närvarande hade du känt till att jag i flera inlägg har skrivit att vi inte har slagit fast om fri vilja existerar i himlen. Varför spekulera om det då?

Citat:
Jag visste att oavsett så hade du tokfel, så det var bara en fråga om hur korkad du var. Nu vet jag.

Vad sägs om att nu faktiskt bemöta det faktum att jag hittat en motsägelse i din teologi?

Citat:
Vad är det för motsägelse? Ställ gärna tydliga frågor så jag vet vad jag ska svara på.

Citat:
Spela inte dum, din fåniga lilla pajas. Du vet precis vad jag talar om. Men eftersom du tycker om att fåna dig så får jag klistra in det igen.:

Och där står vi just nu... Men bara för att förtydliga ännu en gång... Vi har ju trots allt med en ateist att göra här:

Vi har inte slagit fast om den fria viljan överhuvudtaget existerar i himlen och därför är det onödigt att spekulera om de spelregler som krävs för att den fria viljan skall kunna existera eller inte existera i himlen! Capice?

Citat:
Spelar du dum nu, eller är du så här korkad?

Då vill jag ställa en annan fråga: Är du alltid så här trögfattad eller är du bara en vanlig stackars ateist?
Citera
2012-06-20, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Inte för att det är något vett i det första stycket, men du har då en fantastisk förmåga att säga emot dej själv.

Visa exakt var jag har sagt emot mig själv? Om du inte kan det har det inte hänt.
Citera
2012-06-20, 14:02
Medlem
Norrin.Radds avatar
Citat:

Då vill jag ställa en annan fråga: Är du alltid så här trögfattad eller är du bara en vanlig stackars ateist?
Kan inte du svara på Fiffiniffis fråga först, snälla
Ska bli så spännande att få läsa din uppfattning av dig själv!
Citera
2012-06-20, 14:34
Medlem
Det finns ingenting som retar en ateist så mycket som då man har löst ett teologiskt spörsmål som de trodde var olösligt. De får frossa, ser rött och börjar tugga fradga. Efter en antal inlägg, då de inser att de inte kan slå hål på ens logiska resonemang då tar de till ad hominem-argument som en sista utväg.

Det är faktiskt en väldigt enkel lösning på den här trådens spörsmål. Gud kan visst vara allvetande samtidigt som människan har fri vilja eftersom han är allsmäktig och kan välja när han ska vara allvetande och när han inte ska vara allvetande. Det är ingenting som människan kan diktera, gud bestämmer själv.

Den fria viljan på jorden är beroende av att det både finns moralisk ondska och moralisk godhet för att man överhuvudtaget ska ha något att välja på. Det är inte så att gud skapar en uppsättning goda människor och en uppsättning onda människor utan det är den fria viljan som styr människans öde.

Angående den fria viljan i himlen så har det inte med den här trådens ämne att göra eftersom domedagen ännu inte har inträffat och inga mänskliga själar har uppstått till himlen. Den här tråden behandlar ju trots allt den fria viljan kontra människan.
Citera
2012-06-20, 14:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, jag håller fast vid teorin att moralisk ondska krävs för att den fria viljan ska kunna existera på jorden.

Det är ingen 'teori'. Det är ett antagande, byggd på ett annat antagande, som i sin tur är baserad på flera antagande (~a priori). Du har iövrigt vald att ignorera denna kritik. (3 antagande).

Citat:
Sjukdomar är en följd av syndafallet och kan därmed sorteras in under moralisk ondska.

'Syndafallet'....ett antagande.(4 antagande)

Citat:
Tyvärr, jag har redan i teodicé-tråden utvecklat ämnet om syndafallet och jag vet inte om jag har lust att ta det ett varv till. Kortfattat bestod syndafallet i att adam och eva åt av frukten från kunskapens träd och fick därmed kunskap om gott och ont.

Så antagandet 'syndafallet' introduceras genom att hänvisa till en mytologisk manual, förmodentligen med antagandet att denna mytologi är 'sann'. (5 antagande)

Citat:
Den naturliga ondskans ursprung är omtvistad men kan vara en följd av änglarnas revolt mot gud följt av deras nedkastande i avgrunden.

5½ antagande.

Citat:
Exakt vad jag tror har inte med saken att göra, jag är endast här för att diskutera kristen teologi.

Och uppenbarligen endast på kristna premisser, en exklusivitet som INTE är en del av trådens perspektiv.

Citat:
På vilket sätt slingrar jag mig? Jag har visat på en logisk och hållbar teori hur gud kan vara allvetande samtidigt som människan har fri vilja.

A priori antagande har inget med logik att göra. Alltså ett antagande om 'logik' per se. 6½ antagande.

Citat:
Fyi, den kristna tron är faktiskt en del av verkligheten för de kristna precis som avsaknad av tro på gud är en del av ateisternas verklighet.

Är du på väg emot den sista nödutgången.....pre-solipsism. Förklara denna diffusa 'verklighets'-epistemologi.

Citat:
Antalet kristna i världen är väl i runda tal omkring 2 miljarder och det skulle jag inte vilja kalla "lite folk".

Du borde ha läst och begrundat Fiffiniffis post bättra. Av dom 2 miljarder är ung. hälften nominella och en stor del av resten inte bokstavtroende.

Citat:
Arvssynd blev inte resultatet av syndafallet. Arvssynden säger att man ärver sina förfäders synder vilket är felaktigt. Syndafallet ledde till att synden kom in i världen, vi kan kalla den verksynd. Man är inte en syndare förrän man har gjort en avsiktlig handling emot Gud. Ta det nyfödda barnet som kan knappast kan räknas som en syndare eftersom det ännu inte har tagit ett medvetet steg bort från Gud. Det är därför som Jesus säger i Luk 18:16: "låten barnen komma till mig, och förmenen dem det icke; ty Guds rike hör sådana till". Men samtidigt står det i Rom 3:23: "Alla hava ju syndat och äro i saknad av härligheten från Gud". Detta hänger ihop med det jag skrev tidigare:

En semantik-kosmetisk ompacketering ändrar inget.

Citat:
Ta gärna och gör som många andra ateister som jag har diskuterat med här tidigare. Stick huvudet i sanden eller fly fältet med svansen mellan benen. Det tycker jag skulle vara tråkigt nu då vi har en sån givande debatt.

Varemot en serie postulat byggd på special-antagande är att hålla sig till trådens premisser.

Citat:
Varför ska jag hitta ett stöd i bibeln för en fråga som jag saknar uppfattning i? Jag har varken förnekat eller bekräftat att fri vilja finns i himlen. Läs föregående mening flera gånger så kanske det till slut går upp för dig vad jag egentligen skriver.

Då kanske du kunne relatera till trådens premisser istället för att ge dig ut på avväger, du ändå inte kommer någonvart med.

Citat:
1. Jesu död på korset gav möjlighet för var och en att bliva frälst. Detta gäller inte för evigt utan endast fram till en tidpunkt innan Jesus kommer tillbaka. Då alla frälsta har tagits upp till himlen finns det inte längre möjlighet att bli frälst.

Antagande 7½.

Citat:
2. Just nu finns ondska och synd på jorden men i en framtida värld kommer ondska och synd att vara besegrad.

Antagande 8½.

Citat:
men också utifrån teologiska tolkningar gjorda av exempelvis Plantinga och Craig.

Varför skulle någon ta dina 'auktoritets'-hänvisninger seriöst, när du inte bemötar kritik av dom?

Citat:
Kan du ge mig några exempel där jag är helt fel ute utifrån vad bibeln lär.

Antagande 9½. Vi är inte på ditt hemmaplan nu och spelar inte efter dina regler.

Citat:
Läs inte mellan raderna och anta inte så mycket.

Nej, att ANTA.....som i ANTAgande....är inte bra.

Citat:
Då vill jag fråga dig. Anser du att religion är logisk? Om inte, vad är det då för mening att avkräva logiskt tänkande?

Kanske det att tråden ställar logiska frågor i sina premisser. Det är inte ett forum för antagande-predikan du är på.
Citera
2012-06-20, 15:00
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Den fria viljan på jorden är beroende av att det både finns moralisk ondska och moralisk godhet för att man överhuvudtaget ska ha något att välja på. Det är inte så att gud skapar en uppsättning goda människor och en uppsättning onda människor utan det är den fria viljan som styr människans öde.

Va? Det är uppenbart att människor föds med olika förutsättningar gällande självbehärskning, empati och aggressivitetsgrad. Sedan kommer uppväxten och alla externa stimuli som påverkar dig, vare sig du vill eller ej.

Vissa är således "av naturen/kulturen" mer godhjärtade än andra. Frågan är då varför "gud" inte gjorde alla människor godhjärtade med intakt fri vilja?

Se t.ex:

http://www.youtube.com/watch?v=2NGOuAIusLA

Vidare; i ett helt linjärt (fixerad tidsaxel) universum kan det inte existera fri vilja. Detta då allt är styrt av strikt orsak och verkan, även tankeprocesser.
Citera
2012-06-20, 15:06
Medlem
Norrin.Radds avatar
Citat:
Det finns ingenting som retar en ateist så mycket som då man har löst ett teologiskt spörsmål som de trodde var olösligt. De får frossa, ser rött och börjar tugga fradga. Efter en antal inlägg, då de inser att de inte kan slå hål på ens logiska resonemang då tar de till ad hominem-argument som en sista utväg.
.
Har du en andlig web-camera hemma hos alla ateister då, jag menar när du ser ju folk
få frossa o dyligt när du bemöter dem med ditt dravel?
Eller är det bara ytterligare en sagodimension av din värld?
Citera
2012-06-20, 17:18
Medlem
Citat:
Visa exakt var jag har sagt emot mig själv? Om du inte kan det har det inte hänt.

Varsågod:

Citat:
Därför att händelser genom historien är inte statiska. Historien rör på sig, vad som är sant idag kan vara falskt imorgon. Vad som är giltigt idag kan vara ogiltigt imorgon. Jag kan ge flera exempel på det.

...yadayadayada...

Jag har vidare aldrig sagt att saker och ting kan ha ändrats efter att bibeln skrevs, det har du bara hittat på.
Citera
2012-06-20, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
text

Ditt enkelspåriga inlägg är knappt ens värt att bemöta annat än att du kanske skulle fundera på att lära dig svenska ordentligt och att stava korrekt.
Citera
2012-06-20, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Va? Det är uppenbart att människor föds med olika förutsättningar gällande självbehärskning, empati och aggressivitetsgrad. Sedan kommer uppväxten och alla externa stimuli som påverkar dig, vare sig du vill eller ej.

Vissa är således "av naturen/kulturen" mer godhjärtade än andra. Frågan är då varför "gud" inte gjorde alla människor godhjärtade med intakt fri vilja?

Jag håller med om att människor föds med olika förutsättningar men det är ingenting som gud råder över. Varje människa är ett resultat av gener från en man och en kvinna. Den processen sköter sig själv utan att gud behöver blanda sig i. Eftersom processen är självgående så kan det uppstå fel i det genetiska materialet. Det visar sig bland annat genom att en del barn föds missbildade, med t ex två huvuden eller fyra armar eller sex tår. Om gud hade styrt den processen hade varje människa varit perfekt skapad.

Citat:
Vidare; i ett helt linjärt (fixerad tidsaxel) universum kan det inte existera fri vilja. Detta då allt är styrt av strikt orsak och verkan, även tankeprocesser.

Kan du utveckla det resonemanget?
Citera
2012-06-20, 18:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ditt enkelspåriga inlägg är knappt ens värt att bemöta annat än att du kanske skulle fundera på att lära dig svenska ordentligt och att stava korrekt.

Ja, DET är ju ett mycket övertygande argument att ställa upp emot min kritik av din 'antagande'-metod.

Iövrigt var mitt inlägg inte enkelspårigt, men hänvisade till 9½ fall av antagande-argumentation i din såkallade resonemangs-kädja. Så jag förmodar, att du börjar få slut på rationella argument öht., eftersom du menar att grammatik är det rätta perspektivet för tråden.

PS Jag är ursprungligen dansk, om du nu också vill använda detta för dina undvikningsmanöver.
Citera
2012-06-20, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Varsågod:

Det finns inget motsägande i det jag skrev. Lider du av brist på läsförståelse eller är det ditt logiska tänkande som har slutat fungera?

Det första som jag skrev handlar om att saker som gäller nu kan sluta gälla i framtiden, dvs efter att bibelns alla profetior har gått i uppfyllelse.

Det andra som jag skrev handlar om att jag aldrig har sagt att saker och ting kan ha ändrats efter att bibeln skrevs.

Slutsats: Bibeln gäller tills alla bibelns profetior har gått i uppfyllelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in