2025-04-06, 18:19
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Jag säger "e-u-ro". Med korta vokaler och o:et med mer å-ljud än o-ljud. Ungefär som ålänningar uttalar det, fast utan den finlandssvenska dialekten.

Åh så spännande att få veta hur Store Du uttalar det!
Citera
2025-04-06, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag svarade inte på frågan för jag har aldrig argumenterat för eller mot det frågan berör.

Inget är nog särskilt svårt när det gäller uttal, det handlar bara om att vänja sig.

När det gäller valutan så anar jag en tydlig koppling till Europa och därför tycker jag att det är naturligt att använda samma uttal.

Terapeut bör kunna jämföras med eutanasi, som jag uttalar med U (inget särskilt vanligt ord i talspråk, men jag tror mig ha hört det uttalas med V), trots efterföljande T. Kan det handla om att föregående P ställer till med problem. Ett annan intressantare är eufemism, att där ersätta U med V eller F hade blivit jättekonstigt.
Intressant är att SAOB inte anger hur EU ska uttalas i eutanasi och eufemism. Men det anger uttal i i terapeut. Det kan tolkas som att uttalet är självklart i vissa fall.

Ja, jag frågade bara av rent intresse. Jag är varken svensk eller finlandssvensk och för mig faller det naturligt att uttala 'eu' med /eu/ istf /ev/ eller /ef/. Därför är jag nyfiken om det finns något i den Sverigesvenska talapparaten som gör att /eu/ känns knepigt/jobbigt att uttala i vissa positioner? För jag har hört en och samma person uttala Europa med tydligt /eu/ men i samma mening har euro blivit /evro/.
Citera
2025-04-06, 20:36
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Ja, jag frågade bara av rent intresse. Jag är varken svensk eller finlandssvensk och för mig faller det naturligt att uttala 'eu' med /eu/ istf /ev/ eller /ef/. Därför är jag nyfiken om det finns något i den Sverigesvenska talapparaten som gör att /eu/ känns knepigt/jobbigt att uttala i vissa positioner? För jag har hört en och samma person uttala Europa med tydligt /eu/ men i samma mening har euro blivit /evro/.
Den där personens uttalsvariation kan nog bero på något så enkelt som att det, under personens liv, alltid hetat EUropa och att det sedan plötsligt dök upp ett nytt ord som lanserades med uttalsrekommendationer.
Citera
2025-04-06, 20:37
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Åh så spännande att få veta hur Store Du uttalar det!
Ja, visst är det spännande att veta?
Är det något mera du vill ha svar på?
Citera
2025-04-11, 15:38
Medlem
Ringhals3s avatar
Brukar säga "ävro" och det tyvker jag de flesta verkar göra? Men några få säger "jurå" viket låter tämligen märkligt.
Citera
2025-04-11, 15:51
Medlem
hippilis avatar
Uttalar juro det anser jag vara rätt i alla fall
Citera
2025-04-11, 16:03
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad Haifa
Det skall uttalas 'evro', det är det officiella uttalet.

I de flesta länder nyttjar man något sorts lokalt uttal t.ex 'juro' i England/Irland och 'åjjro' i Tyskland.

Att tro sig vara fräscht amerikansk och säga 'juro' i Sverige borde bestraffas.

Jag Tycker Finnarnas Juuuuro ( med långt u ) är bäst. Estlänningarna samma yttal
Citera
2025-04-11, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag Tycker Finnarnas Juuuuro ( med långt u ) är bäst. Estlänningarna samma yttal

Finnen säger ju /eorå/, precis som det skrivs med motsvarande finska vokalljud. Inga långa vokaler eller konsonanter.
Citera
2025-04-12, 13:25
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm

Vad surrar du om? Ren lögn. Finnar uttalar det inte alls så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in