• 1
  • 2
2012-05-04, 18:54
Medlem
Hej, jag har varit hos frisören ett antal gånger och färgat håret med toning. De vill av någon anledning alltid ge mörkare nyans än originalfärgen och jag gillar det inte. Idag var jag hos frisören och valde en nyans 5.1 blandat med 6.0 och frisören gav mig 7!
Mitt hår blev för ljust och jag var tvungen att raka bort det.

Mitt mål är att dölja de första grå hårstråna och jag vill efter idag färga håret själv men har inte hittat "rätt" toningsfärg.

Kleral system Magicolor Färgkarta visar bra färger som jag gärna skulle vilja ha. Tyvärr är inte det toning utan FÄRG!

En toning jag har testat hemma själv är Wella Color Touch 5/0 Light Brown och den var nästan perfekt!
Men i solljus blev det väldigt rött och jag skulle vilja ha samma färg fast i aska (5/1)?.

Snälla hjälp mig att hitta rätt toning för hemmabruk.

En annan toning jag hittat/köpt är "Take away color" men den har ingen färgkarta...
Citera
2012-05-05, 18:29
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truqs
Hej, jag har varit hos frisören ett antal gånger och färgat håret med toning. De vill av någon anledning alltid ge mörkare nyans än originalfärgen och jag gillar det inte. Idag var jag hos frisören och valde en nyans 5.1 blandat med 6.0 och frisören gav mig 7!
Mitt hår blev för ljust och jag var tvungen att raka bort det.
Först färgar de för mörkt, sen blir du sur när det blir ljust?
Och om det bara är en toning, vilket inte sitter i länge, så istället för att tona/färga om det så rakar du av det??
Citera
2012-05-06, 00:49
Medlem
Får man fråga varför du "var tvungen" att raka av det när det blev för ljust? Mörkt går alltid att lägga på ljust liksom.
Citera
2012-05-07, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jetblack666
Får man fråga varför du "var tvungen" att raka av det när det blev för ljust? Mörkt går alltid att lägga på ljust liksom.
Jag gillar inte att få fel nyans och måste alltid kolla på en färgkarta för att verkligen få den rätta färgen.
Också kostar det ju mycket att färga så det kanske inte är så kul att gå till nästa frisör.
Citera
2012-05-07, 04:23
Medlem
baramejs avatar
Färgning håller ju längre än toning så förstår inte varför du inte kör på det i stället?
Det blir ju billigare i längden då du inte behöver göra om det lika ofta.
Toning är ju rätt meningslöst i.m.o om det är en färg man vill ha en tid och inte bara några veckor.
Citera
2012-05-07, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truqs
Jag gillar inte att få fel nyans och måste alltid kolla på en färgkarta för att verkligen få den rätta färgen.
Också kostar det ju mycket att färga så det kanske inte är så kul att gå till nästa frisör.
Ja men lägg bara på en mörkare färg om det blev för ljust. Om det blir för mörkt kan du raka av skiten.

Citat:
Ursprungligen postat av baramej
Färgning håller ju längre än toning så förstår inte varför du inte kör på det i stället?
Det blir ju billigare i längden då du inte behöver göra om det lika ofta.
Toning är ju rätt meningslöst i.m.o om det är en färg man vill ha en tid och inte bara några veckor.
Problemet med färg är att du får en jättesexig utväxt. Du måste ändå färga ofta liksom så det blir inte billigare för det. Utväxt efter en toning är inte alls lika synlig.
Citera
2012-05-07, 11:01
Medlem
baramejs avatar
Citat:
Ja men lägg bara på en mörkare färg om det blev för ljust. Om det blir för mörkt kan du raka av skiten.

Problemet med färg är att du får en jättesexig utväxt. Du måste ändå färga ofta liksom så det blir inte billigare för det. Utväxt efter en toning är inte alls lika synlig.

Nej, det blir billigare att färga i längden för när du får utväxt så kletar du bara på lite färg endast på utväxten.
Man skall absolut inte hålla på att färga eller tona ett långt hår ofta då det till slut suger åt sej färgen ojämnt och ser "sotigt" och fläckigt ut.

Dessutom uppfattade jag det som att ts vill ha ungefär samma färg som nu, endast dölja vissa gråa hår.
Då ser man ingen markant utväxt.
Om du däremot är blond och färgar håret svart får du en väl synlig utväxt.
Men då får man ju skylla sej själv.
Citera
2012-05-07, 12:48
Medlem
Citat:
Nej, det blir billigare att färga i längden för när du får utväxt så kletar du bara på lite färg endast på utväxten.
Man skall absolut inte hålla på att färga eller tona ett långt hår ofta då det till slut suger åt sej färgen ojämnt och ser "sotigt" och fläckigt ut.

Dessutom uppfattade jag det som att ts vill ha ungefär samma färg som nu, endast dölja vissa gråa hår.
Då ser man ingen markant utväxt.
Om du däremot är blond och färgar håret svart får du en väl synlig utväxt.
Men då får man ju skylla sej själv.
Färgen kostar ändå oavsett hur lite du behöver. Och ja, man ska inte färga hela håret flera gånger, det är rena döden till slut. Dessutom blir det bara mörkare och mörkare.
Citera
2012-05-07, 15:01
Medlem
baramejs avatar
Citat:
Färgen kostar ändå oavsett hur lite du behöver. Och ja, man ska inte färga hela håret flera gånger, det är rena döden till slut. Dessutom blir det bara mörkare och mörkare.

Ja, men ärligt.
Om du köper en tub för 100:-, men endast färgar utväxten ibland kan du använda den kanske 5-6 ggr beroende på storlek.
Med toning har du inte det alternativet, däremed blir det dyrare i längden.
Citera
2012-05-07, 15:56
Medlem
Citat:
Ja, men ärligt.
Om du köper en tub för 100:-, men endast färgar utväxten ibland kan du använda den kanske 5-6 ggr beroende på storlek.
Med toning har du inte det alternativet, däremed blir det dyrare i längden.
Det beror ju också på vilket märke man kör med. Om det är två tuber som ska mixas samman exempelvis.
Citera
2012-05-07, 18:23
Medlem
baramejs avatar
Citat:
Det beror ju också på vilket märke man kör med. Om det är två tuber som ska mixas samman exempelvis.

Ja, men har man lite innanför pannbenet och har tänkt att endast färga utväxt så ser man ju till att köpa en tvåkomponentsfärg.
Är ekonomin en faktor så är det billigare att färga än att tona hur du än vrider och vänder på det.
Citera
2012-05-07, 19:33
Medlem
Citat:
Ja, men har man lite innanför pannbenet och har tänkt att endast färga utväxt så ser man ju till att köpa en tvåkomponentsfärg.
Är ekonomin en faktor så är det billigare att färga än att tona hur du än vrider och vänder på det.
Nu är det ju så att alla inte har alla hästar i hagen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in