2012-05-05, 19:46
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Intressant att ryssarna siktar på catobar-förmåga.

Ja, jag hade för mig att de redan hade någon variant av katapult, men det hade de tydligen inte. Såhär står det på wikipedia, om vi tar det hela med en nypa salt:

"In April 2010 it was announced that by the end of 2012 the ship will enter Severodvinsk Sevmash shipyard for a major refit and modernisation.[28] The report states that the refit will include upgrades to the obsolete electronics and sensor equipment, installation of the new anti-aircraft system and increase of the air wing by the removal of the P-700 Granit anti-ship missiles. Upgrades might also include exchanging the troublesome steam powerplant to the gas-turbine or even nuclear propulsion and installation of catapults to the angled deck.[28]"
Citera
2012-05-05, 22:09
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiferet
Risken är stor att det ligger i hamn för översyn när det brakar loss - något britterna borde tänka mer på. Men det finns en anledning till att britterna vacklar för det kostar multum att ha två stridsgrupper i top-trim.

Britterna har väl nyligen pensionerat sitt enda hangarfartyg för att bygga nya, dvs fler än ett?

EDIT: Två nya större hangarfartyg med CATOBAR beställda för att kunna husera "flygande bussen": http://en.wikipedia.org/wiki/Queen_E...rcraft_carrier
Citera
2012-05-05, 23:25
Medlem
Brittiska Strategic Defense Review är fanimej något av det mest bisarra och märkligaste som hänt inom europeisk militär utveckling
Citera
2012-05-05, 23:39
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det är ju ännu ett sådant där skidbacksfartyg. Ryssarna har väl redan problem med att flygplanen som utgår ifrån Kuznetsov inte kan bära särskilt stor vapenlast, om någon alls (jag bortser ifrån robotar för självförsvar). Såvitt jag förstått ska Kuznetsov byggas om nu, där katapult och även däcket ska ändras, förmodligen för att kunna öka lastkapaciteten hos flygplanen.
De borde ha behållit eller vidareutvecklat Yak:arna som var ryssarnas motsvarighet till Harrier.
Yak-38 / Yak-141

De nuvarande planen är inte direkt optimala för "hoppbackeflygdäck"...
Citera
2012-05-05, 23:44
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
De borde ha behållit eller vidareutvecklat Yak:arna som var ryssarnas motsvarighet till Harrier.
Yak-38 / Yak-141

De nuvarande planen är inte direkt optimala för "hoppbackeflygdäck"...

Nej, deras hangarfartygskapacitet är minst sagt tveksam till sin kvalitet vad gäller att kunna luftsätta flygplan med adekvat beväpning. Jag ser inte att indierna kommer att lyckas mycket bättre med det de köpt (med reservation för att jag inte kollat om de har katapulter...).

Yak-38 var ju ett synnerligen värdelöst flygplan, som jag har förstått det. 141 kanske hade varit bättre. Så, sure, en vidareutveckling av den kapaciteten hade jag kunnat köpa. Helt klart!
Citera
2012-05-06, 06:56
Medlem
cephs avatar
Kuznetsov ska efter uppfräschningen få MiG-29K/KUB, liksom Vikramaditya. Dessa är mig veterligen betydligt bättre lämpade för hangarfartyg än Su-33 och så kan skutorna dessutom bära fler utav dem.

Vi talar alltså om den senaste typen MiG-29K som har fler likheter med MiG-35 än med den gamla K-varianten och som är mycket, mycket modernare än de Su-33 som ryska marinflyget har idag:
http://russianplanes.net/images/to51000/050687.jpg
http://img408.imageshack.us/img408/4373/43116727.jpg

I kombination med CATOBAR bör detta innebära en stor förbättring för Kuznetsov. Hur Vikramaditya som är mindre står sig återstår att se.
Senast redigerad av ceph 2012-05-06 kl. 07:14.
Citera
2012-05-06, 12:02
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Kuznetsov ska efter uppfräschningen få MiG-29K/KUB, liksom Vikramaditya. Dessa är mig veterligen betydligt bättre lämpade för hangarfartyg än Su-33 och så kan skutorna dessutom bära fler utav dem.

Vi talar alltså om den senaste typen MiG-29K som har fler likheter med MiG-35 än med den gamla K-varianten och som är mycket, mycket modernare än de Su-33 som ryska marinflyget har idag:
http://russianplanes.net/images/to51000/050687.jpg
http://img408.imageshack.us/img408/4373/43116727.jpg

I kombination med CATOBAR bör detta innebära en stor förbättring för Kuznetsov. Hur Vikramaditya som är mindre står sig återstår att se.

Det är mycket möjligt att det blir en stor förbättring, det ska bli intressant att se om Kuznetsov a'la 2016/18/20 någonstans kan få upp flygplan i luften som är beväpnade med diverse sjömålsrobotar och bomber.

Jag ställer mig tveksam till det indiska köpet, men man ska aldrig säga aldrig.
Citera
2012-05-07, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Britterna har väl nyligen pensionerat sitt enda hangarfartyg för att bygga nya, dvs fler än ett?

EDIT: Två nya större hangarfartyg med CATOBAR beställda för att kunna husera "flygande bussen": http://en.wikipedia.org/wiki/Queen_E...rcraft_carrier

Det är väl bara ett som ska få CATOBAR? Varför vore intressant att veta.
Citera
2012-05-07, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Nej, deras hangarfartygskapacitet är minst sagt tveksam till sin kvalitet vad gäller att kunna luftsätta flygplan med adekvat beväpning. Jag ser inte att indierna kommer att lyckas mycket bättre med det de köpt (med reservation för att jag inte kollat om de har katapulter...).

Yak-38 var ju ett synnerligen värdelöst flygplan, som jag har förstått det. 141 kanske hade varit bättre. Så, sure, en vidareutveckling av den kapaciteten hade jag kunnat köpa. Helt klart!

Lockheed köpte väl ritningarna för Yak-141 för att dra lärdom när F35B skulle ritas. Så det är inte helt fel att säga att F35 är en vidareutveckling av Yak-141
Citera
2012-05-07, 21:39
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiferet
Lockheed köpte väl ritningarna för Yak-141 för att dra lärdom när F35B skulle ritas. Så det är inte helt fel att säga att F35 är en vidareutveckling av Yak-141

Haha, det är möjligt. Jag är dåligt insatt i F35, så jag får helt enkelt lita på det.
Citera
2012-05-07, 22:21
Medlem
wellerockss avatar
Nja, nu ska här rättas. Cameron gjorde nyss helt om, och i dagsläget har kostnaderna stigit såpass mycket för konvertering för QE2 till CATOBAR med F-35C att man överväger att endast ge QE2 STOBAR och baseras endast med F-35B.

Och ja, Lockheed Martin var intresserade av Yak-141's motoruppläggning så man köpte helt enkelt ritningarna från Yakolev Design bureau och utvecklade en med samma slags upplägg.
Senast redigerad av wellerocks 2012-05-07 kl. 22:25.
Citera
2012-07-23, 21:28
Medlem
Running_mans avatar
En massa gamla och nya bilder på båten:
Länk - englishrussia.com

Ser ut som att de gjort klar henne för tester och inkörning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in