• 1
  • 2
2012-05-02, 10:10
Medlem
vargvids avatar
Hejsan,

Problemet :
Rumskamraten kom hem inatt efter ha spenderat helgen hos sina släktingar på Öland. Killen säger att han ska ner till Öland efter sommaren och börja på någon praktik och lämna livet i Stockholm med att bo hos sin släkt där. Kul för mig som får panik och har ingenstans att bo då efter 1 sep i år (då han i Januari försäkrade mig att han inte alls kommer att flytta ner). Jag har vart medlem i Stockholms bostadsförmedling i 5 år nu och där så knappast får jag förtur eller har någon chans i dagens läge att få en lägenhet, och blocket går fettbort då det verkligen är brutala rövarpriser (men något som kommer att användas i nödfall ifall allt annat failar).

Min lösning till problemet :
Låna pengar och köpa en bostadsrätt.

Problemet på lösningen :
Vad jag har hört och även vad min bank har sagt till mig så behöver jag 15% utav det jag lånar, ve säga lånar jag 1.000.000 kr så måste jag ha 150.000 kr i handen för att få ut mitt lån (eller vad det nu är). Finns det inget sätt att kringgå det här att man skulle kunna prata med en bank och få ut ett lån utan en insats på 15%, alternativt ifall man fixar ett lån ifrån en annan bank på insatsen för att man sen ska kunna använda dom pengarna för att gå till första banken och få ut bolånet.

Precis nu sitter jag inte med så mycket pengar, rumskamraten är skyldig mig 16.000. Och jag sitter med 6000kr på bankkontot, med 6000kr mer som dyker in på kontot nu när det blir skatteåterbäring.

Jag har en fast inkomst på 19500kr innan skatt, 15300 efter. Hyra på det 2500+div räkningar så den totala summan hamnar på runt 4000kr. (hyra, mobil, dator, bredband, el etc)

Ska jag spara ihop så mycket pengar som möjligt för att få ut ett lån, sen ta upp något deltidsjobb för att skrapa ihop mer pengar tills slutet av sommaren då jag kan flytta. Eller kan jag gå till en bank som exempelvis bluestep och försöka få ut en insats som jag kan använda när jag får ut ett lån ifrån Swedbank.

Nu blev det här jävligt krångligt och behöver ganska mycket hjälp för att lösa det här.
Citera
2012-05-02, 10:15
Medlem
endymions avatar
Antar att du sitter med swedbank i dagsläget? Nordea brukar vara ganska villiga att låna ut hela beloppet. Du får dock tänka på att du får ett toplån med hög ränta.
Citera
2012-05-02, 10:18
Medlem
EckiEckis avatar
Det korrekta är att man inte får låna mer än 85% med bostaden som pant. Det finns banker som låter dig låna resten som ett blanco-lån, fast då till en högre ränta.

Vidare så är det ju så att vissa banker inte ens går upp till 85%, vissa har snävare regler numera.

Börja med att prata med "din" bank och helt enkelt förklara läget och se hur/om de vil hjälpa till INNAN du börjar kika på mer exotiska "multi-bank-lösningar".
Citera
2012-05-02, 10:20
Sitter i en liknande sits... Har ungefär 80.000 sparat och måste ha en bostad tills oktober i år, får ut c:a 20.000 efter skatt och har ungefär 15.000 kvar efter allt skit är betalt. Målet är att få ett lån på 1.500.000 till September och för att nå dit tänker jag extrajobba som en galning samt leva så snålt som möjligt, jag kommer inte nå till 15% kontantinsats men jag hoppas att banken kan ge mig ett blancolån på de sista slantarna.

I värsta fall får jag väl köpa något billigare i någon sunken förort eller hyra i andrahand. Men det löser sig nog!
Citera
2012-05-02, 10:25
Medlem
vargvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big B
I värsta fall får jag väl köpa något billigare i någon sunken förort eller hyra i andrahand. Men det löser sig nog!

Det brukar det alltid göra! i sagorna. Jag satt också och kollade på sunken förort eller liknande. Jag har inget emot förorten då jag bor i en precis nu, men att hyra i andrahand är verkligen äckligt. Folk som kräver 4000-5000 kr för ett litet rum att bo i! Eller en sketen etta för 5500kr. Det är fanimig inte naturligt.

Värsta fall för mig är att jag får luffa runt hos mina äldre bröder och vänner. Lagkom skoj. *suck*

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Börja med att prata med "din" bank och helt enkelt förklara läget och se hur/om de vil hjälpa till INNAN du börjar kika på mer exotiska "multi-bank-lösningar".

Det ska jag ta och göra, ska iväg till "min" bank och försöka prata med dom och lägga fram situationen.
Citera
2012-05-02, 10:29
Medlem
Codens avatar
Om du är en bra bankkund så brukar det inte vara så stora problem att få ta ett blancolån på de resterande pengarna som behövs för ett bostadslån.

Ju mer du har sparat själv desto bättre såklart så om dina siffror stämmer har du ju faktiskt snart 82000 i eget kapital.
På dina utgifter och inkomster skulle du ju LÄTT kunna spara 5-6000 i månaden om du bara la manken till lite vilket fram till i september skulle innebära ytterligare 20-24000 så du skulle bara behöva låna ungefär 50000 om du köper en lägenhet för en mille.

Om banken ser att du månad för månad övar ditt sparkapital markant så kommer dom vara mer benägna att ge dig de pengar som saknas i ett blancolån som du sen såklart betalar av så snabbt du kan.

Du är medveten om att en mille får du inte speciellt mycket för här i stan längre? Typ en tvåa i Akalla eller motsvarande men du har kanske inte så stora krav på din boendemiljö?

EDIT : Såg att du hade 6000, inte 60000 på gång in som skatteåterbäring då blir det ju tuffare men likförbannat...spara, spara, spara så hamnar du i bättre läge för förhandling med banken
Senast redigerad av Coden 2012-05-02 kl. 10:36.
Citera
2012-05-02, 10:34
Medlem
vargvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coden
Om du är en bra bankkund så brukar det inte vara så stora problem att få ta ett blancolån på de resterande pengarna som behövs för ett bostadslån.

Ju mer du har sparat själv desto bättre såklart så om dina siffror stämmer har du ju faktiskt snart 82000 i eget kapital.
På dina utgifter och inkomster skulle du ju LÄTT kunna spara 5-6000 i månaden om du bara la manken till lite vilket fram till i september skulle innebära ytterligare 20-24000 så du skulle bara behöva låna ungefär 50000 om du köper en lägenhet för en mille.

Om banken ser att du månad för månad övar ditt sparkapital markant så kommer dom vara mer benägna att ge dig de pengar som saknas i ett blancolån som du sen såklart betalar av så snabbt du kan.

Du är medveten om att en mille får du inte speciellt mycket för här i stan längre? Typ en tvåa i Akalla eller motsvarande men du har kanske inte så stora krav på din boendemiljö?

Tack för svaret,

Men frågan är då ifall jag nu sparar ihop pengar och att banken ser att jag sparar. Hur snabbt går det att få tag på en lägenhet då? För det är 1 september som allt ryker. Även kom min rumskamrat och sa nu att han kommer åka ner till öland redan i slutet på maj och ifall jag nu fattade honom rätt "inte kommer betala hyran för lägenheten i stockholm, då han inte har råd att betala hyra i stockholm och öland". Vilket betyder att jag måste betala dubbel hyra tills september.

En tvåa i akalla hade vart guld! Jag har direkt inte så stora krav på hur jag bor, ifall det inte är typ sigtuna eller södertälje. Då går det bort då jag jobbar på blåa linjen.

[edit]

Jag sitter nu och tänker och funderar på hur jag ska kunna fixa det här.
Sälja av tvn, gitarren, basen, förstärkaren, VS-20, och datorn. (får nöja mig med att ha kvar en laptop) och jag sitter faktiskt och tänker på snabba pengar.

Känner mig personligen lite desperat. Det här var inte direkt vad jag tänkte mig och fattar överhuvudtaget varför jag ens gick med på det ifrån början. Jag skulle kanske ha sett det här på långa vägar och det är förjävligt. Hora vad jag hatar livet precis nu.
Senast redigerad av vargvid 2012-05-02 kl. 10:41.
Citera
2012-05-02, 10:40
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargvid
Tack för svaret,

Men frågan är då ifall jag nu sparar ihop pengar och att banken ser att jag sparar. Hur snabbt går det att få tag på en lägenhet då? För det är 1 september som allt ryker. Även kom min rumskamrat och sa nu att han kommer åka ner till öland redan i slutet på maj och ifall jag nu fattade honom rätt "inte kommer betala hyran för lägenheten i stockholm, då han inte har råd att betala hyra i stockholm och öland". Vilket betyder att jag måste betala dubbel hyra tills september.

En tvåa i akalla hade vart guld! Jag har direkt inte så stora krav på hur jag bor, ifall det inte är typ sigtuna eller södertälje. Då går det bort då jag jobbar på blåa linjen.

Tjaa det kan ju ta allt från en vecka till ett par månader beroende på hur det går i budgivningarna.

Jag bor i Kista och jobbar i Västra Skogen så inget ont om blåa linjen här inte

Har din kompis en hyresrätt som han tänker strunta i uppsägningstiden på eller vad? Hoppas han fattar att han blir betalningsskyldig för det om han inte kommer överens med hyresvärden....han låter som en rätt oansvarig person.
Ett alternativ är ju att du betalar hyran istället för din kompis om du har råd så behöver ju inte din kompis bo kvar om han inte vill.
Citera
2012-05-02, 10:45
Medlem
vargvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coden
Tjaa det kan ju ta allt från en vecka till ett par månader beroende på hur det går i budgivningarna.

Jag bor i Kista och jobbar i Västra Skogen så inget ont om blåa linjen här inte

Har din kompis en hyresrätt som han tänker strunta i uppsägningstiden på eller vad? Hoppas han fattar att han blir betalningsskyldig för det om han inte kommer överens med hyresvärden....han låter som en rätt oansvarig person.
Ett alternativ är ju att du betalar hyran istället för din kompis om du har råd så behöver ju inte din kompis bo kvar om han inte vill.

Bra fråga, jag tror han faktiskt inte har tänkt så långt. Men ifall han har så tänker han nog säga upp den god tid för att han ska 1 sep sitta nere i öland utan en lägenhet i stockholm.
Det är något jag absolut inte vill, och att jag ska "hyra allt" andra hand går tyderligen inte då hans bostadsförening (SKB) inte går med på det (han påstår sig ha kollat upp det) och han vågar inte låta mig ha lägenheten här i stockholm och låta mig bo i den svart då han inte vill "förlora sin plats i SKB kön"..

Jag sitter och ångrar att jag själv la in insatsen för den här lägenheten jag bor i nu. Känns inte som att jag kommer se röken av dom pengarna. Känns som man måste sälja bort allt för att starta om ifrån början...IGEN tack världen tack för att det är andra gången du blåser mig. Fan ska aldrig mer lita på någon
Citera
2012-05-02, 10:50
Medlem
Codens avatar
Citat:
Bra fråga, jag tror han faktiskt inte har tänkt så långt. Men ifall han har så tänker han nog säga upp den god tid för att han ska 1 sep sitta nere i öland utan en lägenhet i stockholm.
Det är något jag absolut inte vill, och att jag ska "hyra allt" andra hand går tyderligen inte då hans bostadsförening (SKB) inte går med på det (han påstår sig ha kollat upp det) och han vågar inte låta mig ha lägenheten här i stockholm och låta mig bo i den svart då han inte vill "förlora sin plats i SKB kön"..

Jag sitter och ångrar att jag själv la in insatsen för den här lägenheten jag bor i nu. Känns inte som att jag kommer se röken av dom pengarna. Känns som man måste sälja bort allt för att starta om ifrån början...IGEN tack världen tack för att det är andra gången du blåser mig. Fan ska aldrig mer lita på någon

Vad är det för djäkla KÖ han svamlar om då? En intern byteskö eller vad? Om han säger upp lägenheten så finns han ju inte längre som "kund" för bostadsbolaget. Och vad är det för "insats" som DU svamlar om? Erat upplägg blir bara mer och mer konstigt ju mer detaljer du avslöjar.

Edit : Googlade SKB och det verkar ju vara en trevlig samling rödstrumpor men nu fattar jag hur ni har gjort iaf
Senast redigerad av Coden 2012-05-02 kl. 10:52.
Citera
2012-05-02, 10:55
Medlem
Codens avatar
Har DU alltså betalat in pengar till din kompis bosparande i SKB upp till den magiska gränsen som eran lägenhet kostade i upplåtelseavgift utan att ni skrivit papper på det eller något?

Hur funkar det när lägenheten sägs upp eftersom det kallas insats? Får man inte tillbaka dom pengarna då eller hur funkar det?
Citera
2012-05-02, 10:56
Medlem
miqqqas avatar
Citat:

Om han är skyldig dig pengar och du inte tror att du kommer få tillbaka dem, säg att du inte tänker betala mer i hyra utan dra av det på hans skuld?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in