Citat:
Ursprungligen postat av .Elle.Driver.
Ja, jag är spec.sjuksköterska och har jobbat på några olika stora sjukhus både i Sverige och i utlandet. Patienter med MRSA och risk för MRSA behandlas med mycket stor respekt inom vården. Det räcker att en patient vistats på ett sjukhus i utlandet alternativt blir flyttad från ett stort sjukhus i Sverige till ett annat för att patienten till en början ska isoleras och odlas igenom för att säkerställa att patienten inte bär någon smitta. Isoleringen innebär att patienten får ett enskilt rum och besökare och personal får bära rock, munskydd och handskar. All tvätt behandlas separat och förpackas i upplösbar plast innan den skickas till tvätteriet. MRSA förekommer absolut även på svenska sjukhus även om det är mycket vanligare i utlandet. Även andra resistenta bakterier finns ju och jag vet att det förekommit spridda smittor på någon neonatalavdelning någon gång vilket var en katastrof!! Men att de skulle ha stängt en hel avdelning pga det har jag svårt att tro. Det borde ha uppmärksammats av media i så fall!
Det finns ju massor av olika smittor och i influensatider alt vinterkräksjuketider kan halva avdelningar vara smittade. Just när det gäller vinerkräksjukan är det en så otroligt liten mängd virus som krävs och det räcker att någon stackare spyr på fel ställe alt tar i några dörrhandtag för mycket på vägen från toaletten för att grannarna ska få det. För många år sedan jobbade jag på Skånes universitetssjukhus i Malmö. Där spred sig ett tag vinterkräksjukan som en löpeld och nästan alla patienter och personal på min avdelning fick det. Det slutade där med att avdelningen just stängdes för nya patienter och sedan desinficerades den uppifrån och ner (de körde med inspritad golvmopp på väggarna!). Vet dock inte hur ofta det blir riktigt så allvarligt.
Tycker absolut du ska fråga antingen avdelningsföreståndaren eller smittskyddsläkaren och fråga. Jag tror ärligt talat inte att det är något som ligger under sekretess även om han/hon kanske vill veta varför du undrar.
Tack för svar
Nej jag vet absolut inte varför den avdelningen är stängd. Men jag har indirekt varit i kontakt med en situation med multiresistenta bakterier, som var jobbig. Min pappa fick två olika multiresistenta bakterier, när han var på Simrishamns sjukhus för cirka 8-9 år sen. Det tog lång tid över ett år i alla fall, som han hade ett sår på vaden. Och han fick gå på stark antibiotika. Han kontaktade en annan läkare, för att få reda på hur det låg till. Och den läkaren sa att det var otänkbart att han skulle ha fått dessa två bakteriesorter någon annan stans. Sjukhuset däremot ville inte kännas vid något ansvar. Senare hörde jag att det sjukhuset fått stänga. Alltså den gången fick jag känslan att det inte var någon information som man gick ut med öppet.
Och så nu när personalen inte vet att den avdelningen som mamma var på i februari, har stängt. Fastän det bara är två våningar upp, så verkar dom inte veta det, och då tyckte jag det var konstigt, och ville ta reda på lite. Saken är den att hon hade njursvikt pga felmedicinering. (hon hade stått på orudis - som läkarna på sjukhuset säger man överhuvud taget inte ska ge till så gamla). Dom botade hennes njursvikt (kreatininvärdet var 880 när hon kom in). Och hon fick komma hem, men efter en månad började hon få problem med kissandet, fick penicillin, fick mer - eller längre kur, skulle ha fått hjälp med tömningen av urinblåsan men fick inte - och så till slut blev det akut. Feberfrossa. Nu har hon fått intravenös antibiotika, och är på bättringen.
Problemet som jag ser det är att hon har en privat vårdcentral. Jag har själv råkat illa ut i den privata sjukvården. Denna vårdcentral hon går till är bara glada när hon kommer - men tar inte det fulla medicinska ansvaret. Jag har försökt påverka henne att byta vårdcentral, men hon törs inte. (vill inte bråka). Båda gångerna hon fått åka in akut med ambulans till sjukhuset, har hon samma dag varit på vårdcentralen. Första gången skickade dom hem henne med denna akuta njursvikt, och nu häromdagen hade hon varit där på någon kontroll, och sen akut bakteriinfektion i kroppen.
Som jag ser det är det en klar intressemotsättning mellan vård och pengar. Privata vårdcentraler är nöjda när patienterna kommer tillbaka. Dom får pengar ur statskassan för varje besök. Dom tjänar inget på friska människor. Förra året hade det fått stänga massor av privata vårdcentraler i Göteborg - på grund av fusk. Detta fick jag reda på när jag började höra mig för efter en annan vårdcentral.