2012-05-02, 17:48
Medlem
MrMaces avatar
Tjena, min pappa avled fr ngon mnad sedan, han "lmnade" kvar 2 barn, och eftersom
han och mamma inte r lngre tillsammans, och han levde ensam s blev det jag och min
syster som fick dela p arvet, sjlva pensionarvet som jag tror det kallas? ( Ber redan nu om urskt ifall det kallas ngot annat)

I alla fall jag r ver 18 och min syster r bara 17 men fyller 18 senare i r. Vi fick nyss en strre summa bda tv. Min syster bor hemma och jag bor inte hemma. Nu r det s att min mamma ska anska om sociallbidrag, men eftersom min syster bor hemme och hon nyss fick ett strre arv, kan d min mamma f ut bidrag?
Fr senast hon anskte s fick hon avslag tack vare fr min syster fick ett lite mindre arv, p runt 5k.

S frgan r, kan min mamma f ut bidrag fast min syster har ett arv?
Citera
2012-05-02, 17:59
Medlem
DanteAlighieris avatar
Hur mycket fick din syster?

Kan faktiskt inte svara p din frga, d det berknas p din mors samlade tillgngar vid rsskiftet. Lmna in en anskan tillsammans med kapital- och rntebesked och vnta.
Citera
2012-05-02, 18:01
Medlem
MrMaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Hur mycket fick din syster?

Kan faktiskt inte svara p din frga, d det berknas p din mors samlade tillgngar vid rsskiftet. Lmna in en anskan tillsammans med kapital- och rntebesked och vnta.

Vill inte g in p exakt belopp men mellan 150-200k
Men r tillgngarna mammas?
Citera
2012-05-02, 18:07
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMace
Vill inte g in p exakt belopp men mellan 150-200k
Men r tillgngarna mammas?

Hmm. r inte sker men eftersom din mor disponerar din systers pengar tills hon fyllt 18 r kanske de rknas som tillgngar. Ring och kolla med frskringskassan.

Om pengarna gr det blir det nog svrt att f bostadsbidrag. Samtidigt finns det regler fr hur din systers pengar ska frvaltas.
Citera
2012-05-02, 18:10
Medlem
MrMaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Hmm. r inte sker men eftersom din mor disponerar din systers pengar tills hon fyllt 18 r kanske de rknas som tillgngar. Ring och kolla med frskringskassan.

Om pengarna gr det blir det nog svrt att f bostadsbidrag. Samtidigt finns det regler fr hur din systers pengar ska frvaltas.

OK, tackar fr din hjlp, ska tipsas mamama om det

*trd kan lsas*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in