2012-05-04, 15:47
Medlem
Hej!

Laddade ner, installerade och gick igenom den här guiden till PureFTPd.
Stötte dock på patrull när jag försökte logga in.
Servern är startad, jag har gjort en användare och delat upp mappar till denne. Men det går inte att komma in på FTPn.
Det enda jag kunde komma på var att kolla brandväggen, och den står på att tillåta alla inkommande anslutningar för just det här programmet.

Hur ska jag göra för att få igång det?

Mvh
Citera
2012-05-04, 15:49
Medlem
apflickans avatar
Har du forwardat portar i routern?
Citera
2012-05-04, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apflickan
Ehh... nepp... Det hade jag ju kunna tänka på! Tack för svaret!
Citera
2012-05-07, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apflickan
Har forwardat port 21, som programmet använder, nu men kan fortfarande inte ansluta. Den står bara och tuggar tills det blir connection timeout. Fler förslag?
Citera
2012-05-07, 01:07
Medlem
Kan du från terminalen lokalt på datorn ansluta mot localhost?

Om du får upp servern men inte får logga in, kontrollera användare/grupptillhörighet samt felmeddelande i loggen (förmodligen /var/log/proftpd.log eller något). Tänk även på att proftpd users filen per default listar användare som INTE får logga in (om jag inte minns fel).

Om du inte får upp någonting kontrollera att servern är igång med "netstat -an | grep LISTEN", om du inte får något resultat på port 21 (eller den port du valt att servern ska köras på) starta om tjänsten samtidigt som du tailar logfilen för att se varför den inte drar igång.

Kan du ansluta från localhost enligt första förslaget, testa från annan dator på samma LAN, fungerar det inte kontrollera brandväggen lokalt på servern så att inkommande anslutningar till port 21 tillåts. Om detta fungerar så titta på portforward etc i router.
Citera
2012-05-08, 01:24
Medlem
Nu löste jag det, det var problem med portforwarden ändå.

Dock så fattar jag inte hur jag ska dela ut material? Jag har gjort en användare och vill dela ut två mappar; Film och Serier. Jag bläddrade fram de i Virtual folder och la till, men det går inte att gå in i mapparna? Hur gör jag?

Mvh
Citera
2012-05-08, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankiethesquealer
Nu löste jag det, det var problem med portforwarden ändå.

Dock så fattar jag inte hur jag ska dela ut material? Jag har gjort en användare och vill dela ut två mappar; Film och Serier. Jag bläddrade fram de i Virtual folder och la till, men det går inte att gå in i mapparna? Hur gör jag?

Mvh
Alltså; jag har två mappar på en extern hårddisk som jag vill att användarna ska kunna ladda ner ifrån. Mappen filmer innehåller i sin tur mappar med filmnamnet, som i sin tur innehåller en filmfil och en textfil. Filmer -> Avatar -> Avatar.mkv & Avatar.srt.
När jag lägger till mappen Filmer i Virtual Folder ser jag mappen, men kan inte gå in djupare i den. Det är också endast dessa mappar jag vill att användaren ska kunna ladda ner ifrån, inte gå uppåt i katalogen (där mina backuper ligger).
Citera
2012-05-08, 21:58
Medlem
Jag testade lite med Virtual Folders, fick det fortfarande inte att fungera så som jag beskrivit här ovan att jag vill att det ska fungera.
Men jag har en annan fråga; jag vill inte att folk ska kunna skriva till disken när de är anslutna, måste jag då lägga hela disken i "Read only"? Det verkade så när jag la över till det alternativet i Manager. Om jag lägger den till "Read only" hur fungerar det för mig själv med rättigheter då, får jag skriva till disken från min egen dator?

Fan, finns det inget simpelt jävla FTP-serverprogram där man kan lägga till användare och dela ut mappar på ett enkelt jävla sätt?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in