2012-05-03, 23:43
Medlem
ajmons avatar
Hejsan! Var och fiskade förut och fick 3 fina torskar. 2 av dom har nu stelnat då jag inte har varken filéat eller rensat dom ännu. Kan man göra detta ändå? Köttet är inte dåligt bara för att dom legat döda så länge eller?

MVH Simon.
Citera
2012-05-03, 23:49
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajmon
Hejsan! Var och fiskade förut och fick 3 fina torskar. 2 av dom har nu stelnat då jag inte har varken filéat eller rensat dom ännu. Kan man göra detta ändå? Köttet är inte dåligt bara för att dom legat döda så länge eller?

MVH Simon.
Vilken tidsrymd talar du om
Citera
2012-05-03, 23:54
Medlem
Keffastes avatar
Fiskar blir stela ganska snabbt, hur har du förvarat dom?
Citera
2012-05-03, 23:55
Medlem
Nemjungs avatar
Låter som att fisken hamnat i Rigor mortis. All färsk fisk utsätts för detta när den är nyfiskad. Man brukar oftast låta firren vila tills den slappnat av å börjat släppa. Plattfiskar får oftast ligga 1dygn å vila innan de är avslappnat.
Citera
2012-05-04, 12:06
Medlem
rayraviolis avatar
En riktigt färsk fisk är stel och kan vara lite mer besvärlig att hantera än den som blivit lite slappare. Men nåt större problem är det inte. Däremot kan det vara lite knepigt vid tillagningen eftersom de drar ihop sig och blir väldigt böjda.
Citera
2012-05-04, 16:45
Medlem
ajmons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keffaste
Fiskar blir stela ganska snabbt, hur har du förvarat dom?

Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung
Låter som att fisken hamnat i Rigor mortis. All färsk fisk utsätts för detta när den är nyfiskad. Man brukar oftast låta firren vila tills den slappnat av å börjat släppa. Plattfiskar får oftast ligga 1dygn å vila innan de är avslappnat.

Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
En riktigt färsk fisk är stel och kan vara lite mer besvärlig att hantera än den som blivit lite slappare. Men nåt större problem är det inte. Däremot kan det vara lite knepigt vid tillagningen eftersom de drar ihop sig och blir väldigt böjda.

Fiskade dom igår kväll! Den första jag fick upp fick väl ligga i en påse 4-5 timmar tror jag, den sista jag fick upp ca 2timmar. Jag filéa dom iallafall och frös in dom..

Första gången jag filéade också, kollade filmer på youtube om hur man gör, hittade inte riktigt någon som talar om hur man tar ut inälvorna och sånt riktigt.Så om någon känner sig manad och har lite tid över och tur med fisket så kan ni ju spela in en film om hur man filéar en torsk för första gången
Citera
2012-05-07, 00:35
Medlem
SportquattroS1s avatar
Det är bara likstelhet eller rigo mortis som det heter på latin. Man kan massera bort det, men när jag steker makrill så panerar jag och steker dem stela, färskt ska det va!
Citera
2012-05-07, 01:06
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajmon
Fiskade dom igår kväll! Den första jag fick upp fick väl ligga i en påse 4-5 timmar tror jag, den sista jag fick upp ca 2timmar. Jag filéa dom iallafall och frös in dom..

Första gången jag filéade också, kollade filmer på youtube om hur man gör, hittade inte riktigt någon som talar om hur man tar ut inälvorna och sånt riktigt.Så om någon känner sig manad och har lite tid över och tur med fisket så kan ni ju spela in en film om hur man filéar en torsk för första gången

För att rensa firren tar du kniven och för in den i fiskens anus och och snittar längs med magen mot huvudet inte för långt, bara så du får upp magsäcken..sen ere bara. In med handen o grabba tag i de göttiga å rensa
Citera
2012-05-07, 11:11
Medlem
rayraviolis avatar
Om kombinationen av anus och knivar väcker obehag kan man också köra från andra hållet Kniven bakom bröstfenorna och skär uppåt (man håller fisken med buksidan upp). Sen bakåt.

En annan sak: När man filéar större torsk och andra torskfiskar så är det smart att skära från ryggsidan och längs med "revbenen". Benen är så tjocka att det är svårt att skära igenom dem framifrån som man gör på exempelvis gös eller abborre. Svinnet blir mindre också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in