2012-05-03, 23:01
Medlem
Hej!

Ska flytta till England permanent om ett par veckor, har några tusen på banken jag skulle vilja flytta dit. Har ett bankkonto där sedan tidigare så det ska inte vara några problem, men det jag undrar över är hur man

a) undviker ev "extrakostnader"
b) får bästa möjliga ränta

Har Handelsbanken i Sverige och Lloyds TSB i Storbritannien, är det bäst att bara göra en direkt överföring? Om jag tog ut 50 lax i kontant och satte in när jag kommer dit skulle jag då ha smugglat/tvättat pengar?

Tack!
Citera
2012-05-03, 23:23
Medlem
Hittade svaret själv, efter lite grävande!

Handelsbanken tar 0kr för en EU-överföring gjord via internetbank
Lloyds TSB tar £7 för inbetalningar från utlandet som överstiger £100

Helt klart den bästa vägen, näst intill gratis! Med högre sparränta i England (ett s.k. cash-ISA konto) så tjänar jag på det här!

Kan vara bra för andra att veta om de hittar tråden
Citera
2012-05-03, 23:27
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dredizzler
Har Handelsbanken i Sverige och Lloyds TSB i Storbritannien, är det bäst att bara göra en direkt överföring?

Skulle föreslå att du kollar med Lloyds om du kan öppna ett konto i SEK, om du prompt vill ha in pengarna i UK. Om inte Lloyds kan göra det borde Barclays eller HSBC kunna göra det. Du får ofta bättre valutakurs om du växlar inom banken, om du i framtiden vill växla dina SEK till GBP.

Citat:
Ursprungligen postat av dredizzler
Om jag tog ut 50 lax i kontant och satte in när jag kommer dit skulle jag då ha smugglat/tvättat pengar?
Nej, den handlingen i sig är inte kriminell. Men du riskerar att tullen frågar dig varför du reser med så mycket kontanter och banken kommer att kräva att du kan styrka pengarnas härkomst när du sätter in dem.
Citera
2012-05-04, 11:08
Medlem
Aha, bra tips om ett SEK konto, ska ringa Lloyds senare, tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in