Hej,
Jag är pågång och ska köpa en A4 Sedan årsmodell 08-09.
Kan inte bestämma mig om jag ska ha en 1.8TFSI eller en 2.0TDI.
För mig är dom viktiga delarna:
Förbrukningen, har totalt 4,5 mil Tur å Retur på jobbet varje dag.
B&O Steropaketet, alternativt Audi Concert paketet.
Xenon
S-line / Proline
Så till min fråga:
Hur mycket mer drar en 1.8TFSI än en 2.0TDI?
Man kan inte lita blindt på siffrorna på skatteverkets sida så jag frågar här.
Jag åker nästan uteslutande landsväg, väldigt sällan ute och cruisar runt byn..
Brukar hålla 120km/h vanligtvis och då ligger min V70 2.4 -02 runt liter.
Då kommer min andra fråga:
En 1.8TFSI har kamkedja och en 2.0 TDI har kamrem, vilken är sviiiiiiindyr att byta ut.
Ska jag ens ta med detta i beräkning eller har dom ungefär samma livslängd?
Jag gillar åka köra bil men jag hatar att skruva, det ska bara fungera tycker jag.
Jämför man en dieselbil som kostar 3000 spänn om året i skatt, och drar i snitt 0.6 jämfört med en bensinbil som kostar 1000 spänn om året i skatt och drar 0.8 i snitt, så tjänar man på dieselbilen om man åker mer än 600 mil om året...
Provkör bilarna innan köp helt klart. Diesel är lite dyrare i servicekostnader men efter så många mil med mindre förbrukning så går det ofta jämt upp.
Något att ta med i beräkningen är ju att dieseln går mycket bättre enligt mig i alla fall. Dom senaste åren har jag blivit helt dieselfrälst och tycker det låga vridet är så mycket skönare att köra än en ettrig varvig bensinare.
2.0TDI motorn i Audi vare sig det är 140 eller 170hk är sköna motorer. Gillar inte gången i 1.8 då jag tycker dom är för slö i lågt register.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!