2012-05-05, 19:17
Medlem
Nu kommer vi in i lite av min fundering över vad t.ex ,Thailändare som exempel. Är man uppvuxen med ett kryddstarkt kök kan man då gilla stuvade morötter, paltbröd med vit sås, palt(kroppkakor) dillkött, kokt torsk med äggsås eller vadsomhelst Svensk husmanskost. Enda som finns inom husman med lite fart i är ju pepparroten, utöver det är det ju bara saltet (fläsk, sill typ).
Citera
2012-05-05, 20:02
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dredden
Nu kommer vi in i lite av min fundering över vad t.ex ,Thailändare som exempel. Är man uppvuxen med ett kryddstarkt kök kan man då gilla stuvade morötter, paltbröd med vit sås, palt(kroppkakor) dillkött, kokt torsk med äggsås eller vadsomhelst Svensk husmanskost. Enda som finns inom husman med lite fart i är ju pepparroten, utöver det är det ju bara saltet (fläsk, sill typ).

Uppskattar det gör dom nog inte, men det TS var ute efter är att inte ens vi kan skilja på bra eller dålig mat.

Thailändare vill ha sin mat, och vi käkar ibland tex på donken utomlands för att man blir less på Tom yom kung eller annat kul som serveras.

Tror jag kan skilja på bra eller eller dåligt käk, men ibland så är det cook-and-chill å då blir det skit oavsett vad dom gjort med det.

Min köttsoppa lagad till stor del (förutom potatisen som kokas på plattan inne) är inte fy skam. Tillagas över öppen eld i en kåta, sista tiden så får pottisen vara med. Luktar inte illa, smakar för det mesta riktigt gott.

Men hur många gör köttsoppa på älghals? ids ha ett eget potatisland osv. Men man (alla Svenskar jag träffat på) märker faktiskt skillnaden.

Möjligtvis en Thailändare som tycker den var smaklös. Dom vill ha lite mer smak har jag märkt.

Smaken är som baken, delad.
Citera
2012-05-05, 20:35
Medlem
StigAllans avatar
Visst finns det väldigt många som inte har något smaksinne överhuvudtaget.

Bara att kolla i frysdiskarna hos butiken.
Det är helt smaklösa produkter som är till salu.
Om det mot all förmodan kommer något lite dyrare som dessutom smakar bra till reservmat i frysen så försvinner den maträtten rätt snart ur sortimentet.
Verkar som om de mathandikappade tycker att maten ska vara billig och smaka noll och intet.

Möjligt att det har förändrats smakmässigt, kollade in Felix hemsida och deras produkter.
Där fanns det mat som kanske skulle kunna smaka bra.
Men jag lagar min mat själv så det var längesedan jag kastade bort mina pengar på tillsatser och ekonomiska ingredienser.
Citera
2012-05-06, 07:44
Medlem
Quorthons avatar
Färdigmaten i Sverige är faktiskt ofta bättre än den man köper i de flesta andra länder. Många har nog en skev bild av vad folk äter till vardags i andra länder också.
Citera
2012-05-06, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Färdigmaten i Sverige är faktiskt ofta bättre än den man köper i de flesta andra länder. Många har nog en skev bild av vad folk äter till vardags i andra länder också.

Men det är ju ofta pga av att dom har dålig ekonomi etc. Det jag inte kan förstå är att människor i bra tider, överflöd, inte tycker mat är viktigt. Tycker senaste ipaden är viktigare än dugligt käk...
Citera
2012-05-06, 11:28
Medlem
Det är såsen som gör smaken och maten i svensk matlagning. Utan sås är det ingenting.
Citera
2012-05-06, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WermlandsBanken
Det är såsen som gör smaken och maten i svensk matlagning. Utan sås är det ingenting.

Svensk sås är brun och smaken beige. Den till för inget...
Senast redigerad av dewpo 2012-05-06 kl. 11:36.
Citera
2012-05-06, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dewpo
Svensk sås är brun och smaken beige. Den till för inget...
Nja, inte alltid. Men i många fall känns det som sås är ett måste, vilket är synd. Bättre vore det om den ingick i själva rätten. Säg att man tillagar köttbullarna direkt i tomatsås eller liknande. Känns trist att alltid liksom: Och så gör vi sås till detta!
Citera
2012-05-06, 11:45
Medlem
Citat:
Nja, inte alltid. Men i många fall känns det som sås är ett måste, vilket är synd. Bättre vore det om den ingick i själva rätten. Säg att man tillagar köttbullarna direkt i tomatsås eller liknande. Känns trist att alltid liksom: Och så gör vi sås till detta!
Ja det är väl standard när man gör köttbullar i tomatsås? Om man anstränger sig att faktiskt göra köttbullar i tomatsås tror jag ingen gör det var för sig. Ett annat generalfel är att man lägger såsen PÅ pastan istället för att blanda allt och värma upp det svagt. Smakskillnaden är faktiskt förbluffande.
Citera
2012-05-06, 11:52
Medlem
Citat:

eller tillsätter kryddorna direkt i köttbullen ingefära, chili, ett äpple, lite fond och ströbröd i bullen och en sval yoghurtsås till...
Senast redigerad av dewpo 2012-05-06 kl. 11:55.
Citera
2012-05-06, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Ja det är väl standard när man gör köttbullar i tomatsås? Om man anstränger sig att faktiskt göra köttbullar i tomatsås tror jag ingen gör det var för sig. Ett annat generalfel är att man lägger såsen PÅ pastan istället för att blanda allt och värma upp det svagt. Smakskillnaden är faktiskt förbluffande.
Jag tog bara tomatsås som exempel
Citat:
Ursprungligen postat av dewpo
eller tillsätter kryddorna direkt i köttbullen ingefära, chili, ett äpple, lite fond och ströbröd i bullen och en sval yoghurtsås till...
Låter simpelt men otroligt gott faktiskt
Citera
2012-05-06, 16:30
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiteblack
Sveriges snabbmat ställen håller mycket högre klass än övriga kontinenten.
Visst kan man tycka olika men i det här fallet har du faktiskt fel. Sverige har bedrövligt dålig kvalité på sin snabbmat. Övriga Europa både väst och östeuropa har betydligt högre kvalité på maten. Svensk snabbmat är alltsomoftast äcklig som bäst helt okej. Tyvärr så är Sverige ett land som har låg kvalité på snabbmat och restauranger. Man måste¨äta på svindyra lyxrestauranger för att få bra mat i Sverige något som drar ned Sverige rejält i anseende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in