2012-05-01, 22:03
Medlem
Jag kan i princip ingenting om kameror och har försökt leta lite i forumet men det är så svårt för mig att veta vad som är bra och inte. Så det är därför jag ber om hjälp nu

Jag hade tänkt dokumentera lite av vad som händer runt omkring mig. Så jag vill ha en kamera som:

* Är bra att filma med och helst går att ta bra bilder med men det är viktigare med filmen.
* Har bra minne så att man inte måste ladda över filerna till datorn efter 20 min.
* Har bra mikrofon så att man i en folksamling kan höra vad personen som pratar framför kameran säger tydligt.
* Går att pausa med mitt i filmandet för att kunna fortsätta utan att göra det till en ny fil. Detta är inte heller jätteviktigt.
* Inte kostar hur mycket som helst. Jag kan nog max betala 2000.

Skulle verkligen uppskatta hjälp med detta!
Citera
2012-05-01, 22:20
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katnip
Jag kan i princip ingenting om kameror och har försökt leta lite i forumet men det är så svårt för mig att veta vad som är bra och inte. Så det är därför jag ber om hjälp nu

Jag hade tänkt dokumentera lite av vad som händer runt omkring mig. Så jag vill ha en kamera som:

* Är bra att filma med och helst går att ta bra bilder med men det är viktigare med filmen.
* Har bra minne så att man inte måste ladda över filerna till datorn efter 20 min.
* Har bra mikrofon så att man i en folksamling kan höra vad personen som pratar framför kameran säger tydligt.
* Går att pausa med mitt i filmandet för att kunna fortsätta utan att göra det till en ny fil. Detta är inte heller jätteviktigt.
* Inte kostar hur mycket som helst. Jag kan nog max betala 2000.

Skulle verkligen uppskatta hjälp med detta!

Samsung WB 700,jag har själv föregångaren WB550,med den så kan du ta bra vidvinkel också och motorn hörs inte då du zoomar.Vilket man hörde i nåt test hos konkurrenter.Du använder SD kort
http://www.pricerunner.se/pl/29-2685...0-Black-priser
Citera
2012-05-01, 22:46
Medlem
Vad är SD kort? :P
Citera
2012-05-02, 08:09
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Vad är SD kort? :P
Det betyder Secure Digital ,det är ett minneskort där lagras dina bilder.Det är till formatet ungefär 2,5ggr större än ett Sim kort som du har i mobilen.Ett vanligt format, det finns miniSD också men risken med minimalisering är att det lättare kan slarvas bort, blir känsligare.Om du Googlar din fråga så kan du läsa mer om det här.
Citera
2012-05-02, 16:24
Medlem
Tack, jo jag vet vad det är nu

Jag har också sett flera testvideos med den där kameran och det verkar vara bra bild men ljudet känns det samma som billigre kameror..

Tycker du att den är bra att ta bilder med?
Citera
2012-05-02, 17:47
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Tack, jo jag vet vad det är nu

Jag har också sett flera testvideos med den där kameran och det verkar vara bra bild men ljudet känns det samma som billigre kameror..

Tycker du att den är bra att ta bilder med?

Ja för det priset så är det en av toppkamerorna även gentemot dyrare av samma typ.Det som är extra bra är att den tar bra vidvinkel foton som inte blir så deformerade,du kan stå 1m från ett bord och få med alla gäster på en bild det brukar vara svårt med andra kameror att få en bra bild i kanterna.Finns en test om det då var det WB500 som den hette från början.Så det är absolut en bra startkamera.

Här är en bra länk om det här,priser och annat är det som gällde 2010,nu har det skett uppgraderingar och förbättringar till bättre pris.Köpte min för 1200kr.
Har en bekant som har haft Panasonic Lumix och sa att det surrade då man filmar och zoomar.
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.285...tjocka-slakten
Läs artiklarna som finns längst ned i på den länkade sidan.
Citera
2012-06-05, 20:40
Medlem
Fogelbergs avatar
för 2000 ska du inte räkna med någon superkvalitet, man får vad man betalar för....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in