2012-05-04, 15:47
Medlem
Hej!

Laddade ner, installerade och gick igenom den hr guiden till PureFTPd.
Sttte dock p patrull nr jag frskte logga in.
Servern r startad, jag har gjort en anvndare och delat upp mappar till denne. Men det gr inte att komma in p FTPn.
Det enda jag kunde komma p var att kolla brandvggen, och den str p att tillta alla inkommande anslutningar fr just det hr programmet.

Hur ska jag gra fr att f igng det?

Mvh
Citera
2012-05-04, 15:49
Medlem
apflickans avatar
Har du forwardat portar i routern?
Citera
2012-05-04, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apflickan
Ehh... nepp... Det hade jag ju kunna tnka p! Tack fr svaret!
Citera
2012-05-07, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apflickan
Har forwardat port 21, som programmet anvnder, nu men kan fortfarande inte ansluta. Den str bara och tuggar tills det blir connection timeout. Fler frslag?
Citera
2012-05-07, 01:07
Medlem
Kan du frn terminalen lokalt p datorn ansluta mot localhost?

Om du fr upp servern men inte fr logga in, kontrollera anvndare/grupptillhrighet samt felmeddelande i loggen (frmodligen /var/log/proftpd.log eller ngot). Tnk ven p att proftpd users filen per default listar anvndare som INTE fr logga in (om jag inte minns fel).

Om du inte fr upp ngonting kontrollera att servern r igng med "netstat -an | grep LISTEN", om du inte fr ngot resultat p port 21 (eller den port du valt att servern ska kras p) starta om tjnsten samtidigt som du tailar logfilen fr att se varfr den inte drar igng.

Kan du ansluta frn localhost enligt frsta frslaget, testa frn annan dator p samma LAN, fungerar det inte kontrollera brandvggen lokalt p servern s att inkommande anslutningar till port 21 tillts. Om detta fungerar s titta p portforward etc i router.
Citera
2012-05-08, 01:24
Medlem
Nu lste jag det, det var problem med portforwarden nd.

Dock s fattar jag inte hur jag ska dela ut material? Jag har gjort en anvndare och vill dela ut tv mappar; Film och Serier. Jag blddrade fram de i Virtual folder och la till, men det gr inte att g in i mapparna? Hur gr jag?

Mvh
Citera
2012-05-08, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankiethesquealer
Nu lste jag det, det var problem med portforwarden nd.

Dock s fattar jag inte hur jag ska dela ut material? Jag har gjort en anvndare och vill dela ut tv mappar; Film och Serier. Jag blddrade fram de i Virtual folder och la till, men det gr inte att g in i mapparna? Hur gr jag?

Mvh
Allts; jag har tv mappar p en extern hrddisk som jag vill att anvndarna ska kunna ladda ner ifrn. Mappen filmer innehller i sin tur mappar med filmnamnet, som i sin tur innehller en filmfil och en textfil. Filmer -> Avatar -> Avatar.mkv & Avatar.srt.
Nr jag lgger till mappen Filmer i Virtual Folder ser jag mappen, men kan inte g in djupare i den. Det r ocks endast dessa mappar jag vill att anvndaren ska kunna ladda ner ifrn, inte g uppt i katalogen (dr mina backuper ligger).
Citera
2012-05-08, 21:58
Medlem
Jag testade lite med Virtual Folders, fick det fortfarande inte att fungera s som jag beskrivit hr ovan att jag vill att det ska fungera.
Men jag har en annan frga; jag vill inte att folk ska kunna skriva till disken nr de r anslutna, mste jag d lgga hela disken i "Read only"? Det verkade s nr jag la ver till det alternativet i Manager. Om jag lgger den till "Read only" hur fungerar det fr mig sjlv med rttigheter d, fr jag skriva till disken frn min egen dator?

Fan, finns det inget simpelt jvla FTP-serverprogram dr man kan lgga till anvndare och dela ut mappar p ett enkelt jvla stt?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in