• 2
  • 3
2012-05-07, 07:11
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dewpo
eller tillsätter kryddorna direkt i köttbullen ingefära, chili, ett äpple, lite fond och ströbröd i bullen och en sval yoghurtsås till...
Så är det en annan maträtt ja. Svenskar äter inte bara köttbullar med brunsås och potatis om du nu trodde det.

Kritik riktades också mot svenska ungdomars kunskaper i matlagning. Då jag själv varit utbytesstudent och bott med utbytesstudenter i flera år så kan jag säga att ungdomar i andra länder minst lika sällan imponerar i köket. Detta känns som ytterligare en i mängden av alla "klaga på allt svenskt"-trådar.
Citera
2012-05-07, 08:55
Medlem
mernilios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Så är det en annan maträtt ja. Svenskar äter inte bara köttbullar med brunsås och potatis om du nu trodde det.

Kritik riktades också mot svenska ungdomars kunskaper i matlagning. Då jag själv varit utbytesstudent och bott med utbytesstudenter i flera år så kan jag säga att ungdomar i andra länder minst lika sällan imponerar i köket. Detta känns som ytterligare en i mängden av alla "klaga på allt svenskt"-trådar.

Jag bodde i studentkorridor under många år och upplevde att de som var sämst på matlagning var tjejer/kvinnor från sydeuropa och öststaterna. Dock fanns det givetvis gott om undantag ochså. Italienska tjejer var i särklass. Dom åt knappt någonting, och när dom väl åt kunde det bli lite kokta skärbönor, garnerade med lite flingsalt och lite olivolja på.

Många av dom kunde faktiskt inte ens koka vatten på rätt sätt. Dom tog jämt den allra minsta pyttekastrullen och placerade den på allra största plattan...

Givetvis var det enormt psykande, men jag höll tyst för husfridens skull.

Dock ska man komma ihåg att många av dessa kom direkt hemifrån. Exempelvis unga människor från Indien, Bangladesh och i det området av världen, bor man hemma hos föräldrarna fram till man gifter sig.
Senast redigerad av mernilio 2012-05-07 kl. 08:59.
Citera
2012-05-07, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon

Visst men jag tycker det finns anledning att klaga på Sverige. Vi lever i ett piss land med en vidrig moral och kultur som människor indoktrinerats att tycka är himmelriket på jorden...
Citera
2012-05-07, 14:20
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mernilio
Jag bodde i studentkorridor under många år och upplevde att de som var sämst på matlagning var tjejer/kvinnor från sydeuropa och öststaterna. Dock fanns det givetvis gott om undantag ochså. Italienska tjejer var i särklass. Dom åt knappt någonting, och när dom väl åt kunde det bli lite kokta skärbönor, garnerade med lite flingsalt och lite olivolja på.

Många av dom kunde faktiskt inte ens koka vatten på rätt sätt. Dom tog jämt den allra minsta pyttekastrullen och placerade den på allra största plattan...

Givetvis var det enormt psykande, men jag höll tyst för husfridens skull.

Dock ska man komma ihåg att många av dessa kom direkt hemifrån. Exempelvis unga människor från Indien, Bangladesh och i det området av världen, bor man hemma hos föräldrarna fram till man gifter sig.
Har samma erfarenheter. De som enligt min erfarenhet lagar bäst mat är nog ungdomar från centraleuropeiska tyskspråkiga länder som Tyskland och Schweiz.
Citera
2012-05-07, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dewpo
Visst men jag tycker det finns anledning att klaga på Sverige. Vi lever i ett piss land med en vidrig moral och kultur som människor indoktrinerats att tycka är himmelriket på jorden...

I Sverige?? Det finns väl nästan inget land som bugar och bockar som Sverige...

I våra gamla husmanskostrecept så finns det mycket lite kryddvarianter.. salt, olika sorters peppar, kapris och annat som var lättillgängligt i butikerna, vi var nämligen inte så influerade av utländska kök längre tillbaks. Och det är något som hänger kvar till viss del..bara se på köken på äldreboenden. I central kök lagar man mat åt 600 pers + och givetvis är det svårara att få den maten lika strålande god som du kan göra med en rätt för 4 pers.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in