2012-05-04, 19:53
Medlem
Är det någon som vet hur man får information om det finns sjukhussjuka på sahlgrenska universitetssjukhuset?
Hur öppen är man med information om sjukhussjuka?
Min mamma har hamnat på Sahlgrenska sjukhuset, för andra gången på kort tid.
När hon är på väg upp till avdelningen, säger vaktmästaren att den avdelning som hon var på i februari, har stängt. Det är ju bara drygt två månader sedan hon var där, och idå märktes inget av att den avdelningen skulle stängas.
Nu är hon på en annan avdelning - bara ett par våningar under den första, och när hon frågar personalen verkar dom helt oförstående...
Alltså det jag undrar är om det finns någon site med information om vilka avdelningar som drabbats på svenska sjukhus? Och på andra svenska vårdinrättningar?
Citera
2012-05-04, 21:28
Medlem
.Elle.Driver.s avatar
Nu vet jag inte hur det är med Sahlgrenska i just detta fallet...

Men till att börja med vill jag fråga vad du menar med sjukhussjuka... Menar du nosokomial smitta (smitta som sprids pga dålig sjukhushygien) över huvud taget eller menar du specifikt resistenta bakterier som MRSA. Om en avdelning varit stängd har jag svårt att tro att det var pga MRSA, utan mest sannolikt är nog ett utbrott av vinterkräksjuka på avdelningen. Det händer av och till på de flesta sjukhus att vinterkräksjuka sprids mellan personal och patienter. Om du är orolig tycker jag du ska ringa avdelningen i fråga alt smittskyddsläkaren på sjukhuset.
Citera
2012-05-04, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Elle.Driver.
Nu vet jag inte hur det är med Sahlgrenska i just detta fallet...

Men till att börja med vill jag fråga vad du menar med sjukhussjuka... Menar du nosokomial smitta (smitta som sprids pga dålig sjukhushygien) över huvud taget eller menar du specifikt resistenta bakterier som MRSA. Om en avdelning varit stängd har jag svårt att tro att det var pga MRSA, utan mest sannolikt är nog ett utbrott av vinterkräksjuka på avdelningen. Det händer av och till på de flesta sjukhus att vinterkräksjuka sprids mellan personal och patienter. Om du är orolig tycker jag du ska ringa avdelningen i fråga alt smittskyddsläkaren på sjukhuset.

Det är först och främst mulitresistenta bakterier som jag tänker på.
Jag ringde sjukvårdsupplysningen, och frågade om dom visste något om olika sjukhus. Men dom gav samma svar som du - ringa smittskyddsläkaren. Jag ringer väl på måndag.
Så frågade jag hur öppen informationen om sjukhussjuka är inom vården, i allmänhet. Men fick till svar att dom inte vet hur det ligger till med den saken.
Jobbar du Elle inom vården, och känner till hur det ser ut på ditt håll?
I så fall kunde skulle det vara intressant att få reda på..
Citera
2012-05-05, 08:12
Medlem
.Elle.Driver.s avatar
Ja, jag är spec.sjuksköterska och har jobbat på några olika stora sjukhus både i Sverige och i utlandet. Patienter med MRSA och risk för MRSA behandlas med mycket stor respekt inom vården. Det räcker att en patient vistats på ett sjukhus i utlandet alternativt blir flyttad från ett stort sjukhus i Sverige till ett annat för att patienten till en början ska isoleras och odlas igenom för att säkerställa att patienten inte bär någon smitta. Isoleringen innebär att patienten får ett enskilt rum och besökare och personal får bära rock, munskydd och handskar. All tvätt behandlas separat och förpackas i upplösbar plast innan den skickas till tvätteriet. MRSA förekommer absolut även på svenska sjukhus även om det är mycket vanligare i utlandet. Även andra resistenta bakterier finns ju och jag vet att det förekommit spridda smittor på någon neonatalavdelning någon gång vilket var en katastrof!! Men att de skulle ha stängt en hel avdelning pga det har jag svårt att tro. Det borde ha uppmärksammats av media i så fall!

Det finns ju massor av olika smittor och i influensatider alt vinterkräksjuketider kan halva avdelningar vara smittade. Just när det gäller vinerkräksjukan är det en så otroligt liten mängd virus som krävs och det räcker att någon stackare spyr på fel ställe alt tar i några dörrhandtag för mycket på vägen från toaletten för att grannarna ska få det. För många år sedan jobbade jag på Skånes universitetssjukhus i Malmö. Där spred sig ett tag vinterkräksjukan som en löpeld och nästan alla patienter och personal på min avdelning fick det. Det slutade där med att avdelningen just stängdes för nya patienter och sedan desinficerades den uppifrån och ner (de körde med inspritad golvmopp på väggarna!). Vet dock inte hur ofta det blir riktigt så allvarligt.

Tycker absolut du ska fråga antingen avdelningsföreståndaren eller smittskyddsläkaren och fråga. Jag tror ärligt talat inte att det är något som ligger under sekretess även om han/hon kanske vill veta varför du undrar.
Citera
2012-05-05, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Elle.Driver.
Ja, jag är spec.sjuksköterska och har jobbat på några olika stora sjukhus både i Sverige och i utlandet. Patienter med MRSA och risk för MRSA behandlas med mycket stor respekt inom vården. Det räcker att en patient vistats på ett sjukhus i utlandet alternativt blir flyttad från ett stort sjukhus i Sverige till ett annat för att patienten till en början ska isoleras och odlas igenom för att säkerställa att patienten inte bär någon smitta. Isoleringen innebär att patienten får ett enskilt rum och besökare och personal får bära rock, munskydd och handskar. All tvätt behandlas separat och förpackas i upplösbar plast innan den skickas till tvätteriet. MRSA förekommer absolut även på svenska sjukhus även om det är mycket vanligare i utlandet. Även andra resistenta bakterier finns ju och jag vet att det förekommit spridda smittor på någon neonatalavdelning någon gång vilket var en katastrof!! Men att de skulle ha stängt en hel avdelning pga det har jag svårt att tro. Det borde ha uppmärksammats av media i så fall!

Det finns ju massor av olika smittor och i influensatider alt vinterkräksjuketider kan halva avdelningar vara smittade. Just när det gäller vinerkräksjukan är det en så otroligt liten mängd virus som krävs och det räcker att någon stackare spyr på fel ställe alt tar i några dörrhandtag för mycket på vägen från toaletten för att grannarna ska få det. För många år sedan jobbade jag på Skånes universitetssjukhus i Malmö. Där spred sig ett tag vinterkräksjukan som en löpeld och nästan alla patienter och personal på min avdelning fick det. Det slutade där med att avdelningen just stängdes för nya patienter och sedan desinficerades den uppifrån och ner (de körde med inspritad golvmopp på väggarna!). Vet dock inte hur ofta det blir riktigt så allvarligt.

Tycker absolut du ska fråga antingen avdelningsföreståndaren eller smittskyddsläkaren och fråga. Jag tror ärligt talat inte att det är något som ligger under sekretess även om han/hon kanske vill veta varför du undrar.
Tack för svar
Nej jag vet absolut inte varför den avdelningen är stängd. Men jag har indirekt varit i kontakt med en situation med multiresistenta bakterier, som var jobbig. Min pappa fick två olika multiresistenta bakterier, när han var på Simrishamns sjukhus för cirka 8-9 år sen. Det tog lång tid över ett år i alla fall, som han hade ett sår på vaden. Och han fick gå på stark antibiotika. Han kontaktade en annan läkare, för att få reda på hur det låg till. Och den läkaren sa att det var otänkbart att han skulle ha fått dessa två bakteriesorter någon annan stans. Sjukhuset däremot ville inte kännas vid något ansvar. Senare hörde jag att det sjukhuset fått stänga. Alltså den gången fick jag känslan att det inte var någon information som man gick ut med öppet.
Och så nu när personalen inte vet att den avdelningen som mamma var på i februari, har stängt. Fastän det bara är två våningar upp, så verkar dom inte veta det, och då tyckte jag det var konstigt, och ville ta reda på lite. Saken är den att hon hade njursvikt pga felmedicinering. (hon hade stått på orudis - som läkarna på sjukhuset säger man överhuvud taget inte ska ge till så gamla). Dom botade hennes njursvikt (kreatininvärdet var 880 när hon kom in). Och hon fick komma hem, men efter en månad började hon få problem med kissandet, fick penicillin, fick mer - eller längre kur, skulle ha fått hjälp med tömningen av urinblåsan men fick inte - och så till slut blev det akut. Feberfrossa. Nu har hon fått intravenös antibiotika, och är på bättringen.
Problemet som jag ser det är att hon har en privat vårdcentral. Jag har själv råkat illa ut i den privata sjukvården. Denna vårdcentral hon går till är bara glada när hon kommer - men tar inte det fulla medicinska ansvaret. Jag har försökt påverka henne att byta vårdcentral, men hon törs inte. (vill inte bråka). Båda gångerna hon fått åka in akut med ambulans till sjukhuset, har hon samma dag varit på vårdcentralen. Första gången skickade dom hem henne med denna akuta njursvikt, och nu häromdagen hade hon varit där på någon kontroll, och sen akut bakteriinfektion i kroppen.
Som jag ser det är det en klar intressemotsättning mellan vård och pengar. Privata vårdcentraler är nöjda när patienterna kommer tillbaka. Dom får pengar ur statskassan för varje besök. Dom tjänar inget på friska människor. Förra året hade det fått stänga massor av privata vårdcentraler i Göteborg - på grund av fusk. Detta fick jag reda på när jag började höra mig för efter en annan vårdcentral.
Citera
2012-05-05, 12:35
Medlem
nya-KSs avatar
Det var väl på neonatalen i Örebro eller kanske Västerås det dog ett antal spädbarn? Kommer inte ihåg vad det var, E. coli? Klebsiella? Något annat?
Men det har varit ett antal liknande utbrott, dock med högst någon enstaka död bland de insjuknande.
Och vi lär nog få se fler liknande händelser i framtiden.
På neonatalavdelningarna är det dock oftast mammorna som smittar sina och andras barn. Blir ju jobbigare när det råkar vara en mer resistent stam, då händer det att vissa dör oftare än om de inte är det.

Svårt att tänka mig att det skulle vara sekretessbelagt var det huserar diverse resistent stammar. Brukar ju stå i tidningarna om större utbrott.
Dock skall man vara medveten om att det är större chans att få en läskig infektion på sjukhus än hemma, vanligen. De frodas ju där pga antibiotikatryck, djuka människor etc.

Prata med avdelningen du har din mamma på - de bör kunna svara på de flesta frågorna. Vad är det för en avdelning förresten? Och vad lider din mamma av?
Citera
2012-05-05, 12:48
Medlem
.Elle.Driver.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Tack för svar
Nej jag vet absolut inte varför den avdelningen är stängd. Men jag har indirekt varit i kontakt med en situation med multiresistenta bakterier, som var jobbig. Min pappa fick två olika multiresistenta bakterier, när han var på Simrishamns sjukhus för cirka 8-9 år sen. Det tog lång tid över ett år i alla fall, som han hade ett sår på vaden. Och han fick gå på stark antibiotika. Han kontaktade en annan läkare, för att få reda på hur det låg till. Och den läkaren sa att det var otänkbart att han skulle ha fått dessa två bakteriesorter någon annan stans. Sjukhuset däremot ville inte kännas vid något ansvar. Senare hörde jag att det sjukhuset fått stänga. Alltså den gången fick jag känslan att det inte var någon information som man gick ut med öppet.
Och så nu när personalen inte vet att den avdelningen som mamma var på i februari, har stängt. Fastän det bara är två våningar upp, så verkar dom inte veta det, och då tyckte jag det var konstigt, och ville ta reda på lite. Saken är den att hon hade njursvikt pga felmedicinering. (hon hade stått på orudis - som läkarna på sjukhuset säger man överhuvud taget inte ska ge till så gamla). Dom botade hennes njursvikt (kreatininvärdet var 880 när hon kom in). Och hon fick komma hem, men efter en månad började hon få problem med kissandet, fick penicillin, fick mer - eller längre kur, skulle ha fått hjälp med tömningen av urinblåsan men fick inte - och så till slut blev det akut. Feberfrossa. Nu har hon fått intravenös antibiotika, och är på bättringen.
Problemet som jag ser det är att hon har en privat vårdcentral. Jag har själv råkat illa ut i den privata sjukvården. Denna vårdcentral hon går till är bara glada när hon kommer - men tar inte det fulla medicinska ansvaret. Jag har försökt påverka henne att byta vårdcentral, men hon törs inte. (vill inte bråka). Båda gångerna hon fått åka in akut med ambulans till sjukhuset, har hon samma dag varit på vårdcentralen. Första gången skickade dom hem henne med denna akuta njursvikt, och nu häromdagen hade hon varit där på någon kontroll, och sen akut bakteriinfektion i kroppen.
Som jag ser det är det en klar intressemotsättning mellan vård och pengar. Privata vårdcentraler är nöjda när patienterna kommer tillbaka. Dom får pengar ur statskassan för varje besök. Dom tjänar inget på friska människor. Förra året hade det fått stänga massor av privata vårdcentraler i Göteborg - på grund av fusk. Detta fick jag reda på när jag började höra mig för efter en annan vårdcentral.

Tänker på det du skrev ang att din pappa hade haft MRSA i något sår. Även jag anser att det är ytterst osannolikt att han skulle ha dragit på sig det på stan om det nu var så att han även legat på sjukhus. Nu vet jag inte hur länge man kan ansöka om sånt. Men i vanliga fall när någon drabbas av komplikationer eller smittor som sjukhuset skulle ha kunnat förhindra kan man ansöka om ersättning från patientskadenämnden. Jag vet dock inte hur lång tid man har på sig att göra det efteråt... Jag har själv haft väldigt nära kontakt med en patient som fick sin pacemaker kontaminerad när den opererades in och eftersom bakterien (ej antibiotikaresistent) påvisades på pacemakertrådarna var det ju rätt osannolikt att han själv skulle ha kontaminerat den. Patienten fick ersättning för samtliga utlägg i samband med sjukhusvistelsen samt förlorad arbetstid, sveda och värk mm från patientskadenämnden och jag minns inte var summan slutade på till slut men det handlade om typ 30000.
Citera
2014-12-20, 19:49
Medlem
Jag har funderat på saken om sjukhussjuka en längre tid. Jag misstänker att de kliniska förhållandena kan vara en del av förklaringen.

Stokasticitetens betydelse för immunförsvaret är listad på Wikipedia som en av fysikens olösta frågor: https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ics#Biophysics

Stokasticitet i allmänhet kan ha rollen att faktiskt öka precisionen av en mätning (eller sinnesorganintryck, sensor eller detektorsteg eller vad ni än vill kalla det). Ganska elementär statistik kan användas för att visa det. Det bygger på att summering av detektioners väntevärden ökar linjärt medan variansen ökar enbart med kvadratroten av antalet detektioner.

Sjukhussjukan skulle alltså kunna uppstå därför att immunförsvarets precision sjunker som ett resultat av minskad stokasticitet i kliniskt rena miljöer.

Därför finner jag det motiverat att undersöka hur de elementära detektormekaismerna fungerar i vårt immunförsvar. Även om de har precisionen av en bit alltså typ detekterar något eller inget, så kan en sådan detektor med stokasticitet och utbredda detektioner i tid och rum få en enormt mycket högre precision. Även elementära detektioner under en bit, alltså detektioner med hög felfrekvens per detektionsenhet, kan få mycket hög precision med stokasticitet (även om det är samma stokasticitet som stör den elementära detektorn. Faktum är att försöker man öka precisionen på elementär nivå genom att ta bort störkällor så kan den samlade utbredda precisionen minska på så sätt att hela kollektionen av detektorer bara får precisionen av en bit).

Mitt intresse av att undersöka saken baseras inte på något allmänt intresse om ökade kunskaper utan utgående från ett hälsointresse.

Ett annat fenomen som stöder hypotesen är det som säger att allergier inträffar oftare i rena miljöer än i orena. I ett sådant fall skulle minskad stokasticitet leda till att imunförsvarsdetektionen blir för hög.

Dessutom är det viktigt att inse att stokasticitet inte är ett fysikalist fenomen utan ett statistiskt fenomen. Så jag håller inte med Wikipedia om att problemet är fysikaliskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in