Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-06, 02:51
Bannlyst
Tänk på att överallt där det står "Missbruk" så innefattar det ALLT bruk av AAS eftersom allt bruk ses som missbruk.
Om ni någon gång blir tillfrågade av en läkare ifall ni har körkort, svara nej! Säg: jag cyklar till jobbet, fast på vintern tar jag bussen - eller vad fan som helst..

Citat:
Ursprungligen postat av privateinterest
Ni kan bara glömma att använda er av den offentliga sjukvården i fortsättningen, sjukvård under kur är nu endast något som ekonomiskt belevade har råd med då man får söka sig utomlands.

Privatläkare står ju utanför "systemet" så tror många av dom kommer skita i vilket.
De flesta egenpraktiserande läkare är ju det för att dom tycker att det offentliga suger pung.
Förr hade man falskleg för att gå på krogen - nu för att gå till läkaren.. Grattis Sverige! - ännu ett fett fall framåt.
Senast redigerad av ettpundsvartkrut 2012-05-06 kl. 02:55.
Citera
2012-05-06, 02:54
Medlem
Här får ni bevis rakt upp i erat självförnekande ansikte:

Från artikeln: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikmedicin/Lakares-anmalningsskyldighet/

Anmälan när en körkortshavare motsätter sig fortsatt undersökning eller utredning
Om läkare vid undersökning eller genomgång av journalhandlingar finner det sannolikt att körkortshavaren av medicinska skäl är olämplig att ha körkort och personen motsätter sig fortsatt undersökning eller utredning ska läkaren anmäla detta förhållande till Transportstyrelsen (s.k. "utredningsanmälan"). Att läkaren nu har en skyldighet att göra en anmälan i dessa fall infördes genom en ändring i körkortslagen som träder i kraft den 1 februari 2012. Tidigare gällde att läkaren fick anmäla och det var således inte fråga om någon skyldighet.

Ytterligare en skärpning införs den 1 februari 2012 och innebär att skyldigheten att anmäla en körkortshavare som motsätter sig fortsatt undersökning eller utredning också kan grundas på en genomgång av journalhandlingar, d.v.s. utan att läkaren själv har träffat personen.

Vid s.k. "utredningsanmälan" finns det inte något krav om att underrätta körkorts*havaren innan en sådan anmälan görs.

TS är alltså 100% lurad av sin läkare och självklart har han inte upplyst dig om att du har åkt fast då den indoktrineringsutbildning alla läkare gått igenom i samband med denna organiserade attackfront mot AAS-användare lärt ut att smyga och använda sig deception för att sätta fast så många som möjligt genom alla medel.

Lagen som nu har skärpts till att innefatta alla som kan misstänkas använda sig av AAS:

10 kap. 2 § körkortslagen (1998:488)
Om en läkare vid undersökning av en körkortshavare finner att körkortshavaren av medicinska skäl är olämplig att ha körkort, ska läkaren anmäla det till Transportstyrelsen.

Ändringen innebär i klartext: Läkaren ska nu genom alla medel efter att ha identifierat en presumtiv AAS-brukare lura denna till att gå med på någon form av test, blodprov eller urinprov.

Detta är dock inget hinder för läkaren när det gäller att sätta dit dig iom ändringen då: Om läkare vid undersökning eller genomgång av journalhandlingar finner det sannolikt att körkortshavaren av medicinska skäl är olämplig att ha körkort och personen motsätter sig fortsatt undersökning eller utredning ska läkaren anmäla detta förhållande till Transportstyrelsen (s.k. "utredningsanmälan"). Att läkaren nu har en skyldighet att göra en anmälan i dessa fall infördes genom en ändring i körkortslagen som träder i kraft den 1 februari 2012. så kan läkaren sätta dit dig enbart genom att den enskilda läkaren misstänker dig.
Senast redigerad av privateinterest 2012-05-06 kl. 03:01.
Citera
2012-05-06, 02:58
Medlem
baramejs avatar
Citat:
Här får ni bevis rakt upp i erat självförnekande ansikte:

Från artikeln: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikmedicin/Lakares-anmalningsskyldighet/

Anmälan när en körkortshavare motsätter sig fortsatt undersökning eller utredning
Om läkare vid undersökning eller genomgång av journalhandlingar finner det sannolikt att körkortshavaren av medicinska skäl är olämplig att ha körkort och personen motsätter sig fortsatt undersökning eller utredning ska läkaren anmäla detta förhållande till Transportstyrelsen (s.k. "utredningsanmälan"). Att läkaren nu har en skyldighet att göra en anmälan i dessa fall infördes genom en ändring i körkortslagen som träder i kraft den 1 februari 2012. Tidigare gällde att läkaren fick anmäla och det var således inte fråga om någon skyldighet.

Ytterligare en skärpning införs den 1 februari 2012 och innebär att skyldigheten att anmäla en körkortshavare som motsätter sig fortsatt undersökning eller utredning också kan grundas på en genomgång av journalhandlingar, d.v.s. utan att läkaren själv har träffat personen.

Vid s.k. "utredningsanmälan" finns det inte något krav om att underrätta körkorts*havaren innan en sådan anmälan görs.

TS är alltså 100% lurad av sin läkare och självklart har han inte upplyst dig om att du har åkt fast då den indoktrineringsutbildning alla läkare gått igenom i samband med denna organiserade attackfront mot AAS-användare lärt ut att smyga och använda sig deception för att sätta fast så många som möjligt genom alla medel.

Dom där formuleringarna kan ju gälla vilka sjukdomar eller användning av vilka preparat som helst som kan påverka körförmågan.
Det är inte bara riktat till AAS-användare m.a.o.
Du verkar rätt paranoid.
Citera
2012-05-06, 03:01
Bannlyst
Citat:

Ändå tveksam till om dom kan köra tester utan hans vetskap, inte heller 100% att läkaren anmäler även om det låter som han skulle göra det på TS beskrivning av besöket.
Kanske dumt att svara att han joggar lite, bättre att säga att man tränar 4-5 dagar i veckan så kanske dom ser det till en rimlig förklaring, inbitna joggare brukar ju vara bitiga som fan
Citera
2012-05-06, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettpundsvartkrut
Ändå tveksam till om dom kan köra tester utan hans vetskap, inte heller 100% att läkaren anmäler även om det låter som han skulle göra det på TS beskrivning av besöket.
Kanske dumt att svara att han joggar lite, bättre att säga att man tränar 4-5 dagar i veckan så kanske dom ser det till en rimlig förklaring, inbitna joggare brukar ju vara bitiga som fan

-Jaså du är tveksam, det behöver du inte vara. -Här kan du läsa exakt vad som gäller:

Citera
2012-05-06, 03:56
Medlem
Citat:
-Jaså du är tveksam, det behöver du inte vara. -Här kan du läsa exakt vad som gäller:

Så allt som krävs för läkaren för att göra en anmälan är en enda liten misstanke? För att man ser stor ut t.ex.?
Citera
2012-05-06, 04:15
Medlem
ClasseEks avatar
Nu har jag inte läst igenom alla poster. Jag var till sjukan förut för att kolla upp en sak, trodde det berodde på roidsen så frågade doktorn ang deras tystnadsplikt. Så berättade att jag använde testo och det var inge mer med det. Fick den hjälp jag var ute efter och åkte sedan hem, inte sett skymten av någon polis efteråt och då har det gått ett bra tag nu sen dess.
Citera
2012-05-06, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClasseEk
Nu har jag inte läst igenom alla poster. Jag var till sjukan förut för att kolla upp en sak, trodde det berodde på roidsen så frågade doktorn ang deras tystnadsplikt. Så berättade att jag använde testo och det var inge mer med det. Fick den hjälp jag var ute efter och åkte sedan hem, inte sett skymten av någon polis efteråt och då har det gått ett bra tag nu sen dess.

var det i år? För det ser ut som lagen skärptes kring februari.
Citera
2012-05-06, 07:39
Medlem
Okej risk att körkortet dras in finns, dock frågade läkaren aldrig om något körkort. Är detta något dom kan kolla upp?

Och kommer polisen bli inblandad i utredningen gällande körkortet och transportstyrelsen?
Kommer körkortet dras in och jag måste ta om det. Eller får jag tillbaka det efter antal dagar (och antal pissprover för att bevisa att jag är ren en längre tid framöver) ? Är rätt så okunnig inom ämnet.

tack för alla svar
Senast redigerad av nwo123 2012-05-06 kl. 07:41.
Citera
2012-05-06, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nwo123
Okej risk att körkortet dras in finns, dock frågade läkaren aldrig om något körkort. Är detta något dom kan kolla upp?

Och kommer polisen bli inblandad i utredningen gällande körkortet och transportstyrelsen?
Kommer körkortet dras in och jag måste ta om det. Eller får jag tillbaka det efter antal dagar (och antal pissprover för att bevisa att jag är ren en längre tid framöver) ? Är rätt så okunnig inom ämnet.

tack för alla svar

Vad jag läst är du skötsam osv.
Och nu du skulle förlora det pga aas så kan man få behålla det om man visar upp tester med jämna mellanrum som du själv bekostar.

Oavsett betvivlar jag att läkare skulle gå bakom ryggen på folk utan dom skulle nog sagt rakt ut vi kommer testa dig osv.
Citera
2012-05-06, 08:04
Medlem
Eisbrechers avatar
Men, oavsett nytt direktiv eller inte, faktum kvarstår. Läkaren måste ju finna det sannolikt att personen ifråga - av medicinska skäl - är olämplig som förare. Först då kan läkaren göra en s.k. utredningsanmälan. Bedömningen grundas på den egna uppfattningen utifrån gällande myndighetsföreskrift om medicinska krav för körkortsinnehav (TSFS 2010:125) i kombination med den kliniska bedömningen.

Vad säger då TSFS 2010:125 i saken?

Enligt TSFS 2010:125 utgör AAS en psykoaktiv substans. Märkligt nog, kan tyckas. Det räcker dock inte att läkaren bara misstänker bruk av AAS, läkaren måste också finna det sannolikt att det finns ett beroende eller ett missbruk av preparatet i fråga.

Beroende 2 §
En person anses vara beroende av substans om diagnosen beroende har ställts utifrån vedertagen medicinsk praxis eller om det utifrån tillgänglig information kan bedömas att kriterierna för sådan diagnos är uppfyllda.

Missbruk 3 §
Med diagnosen missbruk avses i dessa föreskrifter ett substansbruk som uppfyller kriterierna för diagnosen missbruk av psykoaktiv substans eller är ett bruk av substans som inte är tillfälligt och som från medicinsk synpunkt är skadligt. Om kriterierna för diagnosen beroende någon gång har uppfyllts ska bestämmelserna om beroende tillämpas.

Kontentan är att det, i slutändan, är upp till den enskilde läkaren att göra en egen bedömning i frågan. Jag har svårt att se att läkare - bara för att deras patient är en vältränad sådan - skulle springa och göra en anmälan så fort tillfälle ges.

Däremot bör vi alla vara förvissade om att det finns uppenbara risker med att medge bruk av AAS till läkare som vi, av en eller annan anledning, inte är säkra på om vi kan lita på (förutsatt är körkortsinnehavare).

Den bärande frågan är dock, vad fan tänkte lagstiftaren? För det första skulle jag vilja se ETT ENDA FALL där någon varit en fara i trafik enbart pga. att han/hon hade högre testosteron än gemene man. För det andra, anser lagstiftaren att det är bättre att de som utsätter sig för den (på sätt och vis lilla) risk som bruk av AAS innebär helt avstår från att få den vård som för dem skulle vara den mest lämpliga?

Förtroendet patient-läkare är numera krossat.
Och förmyndarlandet Sverige slår nya rekord.
Citera
2012-05-06, 08:18
Medlem
Dr.Galenikas avatar
Glöm inte att patienterna är kunder, skulle privatläkare anmäla sina patienter till höger och vänster kommer de snart få bomma igen sina kliniker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in