Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-03, 21:31
  #1
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Jag gjorde just uppgraderingen till 12.04.
Vid omstart så kom det upp något om att det var fel på Compiz.config? (minns inte så noga)

Nu när jag startar datorn så tar det lång tid och sen kommer bara skrivbordet upp med de mappar jag har där.

INGEN toppmeny för att kunna starta om datorn, meny osv. INGEN Sidebar med firefox, terminal osv.

Jag fick leta i mapparna efter ett HTML-dokument som jag kunde öppna och skriva google.com i.
Nu är jag alltså ute på nätet (som ni förstår) men även i detta fönster finns det ingen toppmeny.
(Inget kryss och allt det där ni vet)

Vet att det även stod något om fel med nvidia.

Hur/vad ska/kan jag göra? Såhär kan jag ju inte ha det, går det att gå tillbaka till 11.10?

Tacksam för hjälp.
Citera
2012-05-03, 21:38
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Kan du öppna en terminal med Ctrl + Alt + T och köra sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade ?

Har själv problem med att Compiz kraschar när jag försöker köra Darktable (bildredigering), men kan alltid återstarta Compiz.

Antagligen är det så här i början, inte tillräckligt många betatestade innan släpp.
Blir bättre med tiden...
Citera
2012-05-03, 21:43
  #3
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Hej

Nej ingenting händer när jag klickar CTL + ALT + T

Jag kan inte byta fönster, eller växla från firefox till skrivbordet. Kan inte flytta det fönster jag har uppe nu.

När jag startar datorn.. första bilden vid uppstart som är lila och ser ut som någon gammal DOS-bild då står det Ubuntu 11.10 och så laddar datorn, sen kommer inloggningen där jag skriver in lösenordet och då står det 12.04.
Citera
2012-05-03, 21:49
  #4
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Öppnar jag en mapp så hamnar den överst. Jag kan då inte klicka tillbaka på det här fönstret (Firefox) för att highlighta det och få det överst av alla fönster.

Kan inte klicka ner något, kan inte highlighta något.

Satana Ubuntu.. varför svika mig NU?
Citera
2012-05-03, 21:52
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda_Popinski
Hej

Nej ingenting händer när jag klickar CTL + ALT + T

Jag kan inte byta fönster, eller växla från firefox till skrivbordet. Kan inte flytta det fönster jag har uppe nu.

När jag startar datorn.. första bilden vid uppstart som är lila och ser ut som någon gammal DOS-bild då står det Ubuntu 11.10 och så laddar datorn, sen kommer inloggningen där jag skriver in lösenordet och då står det 12.04.
Hittade lite förslag:
The easiest way to to just select recovery mode in grub by hold down left Shift when booting. Then Drop to root shell prompt.

If you need to write to files, select Remount first.

Och detta:
After Ubuntu crashed in the middle of the update, I restarted and got the same hang. I used ctrl-alt-F1 to open a terminal and then:

sudo dpkg --configure -a
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade

and then reboot for a working system.
Citera
2012-05-03, 22:01
  #6
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Hittade lite förslag:
The easiest way to to just select recovery mode in grub by hold down left Shift when booting. Then Drop to root shell prompt.

If you need to write to files, select Remount first.

Och detta:
After Ubuntu crashed in the middle of the update, I restarted and got the same hang. I used ctrl-alt-F1 to open a terminal and then:

sudo dpkg --configure -a
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade

and then reboot for a working system.

Har inte lyckats med alt.2 eftersom när jag trycker ctrl + alt + f1 så kommer en "DOS" ruta upp där jag ska skriva mitt lösen och det funkar inte. (Det öppnas alltså ingen terminal) tar jag ctrl +alt + f6?? så kom jag tillbaka till skrivbordet där jag nu skriver.
Får väl prova alt 1 men är rädd att allt skiter sig då och att jag inte ens kommer hit längre :/
Citera
2012-05-03, 22:07
  #7
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Dessutom måste jag ju vålds-avstänga datorn. Alltså hålla in den fysiska startknappen på burken. Eftersom jag inte har någon meny att stänga av ifrån.

Men jag har väl inget val?
Citera
2012-05-03, 22:22
  #8
Medlem
TorrentLovers avatar
Kan det kanske vara så att du uppdaterat grafikkortsdrivrutinerna som har innehållit en bugg? Om så är fallet, försök att gå tillbaka. Du kan ju även köra Ubuntu från en live-CD och fixa till den "riktiga" Ubuntu som ärr installerad på hårddisken.
Citera
2012-05-05, 10:29
  #9
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Kan det kanske vara så att du uppdaterat grafikkortsdrivrutinerna som har innehållit en bugg? Om så är fallet, försök att gå tillbaka. Du kan ju även köra Ubuntu från en live-CD och fixa till den "riktiga" Ubuntu som ärr installerad på hårddisken.

Nu har jag testat massa olika saker lyckades öppna terminalen och skriva suda apt-get update och upgrade och allt men inget verkade fungera.
Tills nu. Vid inloggning där jag väljer mig själv eller "Gäst" så kan man välja att logga in i Ubuntu, Recovery, User Defined eller Ubuntu 2D.
När jag valde Ubuntu 2D så verkar saker och ting fungera.

Men det känns ju ändå som om något inte är rätt.

Eller?
Citera
2012-05-14, 17:48
  #10
Medlem
TheBurdens avatar
Det här är varför jag rekommenderar folk att låta bli Compizconfig och liknande när de kör Unity. Slutar sällan bra, tyvärr. Kör man Gnome classic så är det en helt annan femma. Finns en anledning till varför de lagt in en varning i 12.04 när man går in i Compizconfig settings manager.

Starta om systemet och logga in i Unity 2D. Kör sedan följande i terminalen: unity --reset eller unity --replace, eller prova med båda.

Lycka till.
__________________
Senast redigerad av TheBurden 2012-05-14 kl. 17:56.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback