• 1
  • 2
2012-05-02, 14:53
Medlem
Gridiots avatar
Snubbla ver http://slutet.se/ och brjade fundera p om internet har ngot slut? Det r ju uppenbarligen ndligt och bestr av en begrnsad mngd information. Men kan ni tnka er "slutet av internet"? Hur skulle det se ut i sdana fall? Kan man frn internet komma utanfr internet?

Trden skulle skert kunna ligga i ngon IT del av forumet, men nu ska vi betrakta detta ur en filosofisk vinkel!
Citera
2012-05-02, 15:12
Medlem
TrueCs avatar
r inte ett dugg kunnig, men jag ser internet mer som en cirkel, eller ondligt mnga cirklar dr alla ndar r kopplade med varandra. Svrt att f grepp om!
Citera
2012-05-02, 15:27
Medlem
Opids avatar
Internet har inte bara ett slut. Det vore lite som att frga vilken nde som r vggen i ditt rum.

Internets slut (i plural) ligger hos alla klienter som inte slussar en vidare (p ett eller annat stt) till ngon annan klient p internet.

Med andra ord s r din dator slutet p internet. Likas r din grannes dator och min dator ocks slutet p internet.

Datorn som hostar lankarkiv.com r dock inte ett av sluten p internet eftersom den kan skicka vidare beskarna ngon annanstans.
Citera
2012-05-02, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
r inte ett dugg kunnig, men jag ser internet mer som en cirkel, eller ondligt mnga cirklar dr alla ndar r kopplade med varandra. Svrt att f grepp om!
Och nr internet fr ny information? Blir cirklarna strre Lngre?
Citera
2012-05-02, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Opid
Internet har inte bara ett slut. Det vore lite som att frga vilken nde som r vggen i ditt rum.

Internets slut (i plural) ligger hos alla klienter som inte slussar en vidare (p ett eller annat stt) till ngon annan klient p internet.

Med andra ord s r din dator slutet p internet. Likas r din grannes dator och min dator ocks slutet p internet.

Datorn som hostar lankarkiv.com r dock inte ett av sluten p internet eftersom den kan skicka vidare beskarna ngon annanstans.

Dock s ville han titta p detta filosofiskt inte vetenskapligt.
Citera
2012-05-02, 15:45
Medlem
Opids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LooRy
Skmtar du?
Mitt meddelande var lika vetenskapligt grundat som de tio budorden.
Det var bara mina tankar kring hur jag sjlv tnker mig slutet p internet.

Summan av kardemumman var att jag knner att det vore ett tankefel om man frsker frestlla sig slutet av internet i singular.
Citera
2012-05-02, 15:53
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Och nr internet fr ny information? Blir cirklarna strre Lngre?

Ja du. Den som vet fr vl svara

Men det vxer vl ut nya cirklar, och vissa blir strre. Internet r som en stor jvla cirkel fylld med smcirklar
Citera
2012-05-02, 16:48
Medlem
Internet r inte ngot konkret, det r ett vsen som knyter ihop sjlar.
Det har inget slut iom att informationen hela tiden frnyas, det har dremot ett hot i form av stora fretag och regeringar som vill strypa det och exploatera det.
Frstra det vackra och ndvndiga informationen, det r en evolution av den mnskliga rasen.
Frut var man bunden till sin by information och bekantskaps mssigt.
Vrlden har krympt, den blir mer empatisk och feodal och imperialistiska viljor motvrkas.
Citera
2012-05-02, 17:25
Medlem
BaalZeBubs avatar
Internet har en frmga att trnga bortom sina ursprungliga grnser. Om vi brjar med att med internet bara mena hypertext och world wide web, s blev http port 80 ett stt att ta sig igenom fretags brandvggar. Internet spred sig till fretags intranet. Dr det fanns ntverk fanns det internet.
Drefter brjade program anvnda sig av internet, t ex via soap - http://en.wikipedia.org/wiki/SOAP - fr att tala med varandra.
Den dr port 80 som var ppen fr att folk skulle f surfa var pltsligt ett protokoll som kunde anvndas fr att hmta all mjlig information.
Steget var inte lngt frn att g frn persondatorn till arbetsstationen till unix-maskinen ute i energiverket. Internet kunde pltsligt ndra temperaturen i frbrnningsmotorn hos energiverket.

Men internet fortsatte att sprida sig, och med stuxnet var internet ngot som spred sig frn ngons lilla usb-minne i europa till ett krnkraftverk i Iran.
http://en.wikipedia.org/wiki/Stuxnet

Nsta steg r virtuell verklighet, och inplantat. Internet blir en del av vr syn. Av vra glasgon. Snart kommer internet-virus som gr att vi stannar upp mitt p gatan och str och drgglar.

Senare sprider sig internet via kvantdatorer ut sig i sjlva vakuum och blir ett med rumstiden.
Citera
2012-05-02, 17:28
Medlem
srinivasas avatar
Det finns grafteoretiska modeller fr internet. Se t. ex. http://www.mittag-leffler.se/~kopone...kom_google.pdf.
Citera
2012-05-02, 17:32
Medlem
Ozstrikers avatar
Internet kan bara stngas ner ifall ingen har en dator uppkopplad till ngon annan dator. Fr internet r just det, dock i helt olika grader. Internet r ett ntverk precis som hem ntverket dock bara strre.
Citera
2012-05-02, 18:57
Medlem
Citat:

Trevligt med ngon mer som ser filosofi som motsats till vetenskap.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in