• 1
  • 2
2005-02-23, 01:03
Medlem
Har ett foto(fil) i färg taget med digitalkamera, vill nu få detta framkallat hos proffs, går det då att även be att han gör fotot svartvitt, eller är det en omöjlighet, rent tekniskt?
Citera
2005-02-23, 01:08
Medlem
M2ks avatar
Ett proffs som inte fixar detta kan inte kallas för proffs. Fixar man ju själv med plugin till Photoshop, typ.
Citera
2005-02-23, 03:09
Medlem
Plutons avatar
Vilken "Svensson" som helst kan göra en bild svart-vit. Så det ska nog inte vara några problem.
Citera
2005-02-23, 09:52
Medlem
Hispers avatar
Ett "proffs" skall kunna göra det utan att du behöver vara orolig.

Det som kan vara ett orosmoment är att många mindre kunniga gör om en färgbild till svart-vitt bara genom att konvertera bilden i Fotoflopp, men det är nog det sämsta sättet av dem alla. Gör man på det sättet så blir bilden ofta väldigt platt och grå och saknar den dynamik som en bra svartvit bild skall ha.
Citera
2005-02-23, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Ett "proffs" skall kunna göra det utan att du behöver vara orolig.

Det som kan vara ett orosmoment är att många mindre kunniga gör om en färgbild till svart-vitt bara genom att konvertera bilden i Fotoflopp, men det är nog det sämsta sättet av dem alla. Gör man på det sättet så blir bilden ofta väldigt platt och grå och saknar den dynamik som en bra svartvit bild skall ha.

Ok, jag undersöker saken, tack alla!
Citera
2005-02-23, 12:00
Medlem
offerpraests avatar
Det är väl bättre att du själv konverterar bilden, så att du får tonerna och kontrasterna så som du vill ha dom? Det kan skilja väldigt mycket.

In i photoshop och lek med channel mixern, där finns oändliga möjligheter. Lycka till
Citera
2005-02-23, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av offerpraest
Det är väl bättre att du själv konverterar bilden, så att du får tonerna och kontrasterna så som du vill ha dom? Det kan skilja väldigt mycket.

In i photoshop och lek med channel mixern, där finns oändliga möjligheter. Lycka till

ok, will do!

btw.. skulle behöva ett serial-nr till mitt hämtade Adobe Photoshop 7.0
Citera
2005-02-24, 06:37
Medlem
BUSH™s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
ok, will do!

btw.. skulle behöva ett serial-nr till mitt hämtade Adobe Photoshop 7.0

www.serials.ws
Citera
2005-02-24, 20:33
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Fotoflopp

Ok, jag är idel öra!
Berätta mer.

Citat:
men det är nog det sämsta sättet av dem alla. Gör man på det sättet så blir bilden ofta väldigt platt och grå och saknar den dynamik som en bra svartvit bild skall ha.

Vilket är det "bästa" sättet då?
Citera
2005-02-24, 22:57
Medlem
offerpraests avatar
nu var frågan iofs inte ställd till mig, men jag kan svara.
det bästa sättet är att använda chan. mixer (självklart monochrome-läge) och levels alternativt curves.. enligt mig
Citera
2005-02-24, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BUSH™
www.serials.ws

Du är grym!!

Fråga.. var exakt finns knapparna i photoshop för att konvertera bilden till s/v? Finns ju typ maaasa knappar och ikoner överallt..
Citera
2005-02-25, 00:40
Medlem
offerpraests avatar
inga knappar

meny:
layers - new adjustment layer - channel mixer
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera