Har ett foto(fil) i färg taget med digitalkamera, vill nu få detta framkallat hos proffs, går det då att även be att han gör fotot svartvitt, eller är det en omöjlighet, rent tekniskt?
Ett "proffs" skall kunna göra det utan att du behöver vara orolig.
Det som kan vara ett orosmoment är att många mindre kunniga gör om en färgbild till svart-vitt bara genom att konvertera bilden i Fotoflopp, men det är nog det sämsta sättet av dem alla. Gör man på det sättet så blir bilden ofta väldigt platt och grå och saknar den dynamik som en bra svartvit bild skall ha.
Ett "proffs" skall kunna göra det utan att du behöver vara orolig.
Det som kan vara ett orosmoment är att många mindre kunniga gör om en färgbild till svart-vitt bara genom att konvertera bilden i Fotoflopp, men det är nog det sämsta sättet av dem alla. Gör man på det sättet så blir bilden ofta väldigt platt och grå och saknar den dynamik som en bra svartvit bild skall ha.
men det är nog det sämsta sättet av dem alla. Gör man på det sättet så blir bilden ofta väldigt platt och grå och saknar den dynamik som en bra svartvit bild skall ha.
nu var frågan iofs inte ställd till mig, men jag kan svara.
det bästa sättet är att använda chan. mixer (självklart monochrome-läge) och levels alternativt curves.. enligt mig
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!